Ursprungligen postat av
Norrbagge
I tilfelle spenningen "Ca 7.." (V?) er målt slik jeg foreslo, mellom pinne #86 i relésokkelen og et godt jordpunkt, er det altså kontakt ("- direkt -"), men med et stort spenningsfall i forhold til de målte batteri-/ladespenningene. Dette KAN peke mot et problem ifm. kontaktsettet under tenningsnøkkelen. Jeg kjenner ikke spesifikasjonen for reléet, men jeg vil tro at 7V spolespenning er nær der reléet blir ustabilt (kan avstedkomme ”prell” OM det i det hele tatt opererer). Du kan ellers måle på sikringene #2 og -31 i elsentralen i IPEC og se om du får samme måleresultat der.
12,47V batterispenning indikerer en kapasitet på <50% og kan være som følge av manglende lading eller at batteriel er dårlig, om ikke denne målingen er utført ved lav batteri-/omgivelsestemperatur. Målt ladespenning er altfor lav; burde ligge mellom 13,8-14,4V. Dette kan komme av problem med selve ladingen, men kan også være en følge av problem med batteriet. Vet du hvor gammelt det er?
Hvordan du skal komme til ”veien” for den brente jordingskabelen vet jeg ikke, men kanskje kan det være en midlertidig løsning å koble en ny, 0,5mm2 kabel direkte fra sokkelen til jordingspunktet den egentlig går til. Dette skal, iht. WIS, sitte: "I kupén på knäbalkens vänstra sida." Det skal være koblet tre kabelsko til dette, og kanskje ser du det oppe til venstre om du tar ut luka til elsentralen i IPEC?. Vet du om kabelen også er avbrendt? En måling i relésokkel pinne #85 til jord skal gi <1 ohm.
Jeg mener de første stegene på veien videre må bli:
1. Verifisere at kontaktsettet ER dårlig, ved å måle spenningen også på IPEC sikringene. Skal gi samme spenning som batteriet har.
2. Prøve annet batteri om du har, ev. vurdere kjøp av nytt. Sjekk at spenningen er ca. 12,7V som nytt/eller med ok lading, og om ladespenningen da blir "normal".
3. Anskaff nytt (eller brukt) H-relé m/kappe (kåpe), artikkelnummer 5246350 - og benytt IKKE det kappeløse. Du kan midlertidig bruke I-reléet - i tilfelle dette har kappe og du er sikker på at det er ok. Jeg vet ikke hvor mye brendt jordingkabelen til reléet er med tanke på isolasjonen og OM det fortsatt er i kontakt med jord, men må erstattes med god kabel. Om den gamle kabelen kobles/fjernes fra sokkelen, kan vel en midlertidig løsning være å legge en ny kabel til et godt, uisolert punkt på chassis(?).