Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: 9-5 2.0t vill ej starta

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    9-5 2.0t vill ej starta

    Hej!

    Jag har en 9-5 2.0t biopower från 2006 som inte vill starta. har testat bytt stift (Saab orginal) bytt kassett till en jag vet fungerar. Bytt vevaxelgivare.
    Bensinpumpen hör man går igång samt att det blir att lukta soppa från motorn, men den vägrar starta, tänder inte. Den gick hur bra som helst när jag parkerade den för kvällen, men på morgonen efter var den död....

    Nån som har nån ide vad man kan prova näst? Har provat läst felkoder med en läsare från typ kjell o co, men den hitar inga felkoder

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Startkablar?
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Batteriet som sitter i är ca 1år gammalt och nyladdat när jag har provat startat. använder bilden dagligen och åker ca 10 mil om dagen, så tycker det borde vara ok.

    Såg att backventilen till vevhusventilationen var trasig (Den vita mitt på, vid oljetickan) samt att en lambdasonden? satt löst, den som sitter nära turbon. Kan det påverka nått?

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Sjössa den 2017-12-02 klockan 12:16.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Verkligen, dom måste fixas.

    Den bv vid motorn är säkert orsaken.

    1 användare gillar detta inlägg


    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag drog åt lambdan när jag bytte vevaxelgivaren. Men borde dom två sakerna medföra att bilen vägrar tända? borde det inte bara förklara att den har varit lite törstig? För den har velat haft mer soppa än dom andra saabarna jag haft. Men jag trodde att det var normalt när det var en 2.0t då jag haft 2,3t Och 2,3T tidigare

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Välkommen till forumet!

    Den vita påverkar sjukt mycket och är ett känt fel, finns massor av detta på forumet.

    1 användare gillar detta inlägg


    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Tackar, Då ska jag prova byta den racka´n då och göra ett nytt försök. Finns det nått vettig ställe att beställa en ny på?

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Har du original bensinpump, eller är den bytt? Ett fel som kan uppkomma i bränslearmaturen är att man använder fel typ av slang i den, eller att ansluningarna hoppar av, med resultat att bränsletrycket blir nära noll. Detta är ett relativt vanligt problem med piratpumpar i icke-biopower-bilar, men biopower har en annan armatur så risken för detta är troligen mindre, men det är lätt att mäta bränslepumpen elektriskt: http://forum.saabturboclub.com/showt...=1#post1401399
    (Säkringsnummer stämmer troligen inte med din bil, kontrollera dessa, och det har visat sig normalt gå bra att mäta utan att koppla ur lambdasensorerna.)

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Jag skulle tippa på att den är orginal, Den hade 17000mil på mätaren när jag köpte den och nu har den rullat 22. Men om det vore pumpen som är trasig. Varför stinker det bensin under huven när man kört på starten ett tag? När man vrider på tändningen hör man pumpen surrar (och bygger upp tryck?) Mätt alla säkringar, både inne i bilen och vid batteriet och under plastkåpan under huven också, alla hela.

    - - - Uppdaterad - - -

    Har beställt ny backventil. Ska prova med startkablar och ett annat batteri. Eller ska jag vänta tills jag bytt backventilen?

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sjössa Visa inlägg
    När man vrider på tändningen hör man pumpen surrar (och bygger upp tryck?) Mätt alla säkringar, både inne i bilen och vid batteriet och under plastkåpan under huven också, alla hela.
    Syftet med mätningen är att se om bumpen bygger tryck. Drar pumpen misstänkt lite ström så bygger den inte tryck, runt 3A blir det för icke-BioPower om slangarna hoppat/gått av i pumpen. Om du har en originalpump, aldrig bytt, med 17000 mil på mätaren så är dock detta inte ett särskilt sannolikt scenario.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Har testat att mäta på pumpen, men kanske gör jag fel. Mäter med tändningen av och mellan en säkring som är konstant 12v och den för bränslepumpen med multimetern inställd på VDC 10A. Det ger inget värde alls. Tycker att det borde vara nånting. Om man pyser "cykel ventilen" på fuelrailen så kommer det ut en liten skvätt bensin, skulle inte ens fylla botten på skyddet till ventilen. när man kör på starten hör man att motorn vill igång och tänder till lite ibland. finns det nått annat bra sätt att kolla upp pumpen?

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Krångla inte, fixa bv först.
    Garaget>> http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front och eSID2. Seat Cupra R -13.
    Nu oxå en till svart 9-3 Aero SC V6 Automat -08. Alla MapTunade.

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Sjössa Visa inlägg
    Har testat att mäta på pumpen, men kanske gör jag fel. Mäter med tändningen av och mellan en säkring som är konstant 12v och den för bränslepumpen med multimetern inställd på VDC 10A. Det ger inget värde alls. Tycker att det borde vara nånting. Om man pyser "cykel ventilen" på fuelrailen så kommer det ut en liten skvätt bensin, skulle inte ens fylla botten på skyddet till ventilen. när man kör på starten hör man att motorn vill igång och tänder till lite ibland. finns det nått annat bra sätt att kolla upp pumpen?
    Det låter rätt, men kontrollera att multimetern både står vriden till 10A och sladdarna är kopplade till Common resp 10A på multimeterns uttag. Det finns en möjlighet att (om det är ett lite dyrare instrument) att det sitter en säkring för 10A-uttaget inne i multimetern som brunnit av (typiskt resultat av felkoppling vid något tillfälle) - öppna och inspektera säkringen i så fall.

    Ett alternativt test är att försöka använda startgas och se om den startar på det.

    Du sa att den inte startade efter parkering, ett typiskt symptom på att bensinpumpen plötsligt dött är att motorn går c:a 2 sekunder (varvräknaren hinner varva upp till 2000 RPM innan den dör) på återstående tryck i slangarna - gjorde den så?
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Kablarna sitter rätt och det är hela säringar i instrumentet. inte provat stargas, men ska prova imorgon. Nej inte vad jag tänkt på utan varvräknaren står på ca 200 - 300 RPM. men ibland låter det som det finns hopp i kistan men det inte riktigt vill. men ska prova startgas imorgon få se då. Tycker det känns konstigt att den bara totalt dog från ena dagen till den andra.

  15. #15
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Vad jag menade var att den första starten efter att pumpen dött (vilken typiskt lyckas) så gör den normalt en sväng upp till 2000 RPM innan den dör, detta på kvarstående tryck från när den stängdes av. Detta sker alltså bara en enda gång.

    Om du mäter 0A, och det är rätt mätt, så är pumpen trasig. Det yttrar sig normalt som just att den plötsligt vägrar starta mer igen efter man stoppat den på normalt sätt.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Testade startgas och den hostade igång och gick som ett lass skit. Borde då vara pumpen? Finns det nått bra ställe att beställa från? är det en annan pump till min som är biopower?

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Gick den enbart på startgasen, eller fortsatte den att gå efter den kört slut på startgasen? (Biopower har en annan pump än bensinarna, ja)
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -
    Den harklade igång så länge jag sprutade startgas..

  19. #19
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    5 943
    Medlem#
    8758
    Då är pumpen mycket misstänkt, det är så förväntat beteende är när den inte får något bränsle.

    Kontrollera din mätning av strömmen till pumpen igen (mät t.ex. om det blir rätt när du mäter på en glödlampa för att kolla att multimetern fungerar som tänkt), är den verkligen 0A så är det med största sannolikhet pumpen. Den är den överlägset mest felbenägna komponenten som ger det beteende du beskriver.
    9-5 2.3t SC 2000, 55000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #20

Liknande ämnen

  1. og900 t16 -84 vill ej starta
    Av _jolle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2015-04-22, 09:00
  2. 900 -98 Vill ej starta
    Av ryzz3n i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-28, 01:19
  3. [LÖST] 9-5a som inte vill starta.
    Av jokk i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-01-05, 13:53
  4. OG900 -88 vill inte starta...
    Av Victory i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-10-09, 23:18
  5. Vill inte starta (9000 -97)
    Av Break out i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2004-12-28, 16:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •