Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Avtappningsplugg till kylare sitter fast OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -

    Avtappningsplugg till kylare sitter fast OG9-5

    Hej,

    Saab 9-5 2,3t 2005. Jag vill byta ut kylarvätskan, och steg ett är såklart att tömma ut den gamla. Efter mycket krångel lirkade jag ner högerarmen och fick tag i den gröna kranen, men den sitter som berget! Den vickar lite fram och tillbaka men går inte att vrida alls. Har desperat försökt med 5-56 och att komma åt underifrån utan framgång.

    1. Har ni några bra tips på hur man kan lossa på vredet utan att knäcka det eller sin arm?
    2. Jag förstår att man kan släppa "undre kylarslangen" istället för att tömma ut vätskan, kan någon visa vilken slang det är?

    2018-01-01 13.50.10.jpg

    Tack!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av sandstorm den 2018-01-01 klockan 15:09.
    Saab 9-5 SportCombi 2,3t -08

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Bekant, jag gjorde detta nyligen på en bil och den satt som berget.
    Sprayade WD-40 eller om det var Sonax krypolja under några dagas tid och sen gav den med sig.
    Ta inte i för hårt bara för då kan du bryta av den.

    Jag körde för övrigt en kylar rengöring i samband med detta samt ny OEM termostat och GM DEXCOOL kylarvätska.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Kranen ska även dras ut en aning samtidigt som man vrider.
    Herman´s tips med WD-40 el.liknande är bra tips.
    Jag tycker att det är lättare att komma åt underifrån,men spelar ju egentligen ingen roll.
    Lycka till.

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Helt korrekt och den åker ut kanske en halv cm och vrids ett kvarts varv om jag minns rätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Jag har plockat den uppifrån, men beror kanske på vilken årsmodell det är, batterihyllan sitter ju lite olika och platsen kring strålkastare etc kan variera.

    Gick bra på en 2001 i alla fall.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Jag har plockat den uppifrån, men beror kanske på vilken årsmodell det är, batterihyllan sitter ju lite olika och platsen kring strålkastare etc kan variera.

    Gick bra på en 2001 i alla fall.
    På senare årsmodeller är det svårare att komma åt då batteriet är vridet 90 grader jämfört med äldre bilar. Lossar man slangen som går från laddluftkylaren så brukar det dock bli enklare att nå underifrån. Dessa slangklämmor kan dock sitta fastoxiderade om de aldrig lossats.

    Likaså kan det vara lättare att få oljan till rätt plats om man sprayar underifrån, genom det hål kylarvätskan rinner ur när man öppnar kranen.

  7. #7
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Som jag misstänkte då

    Tog den underifrån jag med också nångång och då har jag för mig att jag lyckades lirka handen/tången genom den mjuka böjen i subframen som syns på bilden, men kan ha fel.... Gick hitta ett ställe där det gick komma åt hyffsat ändå.

    Kanske går nypa fast en liten svetstång också FÖRSIKTIGT? Det kan hjälpa en hel del

  8. #8
    Steg 2+ Glader9991s avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Ort
    Vadstena
    Inlägg
    2 947
    Jag brukar använda en sådan här tång:


    http://www.biltema.se/sv/Verktyg/Han...ng-2000040182/

    Har varit med om att de sitter rätt så hårt. Man tror de ska gå av men de ger med sig.
    Men man får har lite känsla helt klart.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    35
    Medlem#
    -
    Seger!

    Efter att ha legat och kravlat i gruset och provat med tänger, polygrip, enhandsfattning, tvåhandsfattning, 5-56 och svordomar så gick det till slut. Lossade på den stora slangen (markerat i bild nedan) underifrån och efter att ha föst den åt sidan gick det enkelt att få grepp med högerhanden uppifrån. Kranen snäppte till först, och sen fick man vrida lite till. Det rejäla greppet behövdes verkligen! Både vid lossning och åtskruvning. Det krångligaste var att klämma dit den flyttade slangen igen, vågade inte varmköra utan den då jag inte vet vad det är för slang, så blev lite fram och tillbaka. Nu är det i alla fall fräsch kylarvätska i maskinen, och slangen sitter där den ska.

    Tack för tipsen!

    slang.jpg

    6 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-5 SportCombi 2,3t -08

Liknande ämnen

  1. Ena styrtappen till toppen sitter fast i blocket. Hur få loss?
    Av daspunner i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2016-01-03, 00:41
  2. Svar: 1
    Senaste inlägg: 2014-03-10, 21:39
  3. Skruvarna till regplåten sitter fast! Inte rost?
    Av bjorn.eriksson i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 15:58
  4. Täcklocken till strålkastarspolningen sitter fast hur?
    Av tubben i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-03-05, 03:20
  5. Avtappningsplugg til kylare 900ng turbo. Var!?
    Av Otto i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-12-29, 17:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •