Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Går ej att låsa upp dörr utifrån på förarsidan OG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Går ej att låsa upp dörr utifrån på förarsidan OG9-3

    Jag skrev om det här i introduktionen men tänkte skapa en egen tråd för det nu med lite uppdatering.

    Saab 9-3, års 2000.
    Centrallås utan fjärrnyckel.

    Det går inte att låsa upp dörrarna utifrån från förarsidan men från passagerarsidan är det inga problem, då öppnas alla dörrar inklusive förardörren.

    Dörren kan öppnas och låsas inifrån, manuellt och med låsfunktionen i bilen.

    Bägge nycklarna har testats överallt, bägge fungerar på passagerarsida och bagageluckan men inte på förarsidan.

    Jag stod med hårtork idag och körde in varmluft i nyckelhålet, sprayade sen med låsspray, det gick ändå inte fast nu kunde jag vrida nyckeln ungefär 1/4 varv vilket är allt som ska behövas, det lät svagt som att låsen öppnade och sen tjöt tutan väldigt svagt i en halvsekund, men inget öppnades.

    Jag öppnade dörren och rengjorde alla småsaker därinne som jag kunde hitta, sen märkte jag att det gick att låsa dörren från förarsidan men när jag sedan skulle öppna gick det inte.
    När jag låste dörren gjorde jag det genom att vrida nyckeln medsols även fast den egentligen ska låsas när man vrider motsols (som på passagerardörren), när jag vred motsols gick det inte.

    Jag vet inte riktigt vad jag ska testa nu, har någon förresten ett hum om vad det kostar att fixa fjärrstyrning på en sådan här bil?
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-06 klockan 17:27. Anledning: Länkat till introduktionen där problemet nämns

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    20
    Medlem#
    -
    Jag låser medsols på förarsidan och motsols på passagerarsidan på min 9-3 -99

    Skickat från min D6503 via Tapatalk

  3. #3
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Precis! Det funkar ju likadant som ett vanligt dörrlås hemma på ytterdörren. En vänsterdörr låses på motsatt håll som en högerdörr, förutsatt att det är samma typ av låsmekanism. Man använder aldrig samma håll för låsning på vänterdörr resp. högerdörr.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Okej, fast har försökt åt bägge hållen, varken med eller mot fungerar.

Liknande ämnen

  1. Bygga om kjolar 5D <-> 3D NG900 och OG9-3
    Av IceMan80 i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2023-09-22, 22:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •