Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 28

Ämne: Fastrostat termostathus 9000 -92

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Fastrostat termostathus 9000 -92

    hej jag är helt ny på detta forum så vet inte om jag e i rätt del.

    det är så att en av muttrarna till termostat kåpan tydligen ska sitta så fast att dom på verkstaden inte vill riskera att dra av den.
    muttern i fråga ska ha rostat fast så mycket att den inte går att lossa på och dom sa att de har prövat att värma med en svets och den ville ändå inte komma loss.

    Killarna på verkstaden tycket jag skulle låta det va och köra slut på bilen och sen göra mig av med den men det tycket jag låter dumt.

    nån som har haft samma problem och lyckats lösa det?

    EDIT det e en saab 9000 2,3T cse 92

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Termostaten sitter med skruvar. Inte muttrar. Är de på rätt ställe?

    Skruvarna kan sittar ordentligt fast ibland och gå av. Brukar gå att svetsa fast en mutter på resterna och dra ut den sen utan att gängorna i toppen förstörs.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Haha som sagt jag e helt ny här och tydligen kan jag inte skillnad på skruvar och muttrar, men som svar på din fråga ja jag e på rätt ställe

    EDIT jag tackar även för ditt svar och ska kolla om det går för vill gärna ha kvar bilen efter som den e i väldigt bra skick
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-24 klockan 19:23. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  4. #4
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Det där problemet är inte jättesvårt o lösa tycker jag. Kanske borde såga av skallen på bulten för då får du ju strax under cm kvar av bulten utan skall när termostathuset väl kommit av. Kan vara den lilla stumpen som avgör hurvida du får ut den.

    Skruvar du alls själv eller är det bara verkstad som gäller?

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2016
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    nej jag kommer skruva själv lämnade in bilen så att jag kunde få veta vad som va fel och dom sa bara att jag skulle skita i den

    tack för ditt svar och jag kommer nog med största sannolikhet att försöka borra utan att pajja gängorna om den går av
    Senast redigerat av Moderator den 2022-05-24 klockan 19:24. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras

  6. #6
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Borrar du sönder gängorna kan du reparera dem men det kanske du vet? Om inte så sök på det officiella namnet "helicoil" o kolla nåt youtubeklipp, jäkligt smarta prylar. Samma sak finns annars på Biltema o kallas för gängreparationssats, inte fullt lika dyr o funkar minst lika bra. Går att köpa efter storleken på bulten som skall dit, m8, m10 psv. Minns inte vad som sitter där nu. M8 tror jag.

    Med risk för o låta som en besserwisser men det du kallar för "fastrostad termostat" är egentligen "termostathuset", termostaten sitter på insidan av huset.


    Mvh Dave
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  7. #7
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Här är en bra bild på vad du letar efter:



    Vi närmare eftertanke undrar jag vad för svets den verkstaden hade för det sitter en hel del i vägen för att kunna komma åt med nån form av svets utan att typ elda upp massa slang, kabel o annat.
    Senast redigerat av daspunner den 2016-01-24 klockan 04:13.
    SAAB 9-5 Kombi Aero MY07 Fusion blue

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -

    Bultar termostathus 9000 -97 2,0 ltt

    Jag funderar på att byta kylartermostaten, men vet inte om det är risk för bulthaveri, de har ju suttit i samma läge i 20 år nu.
    Någon som har erfarenhet av hur man undviker att bultarna knasar får gärna uttala sig om metod.
    Instrumentet ljuger ju sedan flera år tillbaka, men den är ändå trött att få upp värmen på.
    Tar också gärna emot tips om vilket fabrikat på termostat som av god kvalité och livslängd.

  9. #9
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Original.

    6-kants nycklar sen tror jag inte du kommer att sabba någon.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2014
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    503
    Bulten i nederkant sitter mest utsatt till för ev rost. Var nån kille på forumet som lyckades dra av den bulten, så lite wd40 på den är väl inte fel.
    Bruksbilen 9-5 2.3t SE SC -04.

  11. #11
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Om du har någon i närheten som har Tech2 (eller så kan det eventuellt gå med någon "vanlig" OBD2-läsare) så kan du se temperaturen som motorstyrningen faktiskt registrerar. Om det ligger kring ~86-92c typ när bilen bör vara uppe i normal arbetstemp så bör allt va i sin ordning och man kan ofta se att det pendlar lite upp och ned när termostaten jobbar.

    Om värdena där ser OK ut så är det antagligen inget fel på termostaten utan istället antagligen dålig kontakt i instrumenthuset, det finns några lödpunkter på tempmätaren och några muttrar som brukar gå att dra åt för att åtgärda det felet. Sedan kan det såklart vara sensorn för tempmätaren också, det är inte samma sensor som används för motorstyrningen utan det är en separat sensor för den biten.

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Original.

    6-kants nycklar sen tror jag inte du kommer att sabba någon.
    Ja, helst vill jag ju ha tag i en originaltermostat. Men hur får man tag i en sådan nuförtiden, vet du fabrikatet på en original ?

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Om du har någon i närheten som har Tech2 (eller så kan det eventuellt gå med någon "vanlig" OBD2-läsare) så kan du se temperaturen som motorstyrningen faktiskt registrerar. Om det ligger kring ~86-92c typ när bilen bör vara uppe i normal arbetstemp så bör allt va i sin ordning och man kan ofta se att det pendlar lite upp och ned när termostaten jobbar.

    Om värdena där ser OK ut så är det antagligen inget fel på termostaten utan istället antagligen dålig kontakt i instrumenthuset, det finns några lödpunkter på tempmätaren och några muttrar som brukar gå att dra åt för att åtgärda det felet. Sedan kan det såklart vara sensorn för tempmätaren också, det är inte samma sensor som används för motorstyrningen utan det är en separat sensor för den biten.
    Nålen på tempmätaren har i många år haft samma vinkel som på en gammal människa, men värmen har ändå varit ok och motorns arbetstemperatur kollad via OBD2 uttaget, funnen ok . Numera är vinkeln typ kl sju ett bra tag, sedan sprätter det liksom till i nålen uppåt en bit och värmen ökar i luftutsläppen rejält. Misstänker därför att termostaten kärvar i något halvöppet läge.

  14. #14
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    284
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av Kamingo Visa inlägg
    Ja, helst vill jag ju ha tag i en originaltermostat. Men hur får man tag i en sådan nuförtiden, vet du fabrikatet på en original ?
    Det är bara att knata in på en Saabverkstad.
    9000 2.3T 225hk Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170hk Steg 1 -97 Blå
    9-3 1.9 Ttid 180hk -11 Svart

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Originaltermostat kan man beställa hos bla Speedparts:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...2_8822025.html

    Jag har också dragit av skruvar till termostathuset, så det kan absolut hända.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Originaltermostat kan man beställa hos bla Speedparts:

    https://shop.speedparts.se/sv/prod/o...2_8822025.html

    Jag har också dragit av skruvar till termostathuset, så det kan absolut hända.

    Mvh
    Varför gick de av, var det våldsmek eller fastkorroderat ? Hur löste du problemet med de avdragna bultarna ?

  17. #17
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Satt fastkorroderad i cylinderhuvudet. Jag svetsade på en ny skalle och värmen hjälpte till att få den att släppa.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    17
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Satt fastkorroderad i cylinderhuvudet. Jag svetsade på en ny skalle och värmen hjälpte till att få den att släppa.
    Det är den situationen jag misstänker jag också kan hamna i. Tack alla för värdefull info, nu vet jag på ett ungefär hur jag ska lägga upp bytet.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 160
    Medlem#
    2555
    Segdra inte bara.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 147
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Kamingo Visa inlägg
    Nålen på tempmätaren har i många år haft samma vinkel som på en gammal människa, men värmen har ändå varit ok och motorns arbetstemperatur kollad via OBD2 uttaget, funnen ok . Numera är vinkeln typ kl sju ett bra tag, sedan sprätter det liksom till i nålen uppåt en bit och värmen ökar i luftutsläppen rejält. Misstänker därför att termostaten kärvar i något halvöppet läge.
    Det enkla, generella, sättet att avgöra om termostaten är hel är att från genomkall motor köra några minuter så att motorn börjar närmar sig men inte når arbetstemperatur och sedan känna på den utgående kylarslangen. Om den inte är helt kall så läcker termostaten. Det är också en bra test även efter man har bytt termostat, för kan man också upptäcka om sin nya termostat är dålig (vilket är fallet med en hel del billiga pirattermostater).

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Fastrostat hjul
    Av Palmira i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2022-05-25, 20:48
  2. Vattentempgivare termostathus,vilken kabel gör vad? 9000 -98
    Av Purex i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2020-05-04, 20:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •