Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Problem men tjuvström 9-5 -06

  1. #21
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Og åpnet ingen dører før målingene ble utført?
    Det är ett av de viktiga tipsen i videon han kikat på!!
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  2. #22
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Radion du länkade till har knappen "LOAD" och då har du en 6-skivors växlare i den.
    Bruksanvisningen är trevlig läsning medans du väntar på resultatet med batterispänningen
    Nejdå, jag hade fel igen. Symbolen bredvid cd-springan var en klocka.

  3. #23
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Og åpnet ingen dører før målingene ble utført
    1) Tejpade trycksensor i dörrkarmen så att displayen på instrumentbrädan visade att dörren var stängd (inte öppen)
    2) Jag vred om låset med skruvmejsel som i videon
    3) Låste bilen med fjärrkontrollen.
    4) Väntade mer än 1h enligt vad jag läst vad du (Norrbagge) skrivit i andra liknande trådar innan jag "öppnade" dörren (den var ju inte stängd/låst i dörrkarmen).

    Så jag tänker att bilens system ska ha uppfattat allt som låst och larmat.
    När jag sedan öppnade dörren verkade inget system reagera. Belysningen i dörren tändes inte, larmet gick inte tex.


    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Det är ett av de viktiga tipsen i videon han kikat på!!

  4. #24
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Og åpnet ingen dører før målingene ble utført?

    Ellers kunne jo det være en tanke å måle hva ev. (total) krypstrøm kan være: Koble multimeter i plussledningen på batteriet, vent i >25 minutter - uten å røre noe - for registrering av strøm, som skal kunne bli <20mA for en ny bil.
    Jag hänger inte riktigt med här. Menar du ström över tid eller momentant när det har gått 25 min? Tänker du att du vill bekräfta att det finns en krypström överhuvud taget?

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Citat Ursprungligen postat av Tajfoon Visa inlägg
    Nejdå, jag hade fel igen. Symbolen bredvid cd-springan var en klocka.
    Då har du enkel CD

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  6. #26
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Den strømavlesningen som du får etter >25 minutter. Du kan følge med på instrumentet fra du lukker en siste dør, og vil se at strømmen faller etterhvert som de forskjellige modulene går til hvilemodus.

    Og ja, få bekreftet at det går en krypstrøm i elsystemet i bilen, og ikke bare i batteriet
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #27
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    14
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Den strømavlesningen som du får etter >25 minutter. Du kan følge med på instrumentet fra du lukker en siste dør, og vil se at strømmen faller etterhvert som de forskjellige modulene går til hvilemodus.

    Og ja, få bekreftet at det går en krypstrøm i elsystemet i bilen, og ikke bare i batteriet
    Ah, då hänger jag med. Ja egentligen så är väl det ett väldigt bra sätt att konstatera krypström för att sedan mäta specifikt vad som är fel.

    Om sedan strömmen är under 20mA så kan man konstatera att felet inte ligger hos batteriet, har jag förstått det rätt?

    Tack för förslaget!
    Senast redigerat av Tajfoon den 2018-01-07 klockan 23:16. Anledning: Läste inte ordentligt första gången

  8. #28
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Om strømmen er <20mA, målt i serie - eller med strømtang med/på plusspolen og du fortsatt har krypstrøm, må vel den antas å komme fra egenutlading i selve batteriet.

    Skal man være helt presis når det gjelder dette med å komme helt ned i <20mA, så skal dørene være låst, slik du har gjort, og egentlig inntrer ikke denne "stillstanden" før etter 105 minutter. Dette gjelder altså en ny(levert) bil - uten spesielt tilleggsutstyr.

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  9. #29
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    En enkel metod för att se om batteriet är ok är att först ladda upp det och sedan koppla bort en av polerna under natten för att sedan koppla tillbaka för att se om den då kan starta bilen.
    På detta sett så kan du utesluta batteriet som felkälla i dom flesta fall.
    Ett helt nytt batteri kan också vara dåligt.
    Med dagens massproduktion så får vi vara lyckliga om något fungerar.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #30
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2009
    Ort
    Trångsund
    Inlägg
    14
    Så, idag mätte jag batterispänningen igen efter att ha ryckt både säkring nr 9 och nr 13 igår, båda till Radion. Spänningen var nu på 11,50 V och var på 11,65 V igår kväll. Med 16h delta.

    Eftersom jag inte brukar mäta spänning på batteriet i normalfall så vet jag inte hur urladdningskurvan ser ut men jag antar att det är acceptabla värden på batteriet
    (Batteriet var redan lite urladdat, jag vet att det är låga värden men det är skillnaden som var viktig just nu).
    Jag ska låta 9 och 13 var borttagna ett tag och se hur det fungerar. Sen blir det nog ett byte av radio. Begagnade verkar ligga på 1500 ungefär. Det är ju överkomligt.

    Lite kuriosa:
    När jag tittar på databladet med säkringar som Herman länkat till i en annan tråd (http://cdn2.hubspot.net/hub/232160/f...ndard_Fuse.pdf)
    så får jag det till:
    nr 9 -> 800 mA
    nr 13 -> 800 mA
    nr 17 -> 128 mA

    Rejäl förbrukning på radion. Som teoretiskt borde dra ur batteriet på två dygn. Med mätvärdet efter att bilen gått ner i viloläge (>2h)


    Tack för hjälpen hittills!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Tajfoon den 2018-01-08 klockan 13:42. Anledning: F;rtydliganden

  11. #31
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    En vanlig og "frisk" blyakkumulator som er fullt oppladet ved +20oC omgivelsestemperatur, vil ha en spenning på ca. 12,3V (ved samme temperatur) når den har igjen 50% kapasitet. Var den fullt oppladet (100% kapasitet) v/denne temperaturen vil den ved ÷18oC være redusert til 50%.

    Så dine 11,50- og 11,65V målinger er også litt spesielle, og ville under normale forhold/målinger indikere et utladet og/eller dårlig batteri. Under hvilken omgivelsestemperatur ble disse registreringene foretatt?
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2019
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Hej, mitt problem var precis detsamma med i stort sett samma strömmar som Tajfoon redovisar ovan. Generator fungerar fint. Alla dörrar låsta. Huven öppen. Förardörr öppen, låst och med stängningskontrollen inpressad. Spänning över nr 9,13 och17. samt över maxisäkringen närmast kupén. Drog säkringarna 9 och 13. Då försvann spänning över 17 och maxisäkringen. Finns det något att göra utom att byta stereon (Philips original som kom med bilen)? Spänningar testat som Humblemechanic visar på https://www.youtube.com/watch?v=lRcj1fQcWwU och som rekommenderats av bl.a. Norrbagge i annan tråd.
    SAAB9-5 2.3 Vector Biopower 2008

Liknande ämnen

  1. 9-5 -02 drar tjuvström
    Av topline i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2014-05-19, 16:20
  2. Problem med tjuvström. Drar 3,9A när bilen är avstängd!
    Av Jansen i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-08-21, 21:03

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •