Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Montera dragkrok saab 9-3 SC Vector -10

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860

    Montera dragkrok saab 9-3 SC Vector -10

    Hej! Blir tokig när jag ska leta dragkrok till bilen. Det står "plug and play" på vissa och "samma" drag på en annan sida står att det behöver programmeras in... Är det någon som vet vart man kan köpa dragkrok (helst fast dragkrok) som bara kan monteras och inte kräver nån modifiering av elsystem eller inprogrammering? Tydligen är det viktigt med rätt elsats. Hur är man säker på vilken som är rätt?

    Tack på förhand
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det behövs inte programmering, men köp original kabelsats som innehåller en datamodul.
    Då är det bara att plugga in.
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Jag har för mig att du måste säga till bilens dator att den sitter där om du har backsensorer iaf

    Men som sagt köp inget annat än original kabelhärva..

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Vet inte om det är så på tidigare modeller men på min 2011 när jag monterade drag så var det inget behov av programmering.
    Sensorerna kopplas automatiskt ur när du kopplar på drag.
    Jag köpte en databox på skroten och fixade en kabelstam själv, sedan med hjälp av elschema så kopplade jag kablarna på rätt pinne och la på smält lim så att de sitter fast.
    Brutalt och permanent funktionellt men billigt
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Montera dragkrok saab 9-3 SC Vector -10

    Får jag flika in en relaterad fråga om det är praktiskt möjligt att ta en dragkroksanordning från skroten och montera på ng9-3? Går det att få nödvändiga kablar där också, eller sitter de på ett sätt som gör dem omöjliga att demontera på skroten?

    Kollar man bildelsbasen så kan man ju få dragkrok för ca 1000 spänn.

    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Det går ifall inte skroten klipper kablarna för kort. När man köper får man montera stickkontakten själv och den ändan går att dra igenom de färdiga hål som finns.
    Så det är bara att hitta original monterat drag med databox kabelstam samt hitta en beskrivning och om uppgifterna redan finns i regbeviset så ska man klara sig undan regbesiktning

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Tack så mycket för alla svar! Då ska jag satsa på original kabelsats. Sen kan man köpa valfritt drag då? Nån som har nåt tips på en som gör att man slipper kapa så mycket i kofångaren?
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Tack, men just nu har jag inte möjlighet!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2012
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    131
    Medlem#
    9860
    Original kabelsats är nu inköpt av en på forumet, tack för det! Nu är det bara att reda ut vilken krok som kräver det minsta ingreppet på kjolpaketet bak. Vilka var det som tillverkade originaldraget till ng saab 9-3? Kanske inte är nån större skillnad i kvalitet heller mellan olika drag, jag har sett att skruvat har billigt krok (fast).
    Saab 9000 -98 Classic 224 hk med aerostolar och träinredning

  10. #10
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Original brukar vara Bosal på ng9-3. Minst ingrepp i stötfångaren och snyggast utseende i slutändan är oftast en krok som monteras vertikalt. Iallafall när stötfångaren har en fördelaktig form för det. Bosal är dock horisontell montering.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    400
    Medlem#
    10015
    Lite dålig kvalité, men jag har Bosal avtagbart drag på min 9-3 08a
    Dock har jag Aero bakkjolen, och då smälter plasten från dragkroken in bättre. och syns inte alls mycket i mitt tycke!

    Jag hade delade meningar om jag ville ha krok eller inte. jag ville ha det ur det praktiska syftet. men ville absolut inte ha det pga utseendet..

    Men helnöjd med denna, använt den kanske 5ggr sen den monterades då vi bor i lägenhet och ej behöver släp så ofta!
    Men den finns där om jag behöver!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #12
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 263
    Medlem#
    6770
    Citat Ursprungligen postat av Kudashi Visa inlägg
    Så det är bara att hitta original monterat drag med databox kabelstam samt hitta en beskrivning och om uppgifterna redan finns i regbeviset så ska man klara sig undan regbesiktning
    Jag har för mig att reg besiktning för drag inte längre behövs.

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    611
    Medlem#
    11022
    Oftast är det så men i få undantagsfall så finns inte informationen inskriven på registreringsbeviset.
    Jag skrev så för att jag inte kan säga att man alltid är befriad från att besikta drag från en viss årsmodell.
    Det lättaste är att kolla på registreringsbeviset eller kontakta transportstyrelsen.
    Jag har monterat drag på min -95 och den måste registreringsbesiktas, det har något med att den inte är helfordonsgodkänd att göra
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

Liknande ämnen

  1. Montera dragkrok på NG9-3
    Av nystrom i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2023-05-28, 08:34
  2. Montera DEFA kabel Saab 9-5 -02 vector
    Av S*A*A*B i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2010-02-08, 00:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •