Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 53 av 53

Ämne: Vad är orsak till störst slitage på en B235R motor ?

  1. #41
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    Det som byttes vid Talladegakörningen var INTE hela motorn. Utan cylinderLocket.
    Allt som var tillåtet att bytas var tvunget att medföras i bilarna. Annars bröt man mot reglerna.
    Körningen gjordes ju senare om med de nyare kortmotorerna på -90talet. Vad jag vet med minst lika bra resultat.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  2. #42
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Just utvecklingen av trågvolymen gick väl ändå åt fel håll!?
    fast i reklamen blir den ju då billigare att serva.

    Ottomotorn tar lång tid att ut/inveckla.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #43
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Inget rasade på Talladega bilarna? Är du full?
    Dom servades och reparerades åtskilliga gånger under dagarna dom kördes.
    Jag ser inte riktigt hur det motsäger det jag skrev ? bilarna tog sig i mål med de flesta delarna som dom medförde oanvända, just den där brända avgasventilen har jag faktiskt inte hört om innan, men det är ju inte direkt vad jag kallar ett "ras", även om det förstås är ett fel man gärna slipper.

    Men visst, det var väl kanske olyckligt formulerat, ingen BIL rasade, alltså då den inte tog sej i mål, något som hänt flera konkurrenter som gjort samma körningar, även de som fuskade och specialpreparerade sina bilar och blev diskade.

    Här är dagboken för en av bilarna, det här var den som klarade sig bäst. Lägg märke till att dom faktiskt bytte hela motorn i bilen eftersom en avgasventil var bränd och dom inte hade tid att skruva isär den. Det gick helt enkelt snabbare att byta hela skiten.
    Bilarna medförde inga kompletta motorer, och som du säkert vet så var man tvungen att ha med alla delar som fick användas i bilen under körningarna.

    Jag börjar för övrigt bli redigt less på din attityd i de flesta trådar, tagga ner lite och var inte så aggresiv.

    Du skulle kunna tjäna grova pengar på att lämna in din bil till någon forskningsanstalt någonstans. Bilar som bryter mot naturlagarna är grymt sällsynta, finns säkert massor av folk som skulle betala sjuka summor pengar för att komma över den.
    Som sagt, sluta fjanta dej.

    Färddatorn indikerade UNGEFÄR samma snittförbrukning både på autobahn där jag försökte hålla ~170, som den gjorde när jag körde genom holland och danmark, vilket borde varit typ 100-120km/h. Även min statistik vid tankningarna bekräftade detta.

    Det finns alltid en sweetspot hastighetsmässigt där bränsleförbrukningen är som lägst på en specifik bil, det beror på massor av parametrar, typ luftmotstånd, vikt, utväxling och motorkaraktär, det är ju inte så att det blir effektivare ju långsammare man kör som du verkar antyda, utan det finns ju ett område man vinner mest på att ligga i, sen går förbrukningen upp om man går utanför det.

    Jag kör hyfsat ofta sthlm-hbg, då drar bilen märkbart mindre än när jag kör till jobbet på mestadels 70-vägar, det beror ju på flera saker, färre kallstarter exempelvis, men även att bilen verkar trivas bättre i 120 än 70. På autobahn var det ju rena transportmil, farthållare och bara byta mellan filerna för att kunna hålla konstant hastighet, precis det som bilen gillar mest.

    Jag tror f.ö den totala snittförbrukningen på hollandresan var precis under 0.8, men jag minns inte exakt, helt okej tyckte jag i alla fall, speciellt på autobahn och när vi försökte kryssa runt i amsterdam..

    4 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  4. #44
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Det som byttes vid Talladegakörningen var INTE hela motorn. Utan cylinderLocket.
    Allt som var tillåtet att bytas var tvunget att medföras i bilarna. Annars bröt man mot reglerna.
    Körningen gjordes ju senare om med de nyare kortmotorerna på -90talet. Vad jag vet med minst lika bra resultat.
    Anledningen till detta var för övrigt brända avgasventiler. Det visade sig att när bränslenivån blev låg så sög bränslepumpen luft och motorerna fick inte tillräckligt med bränsle. Efter detta så började man tanka bilarna några varv tidigare.

    3 användare gillar detta inlägg



  5. #45
    Steg 1 benny900s avatar
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 266
    Medlem#
    6770
    Viktigare än oljebyte för lång livslängd är väl filterbyte. Oljan smutsas ner och får med sig partiklar som gör att motorn slits samtidigt som den smörjs men så länge oljan renas är det väl mest färgen som skiljer ny och gammal olja åt? Under förutsättning att filtret är av bra kvalitet, fungerande och inte igensatt så tycker jag det låter rimligt.

    Nu byter jag både olja och filter regelbundet och har inte tänkt försöka spara nån spänn på motorns underhåll men vill få med frågan om att använda bra filter som minst lika viktig för livslängd som att välja bra olja och regelbundna byten.

  6. #46
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag ser inte riktigt hur det motsäger det jag skrev ? bilarna tog sig i mål med de flesta delarna som dom medförde oanvända, just den där brända avgasventilen har jag faktiskt inte hört om innan, men det är ju inte direkt vad jag kallar ett "ras", även om det förstås är ett fel man gärna slipper.

    Men visst, det var väl kanske olyckligt formulerat, ingen BIL rasade, alltså då den inte tog sej i mål, något som hänt flera konkurrenter som gjort samma körningar, även de som fuskade och specialpreparerade sina bilar och blev diskade.



    Bilarna medförde inga kompletta motorer, och som du säkert vet så var man tvungen att ha med alla delar som fick användas i bilen under körningarna.

    Jag börjar för övrigt bli redigt less på din attityd i de flesta trådar, tagga ner lite och var inte så aggresiv.



    Som sagt, sluta fjanta dej.

    Färddatorn indikerade UNGEFÄR samma snittförbrukning både på autobahn där jag försökte hålla ~170, som den gjorde när jag körde genom holland och danmark, vilket borde varit typ 100-120km/h. Även min statistik vid tankningarna bekräftade detta.

    Det finns alltid en sweetspot hastighetsmässigt där bränsleförbrukningen är som lägst på en specifik bil, det beror på massor av parametrar, typ luftmotstånd, vikt, utväxling och motorkaraktär, det är ju inte så att det blir effektivare ju långsammare man kör som du verkar antyda, utan det finns ju ett område man vinner mest på att ligga i, sen går förbrukningen upp om man går utanför det.

    Jag kör hyfsat ofta sthlm-hbg, då drar bilen märkbart mindre än när jag kör till jobbet på mestadels 70-vägar, det beror ju på flera saker, färre kallstarter exempelvis, men även att bilen verkar trivas bättre i 120 än 70. På autobahn var det ju rena transportmil, farthållare och bara byta mellan filerna för att kunna hålla konstant hastighet, precis det som bilen gillar mest.

    Jag tror f.ö den totala snittförbrukningen på hollandresan var precis under 0.8, men jag minns inte exakt, helt okej tyckte jag i alla fall, speciellt på autobahn och när vi försökte kryssa runt i amsterdam..
    Jag har aldrig antytt att en bil aldrig drar mindre bara för att man kör långsammare, men du påstod att din bil drar lika mycket i 170km/h som i 120km/h, och det hävdar jag med bestämdhet att det är helt felaktigt.
    Att bilen drar mindre i 120 än 70 ifrågasätter jag inte, men det är inte ens i närheten av samma sak som att den skulle dra lika mycket i 170 som i 120.

    Vad du tycker om min attityd bryr jag mig inte det minsta om, det är bara du som har problem med den så problemet ligger nog inte hos mig.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars Visa inlägg
    Det som byttes vid Talladegakörningen var INTE hela motorn. Utan cylinderLocket.
    Allt som var tillåtet att bytas var tvunget att medföras i bilarna. Annars bröt man mot reglerna.
    Körningen gjordes ju senare om med de nyare kortmotorerna på -90talet. Vad jag vet med minst lika bra resultat.
    Det står inte cylinderlock, det står cylinderblock
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Det står inte cylinderlock, det står cylinderblock
    Det står fel, cylinderhuvud var vad man bytte för att åtgärda de brända ventilerna. Dessa hade man med sig i bilarna från start. Max 87 kg reservdelar tilläts.

    Här finns den korrekta versionen:
    http://www.saabveteranernatrollhatta.../Talladega.htm

  8. #48
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har aldrig antytt att en bil aldrig drar mindre bara för att man kör långsammare, men du påstod att din bil drar lika mycket i 170km/h som i 120km/h, och det hävdar jag med bestämdhet att det är helt felaktigt.
    Att bilen drar mindre i 120 än 70 ifrågasätter jag inte, men det är inte ens i närheten av samma sak som att den skulle dra lika mycket i 170 som i 120.
    Med samma förutsättningar har alla bilar jag haft eller kunnat kolla detta på dragit mest i 170, klart märkbart mindre i 120, och betydligt mindre i 70. Om det det finns någon bil detta inte gäller för skulle det förvåna mig. Talar vi Saabar i standardutförande håller jag det för extremt otroligt.

    Fast om de yttre förutsättningarna inte är samma är det inte det minsta konstigt med andra resultat.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  9. #49
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av benny900 Visa inlägg
    Viktigare än oljebyte för lång livslängd är väl filterbyte. Oljan smutsas ner och får med sig partiklar som gör att motorn slits samtidigt som den smörjs men så länge oljan renas är det väl mest färgen som skiljer ny och gammal olja åt? Under förutsättning att filtret är av bra kvalitet, fungerande och inte igensatt så tycker jag det låter rimligt.

    Nu byter jag både olja och filter regelbundet och har inte tänkt försöka spara nån spänn på motorns underhåll men vill få med frågan om att använda bra filter som minst lika viktig för livslängd som att välja bra olja och regelbundna byten.
    Jag vet att jag nämt det innan, men det finns bilar där man vid "hård körning" ska göra mellanbyten av olja då man inte byter filter, om jag minns rätt var det 1500mil intervall på olja+filter och så skulle man göra mellanbyten med bara olja vid 750 på den bilen jag haft med det förfarandet, körde man lugnt kunde man skippa mellanbytena enligt manual. Jag gjorde mellanbyten i början, sen övergick jag till att byta olja+filter vid 1000mil istället, kändes vettigare.

    Det är ju inte helt enkelt att svara på vad som är vidkigast, har du fin olja hela tiden så fastnar det ju inget skit i filtret, så länge filtret fortfarande filtrerar bra så räcker ju oljebyte.. Och om oljan är utsliten hjälper det inte med ett nytt filter som ju bara tar hand om partikelproblemet.. Och då man inte vet hur det ligger till så byter man ju både och då det inte kostar så mycket.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Jag har aldrig antytt att en bil aldrig drar mindre bara för att man kör långsammare, men du påstod att din bil drar lika mycket i 170km/h som i 120km/h, och det hävdar jag med bestämdhet att det är helt felaktigt.
    Att bilen drar mindre i 120 än 70 ifrågasätter jag inte, men det är inte ens i närheten av samma sak som att den skulle dra lika mycket i 170 som i 120.
    Jag hävdar att det var så i det här fallet. Jag påpekade även att förutsättningarna knappast var labbmiljö heller.


    Vad du tycker om min attityd bryr jag mig inte det minsta om, det är bara du som har problem med den så problemet ligger nog inte hos mig.
    Det kan du ju intala dig om det känns bättre.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #50
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 399
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Jag hävdar att det var så i det här fallet. Jag påpekade även att förutsättningarna knappast var labbmiljö heller.
    Även i labbmiljö drar en bil betydligt mer i 170km/h än i 120km/h.
    Förutsättningarna spelar sekundär roll, såvida du inte färdades i konstant nerförsbacke när du körde i 170 och konstant uppför när du körde i 120. Men det borde du ha nämnt i sådana fall. Eller så körde du i komplett vakuum, vilket jag tvivlar på då en förbränningsmotor fungerar väldigt dåligt i vakuum.

    Det finns ingen Saab som är utväxlad för optimal förbrukning i sådana farter, och när det går så pass fort är luftmotståndet det som primärt påverkar förbrukningen. Detta är faktorer du helt enkelt *inte* kan ändra på såvida du inte uppfunnit ett sätt att bryta mot fysikens lagar, och då är din bil verkligen högintressant för vetenskapen.

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det kan du ju intala dig om det känns bättre.
    Jag vet att det är så så det är inget jag intalar mig.
    Och känns bättre vet jag inte, kan inte påstå att det känns någonting alls då jag som sagt lägger väldigt lite vikt vid vad du tycker.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Även i labbmiljö drar en bil betydligt mer i 170km/h än i 120km/h.
    Förutsättningarna spelar sekundär roll, såvida du inte färdades i konstant nerförsbacke när du körde i 170 och konstant uppför när du körde i 120. Men det borde du ha nämnt i sådana fall. Eller så körde du i komplett vakuum, vilket jag tvivlar på då en förbränningsmotor fungerar väldigt dåligt i vakuum.

    Det finns ingen Saab som är utväxlad för optimal förbrukning i sådana farter, och när det går så pass fort är luftmotståndet det som primärt påverkar förbrukningen. Detta är faktorer du helt enkelt *inte* kan ändra på såvida du inte uppfunnit ett sätt att bryta mot fysikens lagar, och då är din bil verkligen högintressant för vetenskapen.



    Jag vet att det är så så det är inget jag intalar mig.
    Och känns bättre vet jag inte, kan inte påstå att det känns någonting alls då jag som sagt lägger väldigt lite vikt vid vad du tycker.
    Det går mer energi att framföra ett fordon i 170 än i 120.
    cw värde, frontalarea på fordonet samt hastigheten.
    Om man färdas i 50 så går det ännu mindre men ger böter på autobahn.
    Tyskarna kör sällan fort på autobahn tack vare den ökade bränsleförbrukningen.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #52
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Jag tror alla bör känna till §1 för allas trevnad, ingen nämnd för den gäller alla.

  13. #53
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag tror alla bör känna till §1 för allas trevnad, ingen nämnd för den gäller alla.

    Börjar snart likna en oljetråd...
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

Liknande ämnen

  1. Ecodriving kontra slitage på motor?
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 18:32
  2. Slitage på motor vid chippning?
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •