Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: Biopower. Vilken miljöklass?

  1. #21
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 410
    Medlem#
    5129
    Kan dom inte ta med energiförbrukningen vid produktionen av bilen samt återvinningen av den i miljöklassningen?

    Nu tar man bara hänsyn till brukarperioden men ett fordon påverkar miljön ut under en längre tid än så.
    Till mitt garage: Garaget

  2. #22
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    12 912
    MP har inte ett skit att säga till om, det är helt andra saker i görningen.

    Tänk på att vi hade en stor omsvängning mot dieselbilar för något år sen när man fippplade lite med skattereglerna. Helt plötsligt blev det löjligt billigt att äga en dieselbil, de drog hälften av en bensinare och skaten var i princip samma. Vilken idiot körde på bensin? Det innebar ju att skatteintäkterna minskade och så kan vi inte ha det.
    Nu skall vi ställa om till eldrift (från att ha ställt om till E85 och sen diesel). När elbilarna börjar bli i majoritet så kan ni räkna med att skattereglerna än en gång ändras, till elbilarnas nackdel, såklart.
    I nuläget kan man börja straffa fossilbilar i miljöns namn, men när majoriteten kör på el så blir den taktiken inte så lönsam.
    Min gissning är att bilar som drivs på el kommer få kilometerräknare där varje kilometer kommer kosta 1:50/km, då närmar det ju sig vad de får in från en dieselbil idag, med hänvisning till de farliga partiklar som kommer från däcken, såklart!

  3. #23
    Grundladd GhostsOfOnyxs avatar
    Reg.datum
    okt 2015
    Ort
    Nästan Hudik
    Inlägg
    265
    Medlem#
    11050
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fniss!

    https://www.riksdagen.se/sv/dokument...r-for_H4111482

    Veteranbilar föreslås undantas från Miljözon 2, men inte 3. UNDERBART! Detta införs 2020, så jag måste ha en bil från 89 då, eller vänta, det har jag ju, morfars gamla 740
    Dessa bilar kommer ju bli värda sin vikt i guld, haha.
    Då gäller det att inte sälja den då, fy fasen vilket skönt långfinger det kommer vara när man kör in till centrala Malmö och cruisar omkring i en 30 år gammal 740 men får lämna sin 10 år gamla, Euro 5-bil hemma
    Se bara till att det är en D24 med påställd pump, då kan du ge fler långfingrar än du har händer till.
    9000 2.3T 225HK Turbo -98 Silver
    9000 2.3t 170HK Steg 1 -97 Blå

  4. #24
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 684
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc...=rep1&type=pdf

    Skillnaden på Euro 4 och Euro 5 för bilar godkända på bensin är ett marginellt hårdare krav på NOX 0,08 mot 0,06 g/km, krav på NMHC (non-methane hydrocarbons) om 0,068 (fortfarande samma krav på totalt HC om 0,1 g/km) samt krav på PM 0,005 g/km för direktinsprutade motorer.
    Som jag läser det testet borde en 9-5 BioPower klara av både Euro 5 och kanske även Euro 6 om man bara testar gentemot dem (detta under förutsättning att man inte har någon överraskning på partiklar - men i och med att den inte är direktinsprutad borde inte detta vara på kartan). Och jag gissar att de enda sakerna som är problemområden med äldre Trionic-bilar är att de inte ger extrabränsle för att tända katalysatorn vid start samt ev. för höga emmissioner när man börja feta på blandningen vid hög last. Rätt tolkning?

    Jag antar att lagstiftningnen inte tillåter det för helbilsgodkända bilar, men åtminstone teoretiskt, skulle det kunna gå att testa om Trionic-bilar med nationellt godkännande (93-95) enligt Euro 5/6 på något realistiskt sätt?
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  5. #25
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    208
    När jag tittar på uppgifter från transportstyrelsen verkar ju iaf NG93 Biopowermotorer från 2010 och nyare hamna i "Euroklass 5". Ändrades det något i hård- eller mjukvara på dessa bilar jämfört med de äldre årsmodellerna som ligger i klass 4?
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  6. #26
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 561
    Medlem#
    6973
    NG9-3 BioPower 2011- är Euro5-klassade. De fick nya motorbenämningar då (tex B207M) och de har Etanolsensor.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #27
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 149
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av wadde Visa inlägg
    Låt politikeridoterna gräva sin grav djupare. Jag ignorerar både dubbdäckstrams och kommande miljöregler.
    Frågan är ju hur man kommer att kontrollera miljöklassningen, vad det gäller dubbdäck har det väl i princip varit omöjligt att åka fast för det då ingen har kontrollerat det, jag har en kollega som i princip dagligen har kört på "dubbdäcksfria" gator sen förbudet kom - med dubbdäck hela vintrarna, och det har aldrig någonsin varit någon slags kontroll.

    I stockholm skulle man ju kunna använda biltullarnas kameror iofs, om gränserna sammanfaller.. fast då kommer problemet med förare respektive ägare.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  8. #28
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 186
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Kal Visa inlägg
    När jag tittar på uppgifter från transportstyrelsen verkar ju iaf NG93 Biopowermotorer från 2010 och nyare hamna i "Euroklass 5". Ändrades det något i hård- eller mjukvara på dessa bilar jämfört med de äldre årsmodellerna som ligger i klass 4?
    som sagt, min m/10 biopower 9-3, tillverkad i maj 2010 är EU4,
    glöm inte att Victor hade ont om stålers, så det där med att klassa upp alla motorer kanske inte var det första de hade i tanken... De satsade på de nya bilarna först gissar jag.
    ///Perr
    Saablös Volvo- och Porsche-åkare

  9. #29
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 684
    Medlem#
    8758
    Vilket svar ger den här sidan om din bil: http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

    När jag tittade på regnr på en 9-3 -10 BioPower 1.8t tillverkad 200909 så angavs den till "2005 Euro5". Så, mera exakt, vad står i regbeviset?

    Om man slår på reg-nr på en og9-5 -10 BioPower 2.3t tillverkad 200908 kommer den också upp som 2005 Euro5 på den sidan.

    Om jag förstått reglerna så fanns möjligheten att typgodkänna bilar med Euro4 t.o.m. 20090831, och de kunde sedan tillverkas ett år från godkännandedatum, så det fanns möjlighet att tillverka Euro4-bilar t.o.m. 20100831 om man verkligen ville.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-12-06 klockan 08:17.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #30
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 186
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vilket svar ger den här sidan om din bil: http://www.bilsvar.se/sv/Sok-bil/

    När jag tittade på regnr på en 9-3 -10 BioPower 1.8t tillverkad 200909 så angavs den till "2005 Euro5". Så, mera exakt, vad står i regbeviset?

    Om man slår på reg-nr på en og9-5 -10 BioPower 2.3t tillverkad 200908 kommer den också upp som 2005 Euro5 på den sidan.

    Om jag förstått reglerna så fanns möjligheten att typgodkänna bilar med Euro4 t.o.m. 20090831, och de kunde sedan tillverkas ett år från godkännandedatum, så det fanns möjlighet att tillverka Euro4-bilar t.o.m. 20100831 om man verkligen ville.
    Bilsvar.se säger 2005 EU5
    Transportstyrelsen säger 2005 EU4
    Jag tror jag vet vilket som kommer räknas i miljözonerna :-) :-)
    Skärmavbild 2017-12-06 kl. 22.48.16.png
    Skärmavbild 2017-12-06 kl. 22.48.40.png
    ///Perr
    Saablös Volvo- och Porsche-åkare

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    7 684
    Medlem#
    8758
    Rätt lattjo, raden med Euroklassningen anges bara på vissa bilar på Transportstyrelsen.

    Men, efter lite rotande så framgår att om man tittar på Avgasdirektiv/reglemente så står det 70/220*2003/76B för Euro4-bilar och 715/2007*692/2008A för Euro5-bilar. Enklast att komma ihåg är säkert årtalen. Frågan är var bilsvar får sina uppgifter från (gissar baserat på årsmodellen?).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    575
    Bilsvar.se säger iallafall att både min Cadillac BLS och farsan 9-5 2.3t biopower (båda från 200 är lyxbilar. Det är ju lite kul.
    Försökte söka påmin gamla 9-3:a, men antingen minns jag fel regnummer eller också är den inte med oss längre.

  13. #33
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    635
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av GhostsOfOnyx Visa inlägg
    Se bara till att det är en D24 med påställd pump, då kan du ge fler långfingrar än du har händer till.
    Glöm inte att den måste ha turbo. Rycktet på stan är att det ska låta gött

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  14. #34
    Steg 4 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    4 942
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Bilsvar.se säger iallafall att både min Cadillac BLS och farsan 9-5 2.3t biopower (båda från 200 är lyxbilar. Det är ju lite kul.
    Såg att min 9-5 2009 oxo är korrekt klassad (lyxbil). Det är väl helt naturligt.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  15. #35
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 410
    Medlem#
    5129
    Min oxå!
    Till mitt garage: Garaget

  16. #36
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    90
    Medlem#
    9074
    Min står med som lyxbil , men det står också "LinearGriffin" vilket är fel Vector Griffin ska det vara
    SAAB 9-5 Vector-Griffin 09 sedan 2,0t BioPower, Polar White

  17. #37
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    575
    Klart att det är rätt med lyxbil. Nu hoppas jag bara att det står traktor om man knappar in regnumret på en Volvo.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #38
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    635
    Medlem#
    11785
    Citat Ursprungligen postat av Fairlane Visa inlägg
    Klart att det är rätt med lyxbil. Nu hoppas jag bara att det står traktor om man knappar in regnumret på en Volvo.
    Made my day

    /Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

Liknande ämnen

  1. Vilken turbo i en 9-5 2,3t biopower -07
    Av turbofever i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-11-09, 11:28
  2. Vilken motorolja i 9-5 biopower
    Av Rallyhalle i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-02-02, 21:58
  3. Vilken motorolja är det i en Biopower
    Av gbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-06, 12:13
  4. Vilken turbo i 9-5 Biopower Aero?
    Av Mackan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-02-13, 11:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •