Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 53

Ämne: Vad är orsak till störst slitage på en B235R motor ?

  1. #21
    nu handlade ju tråden om T7ans värsting men bmws sexa har ju redan varit omnämnt som exempel , så jag kan ju dra ett exempel som fick mig att fundera då jag som person är ganska noga med olja/filter.
    - en gubbe på jobbet har en v70n med vanliga 2.4 den närmade sig 35kmil -wow sa jag byter du olja ofta? han bara fyllde på olja för den drog så mycket, han hade inte bytt filter sen bilen hade gått typ 15k. jag trodde han skoja först då han är väldigt händig o så. nu var han sugen på att byta då efter 35kmil kunde det ju "hända grejer"
    lite förvånad sa jag att jag byter olja OCH filter varje 750 mil. han bara garva som svar.
    med undantag för att han hade "rullande oljebyte"(hög olje förbrukning) så gick bilen bra.... hoppas 95:an min kommer gå 35k...
    nä men det verkar ju ganska slumpmässigt det där med livslängd
    sorry för grötit inlägg..
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  2. #22
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Fördelen med att köpa en bil med hyfsad effekt original är ju att tillverkaren har valt effekten och delarna för att bilen faktiskt ska hålla, jag förväntar mej att min Aero ska klara att den körs hårt länge, självklart med service och inga idiotgrejer som dom jag skrev ovan, köper jag en klenare bil och trimmar den så känns det inte lika säkert, det finns ju en del exempel på speciellt dieslar med effektboxar som inte pallar trycket.

    ..Sen kör man ju inte hårt hela tiden, men tung gasfot har man ju onekligen, själva grejen är ju att KUNNA trycka på gasen och bilen drar hårt och direkt, ÄVEN i motorvägsfart, ganska tröttsamt när jag kör 2.0t'n och glömmer att det inte är aeron, och tänker köra om på motorvägen och det händer noll och intet när man stämplar gasen fast man förväntade sej acceleration..

    En annan sak, när vi körde ner till holland via autobahn i tyskland (med den numera skrotade 2.3t'n) så låg jag i ca 170 långa sträckor, bekanta tyckte att "hur våågar du ? tänk om bilen pajat ?", jag ser inte riktigt varför dte skulle vara värre för bilen att köra i 170 än 120 ? ..Något högre varv, men långt ifrån rödmarkeringen, troligen är en hård acceleration från noll betydligt värre då.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  3. #23
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En annan sak, när vi körde ner till holland via autobahn i tyskland (med den numera skrotade 2.3t'n) så låg jag i ca 170 långa sträckor, bekanta tyckte att "hur våågar du ? tänk om bilen pajat ?", jag ser inte riktigt varför dte skulle vara värre för bilen att köra i 170 än 120 ? ..Något högre varv, men långt ifrån rödmarkeringen, troligen är en hård acceleration från noll betydligt värre då.
    Luftmotstånd. Ju fortare du kör, desto "tyngre" blir luften att knuffa undan. Det ökar dessutom kvadratiskt med hastigheten.
    Nu orkar jag inte plocka fram formelsamlingen och räkna fram exakta siffror, men dom flesta blir förvånade när dom får veta hur tung luft är i höga farter.

    3 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  4. #24
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Jo, vid låg hastighet är det vikten som är fienden, vid hög är det luftmotståndet (Det är därför lätta bilar känns pigga vid start men trötta sen), men det är ju inte direkt så att bilen skulle ta skada av det, kunde säkert kört betydligt snabbare om jag hade velat det men nånstans över 170 slutade bilen kännas riktigt stabil, alltså var det en lagom hastighet att tugga mil på.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #25
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Bilen i sig tar väl inte direkt skada av luftmotståndet, men motorn får jobba hårt.
    Det är mycket vanligt med överhettade motorer och skjutna topplockspackningar efter Autobahn just eftersom folk tror att dom kan ligga i 200km/h i flera timmar.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  6. #26
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Bilen i sig tar väl inte direkt skada av luftmotståndet, men motorn får jobba hårt.
    Det är mycket vanligt med överhettade motorer och skjutna topplockspackningar efter Autobahn just eftersom folk tror att dom kan ligga i 200km/h i flera timmar.
    Kanske det du nämner nu förklarar varför min effekt uträkning gav lägre siffror på 9-5 Aero med Hirsch 300 hk som rullat på autobahn jämfört med Sverige..
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  7. #27
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    En annan sak, när vi körde ner till holland via autobahn i tyskland (med den numera skrotade 2.3t'n) så låg jag i ca 170 långa sträckor, bekanta tyckte att "hur våågar du ? tänk om bilen pajat ?", jag ser inte riktigt varför dte skulle vara värre för bilen att köra i 170 än 120 ? ..Något högre varv, men långt ifrån rödmarkeringen, troligen är en hård acceleration från noll betydligt värre då.
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Luftmotstånd. Ju fortare du kör, desto "tyngre" blir luften att knuffa undan. Det ökar dessutom kvadratiskt med hastigheten.
    Nu orkar jag inte plocka fram formelsamlingen och räkna fram exakta siffror, men dom flesta blir förvånade när dom får veta hur tung luft är i höga farter.
    OK. Allt annat samma om man jämför luftmotståndet vid 120km/h med det vid 170km/h.
    Luftmotståndet orsakar en bromsande kraft F = (konstant)*v2
    Vid 120km/h är F = (konstant)*14400
    Vid 170km/h är F = (konstant)*28900
    Dvs ganska exakt dubbelt så stort luftmotstånd

    Vid 210km/h är F = (konstant)*44100
    Dvs ganska exakt 3 gånger så stort luftmotstånd


    Om man dubblar hastigheten ökar luftmotståndet 4 gånger, så vid 240 km/h är det 4 gånger högre än vid 120 km/h

    På samma sätt minskar det till 1/4 om man sänker hastigheten från 120 till 60 km/h...

    Hög hastighet kräver alltså högre effekt vilket utvecklar mer värme vilket rimligen sliter mer
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #28
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    fast en normal bilmotor är ju vätskekyld med termostat, så den håller ju samma driftstemperatur ändå (inom rimliga gränser), huruvida man kastar bort mer eller mindre energi genom överskottsvärme är en annan sak.

    Dessutom så drog ju bilen ungefär lika mycket bränsle i 170 som 120, misstänker dock att en ökning av hastigheten ytterligare hade orskat att den drog mer. (precis som en sänkning av hastigheten skulle gjort)

    ..Sen säger jag bara talladegakörningarna, som gjordes delvis för att bevisa att bilarna höll för lång och hård körning, facit talar ju sitt tydliga språk, inget rasade trots snitthastigheter som var sjukt höga, 213km/h i 10000 mil, INKLUSIVE tankning, förarbyte och service, detta med familjebilar tagna direkt från produktionslinan utan preparering.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #29
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    fast en normal bilmotor är ju vätskekyld med termostat, så den håller ju samma driftstemperatur ändå (inom rimliga gränser), huruvida man kastar bort mer eller mindre energi genom överskottsvärme är en annan sak.

    Dessutom så drog ju bilen ungefär lika mycket bränsle i 170 som 120, misstänker dock att en ökning av hastigheten ytterligare hade orskat att den drog mer. (precis som en sänkning av hastigheten skulle gjort)

    ..Sen säger jag bara talladegakörningarna, som gjordes delvis för att bevisa att bilarna höll för lång och hård körning, facit talar ju sitt tydliga språk, inget rasade trots snitthastigheter som var sjukt höga, 213km/h i 10000 mil, INKLUSIVE tankning, förarbyte och service, detta med familjebilar tagna direkt från produktionslinan utan preparering.
    Inget rasade på Talladega bilarna? Är du full?
    Dom servades och reparerades åtskilliga gånger under dagarna dom kördes.

    Här är dagboken för en av bilarna, det här var den som klarade sig bäst. Lägg märke till att dom faktiskt bytte hela motorn i bilen eftersom en avgasventil var bränd och dom inte hade tid att skruva isär den. Det gick helt enkelt snabbare att byta hela skiten.

    Talladegabsp24-86.jpg

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Dessutom så drog ju bilen ungefär lika mycket bränsle i 170 som 120, misstänker dock att en ökning av hastigheten ytterligare hade orskat att den drog mer. (precis som en sänkning av hastigheten skulle gjort)
    Du skulle kunna tjäna grova pengar på att lämna in din bil till någon forskningsanstalt någonstans. Bilar som bryter mot naturlagarna är grymt sällsynta, finns säkert massor av folk som skulle betala sjuka summor pengar för att komma över den.

    2 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  10. #30
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Här är dagboken för en av bilarna, det här var den som klarade sig bäst. Lägg märke till att dom faktiskt bytte hela motorn i bilen eftersom en avgasventil var bränd och dom inte hade tid att skruva isär den. Det gick helt enkelt snabbare att byta hela skiten.

    Talladegabsp24-86.jpg

    - - - Uppdaterad - - -
    Om man kollar på vad som byttes justerades mm så tycker jag att det är för mycket för en bil under dom första 10000 mil om inte denna var en specialare ?

    Är det samma motor i den som b235r ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  11. #31
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 864
    Medlem#
    4458
    Det var väl SAAB 9000 2.0T -87 eller -88, eller nåt sånt som kördes. Så då är det en B202-motor.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  12. #32
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Hej,

    Istället för att starta en ny tråd, så kanske man kan använda sig utav denna för att få svar på min fråga.

    När man skall kolla oljenivå så finns en sida utav oljestickan där den visar högre oljevolym än dom övriga.Vilken del av oljestickan skall man gå efter undrar man ?

    Kemal
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  13. #33
    Det är väll för att stickan böjs in från sidan ?
    Men frågan är ju relevant..
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  14. #34
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Så länge alla sidor är i godkänt område så är det OK, och hellre i överkant än underkant.
    Skillnaden lär vara någon dl
    Är man orolig för de få mm det skiljer bör man fråga sig om man skall kolla med varm eller kall olja eftersom volymen påverkas.


    Se det som men laddningen av mobilen innan du skall vara borta en hel dag, om du har 95 eller 98% laddning kvittar så länge du inte ligger 12-14%
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  15. #35
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Kolla på mitten = medelvärde av fram/bak
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  16. #36
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Så länge alla sidor är i godkänt område så är det OK, och hellre i överkant än underkant.
    Skillnaden lär vara någon dl
    Är man orolig för de få mm det skiljer bör man fråga sig om man skall kolla med varm eller kall olja eftersom volymen påverkas.


    Se det som men laddningen av mobilen innan du skall vara borta en hel dag, om du har 95 eller 98% laddning kvittar så länge du inte ligger 12-14%
    Hej,

    Fast om den lägsta sidan ligger på max så lär den högsta ligga över max.

    Vad jag förstått så skall man inte ligga över max, men jag vill gärna ligga på max på mina bilar.Så därav min fråga vilken del av stickan skall jag gå efter.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  17. #37
    Vill minnas att jag läst här på forat att man kan ha ganska många dl, upp mot en liter innan det tar i veven.i b2x5 alltså...
    Saab 95 2.0t Biopower 2007. steg 1.

  18. #38
    Steg 2 rcys avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Ort
    Södra Bomhus (Gävle)
    Inlägg
    2 401
    Medlem#
    6935
    Citat Ursprungligen postat av Aero++ Visa inlägg
    Hej,

    Fast om den lägsta sidan ligger på max så lär den högsta ligga över max.

    Vad jag förstått så skall man inte ligga över max, men jag vill gärna ligga på max på mina bilar.Så därav min fråga vilken del av stickan skall jag gå efter.
    Eftersom det rekommenderade är att hålla sig mellan min och max så skulle jag gå efter den sida som i sådana fall visar högst.
    Då borde ena sidan ligga precis på max och den andra strax under, och då är du där du ska vara oavsett vilken sida som nu visar "rätt".
    Saab 9-3 Aero -02 Saab 9-3 Vector -04
    Saab 9-5 2.3t -00
    Saab 9-5 2.3t -99

  19. #39
    Hirsch mappning
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Mälardalen/Hallstahammar
    Inlägg
    6 232
    Citat Ursprungligen postat av rcy Visa inlägg
    Eftersom det rekommenderade är att hålla sig mellan min och max så skulle jag gå efter den sida som i sådana fall visar högst.
    Då borde ena sidan ligga precis på max och den andra strax under, och då är du där du ska vara oavsett vilken sida som nu visar "rätt".
    Så gör jag nu oxå,men blev bara nyfiken vilken som jag skall gå efter ,men det verkar vara svårt att ge ett bra svar på..

    Det jag inte förstår heller är att det skall vara mellan min-max, men när man gör oljebyte så brukar folk hälla 4 liter vilket innebär att ena delen av stickan går över max vilket man skall undvika enligt service bok..

    Ursäkta för mina konstiga frågor,men ibland blir jag nyfiken på vissa saker.
    Kör : Saab 9-5 Aero 2008 automat Hirsch 300 hk 400 nm och Saab 9-3 Vector 2009 automat Hirsch 220 hp https://www.garaget.org/?car=313776

  20. #40
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag tycker att diskussionen är bra men endast om man diskuterar dom b235 motorer som är hyffsat färdigutvecklade vilket jag tror var någonstans 2005-2006 alla tidiga modeller hade problem med vevhusventilation,mjukvara,kolvvarianter,oljefilte r,trågvolym m.m
    Ni som vet bäst kan säkert rätta mig angående detaljerna men om vi inte tar hänsyn till utveckling så blir det för många variabler.

Liknande ämnen

  1. Ecodriving kontra slitage på motor?
    Av b10tax i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 18:32
  2. Slitage på motor vid chippning?
    Av nejo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2006-03-22, 15:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •