Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Ny på forumet, introduktion

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -

    Ny på forumet, introduktion

    Jag såg ingen introduktionsdel men tänkte skriva ändå.

    Hallå hallå, 26 år gammal och skaffade mitt körkort för en vecka sedan.
    Efter det kollade jag runt på blocket flera gånger om dagen för att hitta en bra första bil, för tre dagar sedan gjorde jag köpet och det blev en Saab 9-3 2.0i, årsmodell 2000.

    Väldigt fint skick på bilen, endast en ägare sedan den gjordes, en äldre dam, och under dessa 17 år ligger den på knappt 12k mil.

    Jag kan knappt något om bilar då jag inte har haft körkort innan men planerar att lära mig mycket från den här bilen så jag kommer nog att kolla igenom många trådar här och fråga om råd osv.

    Första problemet har dykt upp nu med att jag inte kan öppna eller låsa dörren med någon av nycklarna från förarsidan så jag får öppna via passagerar-dörren, sprutade rent med låsolja för någon timma sedan så får se om det kanske hjälper.

    Bor i sthlm som namnet kanske avslöjar.

    1 användare gillar detta inlägg



  2. #2
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Jag såg ingen introduktionsdel men tänkte skriva ändå.

    Hallå hallå, 26 år gammal och skaffade mitt körkort för en vecka sedan.
    Efter det kollade jag runt på blocket flera gånger om dagen för att hitta en bra första bil, för tre dagar sedan gjorde jag köpet och det blev en Saab 9-3 2.0i, årsmodell 2000.

    Väldigt fint skick på bilen, endast en ägare sedan den gjordes, en äldre dam, och under dessa 17 år ligger den på knappt 12k mil.

    Jag kan knappt något om bilar då jag inte har haft körkort innan men planerar att lära mig mycket från den här bilen så jag kommer nog att kolla igenom många trådar här och fråga om råd osv.

    Första problemet har dykt upp nu med att jag inte kan öppna eller låsa dörren med någon av nycklarna från förarsidan så jag får öppna via passagerar-dörren, sprutade rent med låsolja för någon timma sedan så får se om det kanske hjälper.

    Bor i sthlm som namnet kanske avslöjar.
    Låskistan i dörren kan vara dålig. Funkar inte centrallåset ?

  3. #3
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 165
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Jag såg ingen introduktionsdel men tänkte skriva ändå.
    Det har du rätt i och mycket bra initiativ
    Varmt Välkommen till STCS Forum
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  4. #4
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Välkommen!
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    Jag kan knappt något om bilar då jag inte har haft körkort innan men planerar att lära mig mycket från den här bilen så jag kommer nog att kolla igenom många trådar här och fråga om råd osv.
    Första prioritet tycker jag är att kolla vinterdäcken!
    Nytt körkort, gammal bil och vintervägar är tre riskfaktorer. Riktigt bra däck ger dig de marginaler man behöver. Så mitt tips är att kolla hur gamla dina däck är och hur stort mönsterdjupet är på mest slitna stället. Kolla alla 4 däcken! Kolla att det är samma märke, modell och dimension på alla däck. Däck på samma axel måste vara samma. Fram och bak får vara olika. Bästa däcken skall sitta bak, för att minska sladdrisken!

    Återkom gärna med frågor, bilder och synpunkter.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  5. #5
    Grundladd Kerims avatar
    Reg.datum
    dec 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    237
    Medlem#
    10062

    Ny på forumet, introduktion

    Välkommen hit Daniel!

    Har du frågor så säger jag som de andra, ställ de så ska vi se vad vi kan hjälpa dig med!

    Finns för övrigt själv i Sthlm så kan kanske stå till tjänst om du skulle stöta på trubbel med något.
    Senast redigerat av Kerim den 2017-12-06 klockan 22:02.
    Saab 9³ Aero -01 Steg 6 350hk BioPower
    Saab 95 Griffin -10 Steg 4 315hk BioPower
    Tech2 med CANdi samt GlobalTIS och säkerhetsaccess.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Tackar tackar!

    Amazinjoey om jag öppnar och/eller låser från passagerardörren så öppnas/låses alla dörrar, även den på förarsidan.

    Jag testade igen nu efter att ha sprutat in låsoljan men förarsidan fungerar fortfarande inte.
    Senast redigerat av DanielSaabSthlm den 2017-12-01 klockan 13:32.

  7. #7
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 195
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av DanielSaabSthlm Visa inlägg
    om jag öppnar och/eller låser från passagerardörren så öppnas/låses alla dörrar, även den på förarsidan.
    Jag testade igen nu efter att ha sprutat in låsoljan men förarsidan fungerar fortfarande inte.
    Centrallåset fungerar när du öppnar via passagerardörren. Då är mekanismen som öppnar dörren OK på förarsidan. Däremot kan låscylinderns mekanism vara problemet.

    Vill ha bättre info för att kunna svara bättre. Exakt vad är felet?
    Går nyckeln runt på förarsidan? Går det att låsa upp genom att dra upp knappen på insidan? Fungerar öppningshandtaget på insidan?

    Går nyckeln att vrida runt på förarsidan?
    1) Om inte: Kolla att du har rätt nyckel. Dvs prova först med alla nycklar du fått med. Låscylindern kan vara utbytt, så det är en annan nyckel till förardörren. Hjälper det inte kan du prova alla nycklarna i passagerardörren. Funkar de där är de nog lika. Troligen har du då rätt nyckel, (men det är inte 100% säkert).

    Har du rätt nyckel och den inte går att vrida? Då kan det antingen vara själva låscylindern som inte känner igen den. Eller så kan låscylinderns mekanism inne i dörren ha fastnat.
    2) Låsolja i nyckelhålet hjälper till att smörja upp låscylinderns insida, så att rätt nyckel kan öppna.

    3) Låscylinderns utsida och mekanism från kommer du åt att inspektera och smörja genom att demontera dörrsidan.

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Finns det alltså inte alltid fjärrlås som standard på en 9-3 '00 ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Nja, kanske inte 00, för då var det "batongen", och jag tror inte det var standard, men farligt nära. Från 2001 när nya nyckeln kom med inbyggd fjärr så var det nog standard.

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    I tillvalslistan för 9-3 nr 1/2000 gällande fr o m 1999-07-08 står på en rad: Larm - inkl fjärrkontroll för larm och lås 2800 kr
    Det antyder att det inte fanns fjärrkontroll av lås utan att köpa larmet.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Som nybliven dubbdäcksägare efter 18 år med friktionsdäck så säger jag bara: Köp bra dubbdäck om du inte redan har sådana. 9-3 2000 saknar antispinn och antisladd så dubben gör enorm skillnad när det är is på vägen. Nu har jag bara provat dubb på min 9-3 2005 men den gamle skulle ha ännu större nytta av dom är jag helt övertygad om (min og9-3 får vila i garaget över vintern). Lycka till med 9-3:an och var rädd om den, såna bilar görs inte längre.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #12
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Riktigt bra val av första bil. Som ung grabb kan man ofta lockas av de balla stylade och trimmade bilar som finns på marknaden, men egentligen är det allra klokast att köpa just en lågmilad budgetmodell. Allra mest "bang for buck" som man säger. Som jag förstått det är det inte mycket som rasar på en T5 sugmotor och de låga milen borgar ju för mångårigt brukande om du behåller vagnen. Kan bara säga grattis!

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 939
    Medlem#
    12120
    Min första bil var en 900 turbo '83, jag köpte den 1995.. Jag hade egentligen inte en tanke på försäkringen när jag köpte den, men när jag ringde försäkringsbolaget fick jag en chock, helförsäkring var inte att tänka på, inte halv heller, knappt så jag rodde iland trafikförsäkring som fjunig 19åring med nytaget körkort och boendes i zon1..

    Med det sagt, det är lämpligt att ha en enkalre modell de första åren, numera är det väl de två första åren som är RIKTIGT dyra, sen sjunker det ganska mycket, iaf var det så för min sambo, men hon var å andra sidan 25+ när hon tog körkortet..

    Nu när man bor "på landet", är 40+ och har haft körkortet i 22 år så är man klassad som låg risk och plötsligt kostar det inte så mycket att försäkra roligare bilar..

    (Å andra sidan kör jag nog bra mycket bättre och säkrare idag än jag gjorde 1995..)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Det är dubbdäck på bilen.

    Mr O jag mätte nu och däcken ligger på 7mm, har för mig att damen sade att de knappt var använda.

    Kollegors och min fars åsikt verkar vara att något har frusit i låset pga kylan och att jag behöver värma upp det för att det ska släppa.

    För att svara på dina frågor;
    Nyckeln går in på förarsidan men den går sen inte att vrida nyckeln för att öppna eller låsa (bägge nycklarna, bägge nycklarna har fungerat innan).

    Knappen på alla dörrar fungerar både manuellt och via låsfunktionen i bilen.

    Dörrhandtaget fungerar både på utsidan och insidan.

    Det är rätt nyckel då den har fungerar förut, den fungerar även i bagageluckan.


    Jag fick ett nytt problem nu pga att jag som nybörjare inte tänkte längre, jag kände för att läsa instruktionsboken samtidigt som jag sitter i bilen för att lättare kunna pilla och kolla på alla knapparna osv, jag kände ju däremot inte till att det är dumt att sitta i bilen med bara tändningen på, så jag sitter där och testar allt möjligt osv och läser boken.. Nästan 2 timmar passerar (det var intressant) och jag skulle då starta motorn för att köra runt och sedan kolla oljan men då vill motorn för första gången inte starta, hör bara snabba "klick, klick, klick, klick, klick" när jag vrider om.

    Jag verkar ju ha använt för mycket batteri under den här tiden, min tanke var att "om man kan köra en bil i flera timmar så kan man väl sitta i den med lite ljus och radio utan att det är något problem" men ja nu vet jag bättre.

    Jag ska gå tillbaka imorgon på eftermiddagen när det förhoppningsvis är som varmast och försöka igen, går det inte får jag be en vän komma förbi med sin och köra med startkablar.

    Jag är också lite fundersam till hur bra det kommer gå i vinter, jag tror nog att den här bilen har stått i garage under väldigt många år och nu är den ute i kylan utan motorvärmare, men men.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Jag tror batteriet gjort sitt. Det borde hålla en del även om det är kallt. Dock kan ju mycket kortkörning slita hårt på batteriet, varje start kräver minst en mils körning för att få tillbaka den ström som gick åt.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Du tror alltså att jag kommer behöva byta batteri?

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 127
    Risken finns. Börja med att köpa en batteriladdare och kör ett dygn eller så om du inte har möjlighet att köra en riktigt lång runda, typ 10 mil eller så för att ladda på det rejält.

    1 användare gillar detta inlägg



  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    21
    Medlem#
    -
    Använde startkablar och en väns batteri, bilen gick igång så det var skönt, åkte runt i ca 40 minuter eller så utan radio och annat bara för att låta det ladda upp, klappat och klart, läxa lärd.

    Låset går fortfarande inte, testade att värma upp nyckeln med tändare för att sedan stoppa in i hålet, sprutade runt mer med låsolja, gick inte.
    Ska ta den nära hemmet på tisdag när jag har tid och dra ut en hårtork till nyckelhålet för att se om det verkligen är något fastfruset eller inte.

    1 användare gillar detta inlägg



  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 484
    Besök t ex ett köpcentrum med varmgarage under ett par timmar så att bilen får tina upp. När du vet om det var fastfruset eller inte så är det lättare att gå vidare i felsökningen.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2015-09-19, 09:14
  2. Introduktion/köptips/småfix/råd/etc.
    Av BigPete i forum Allmänt
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-01-19, 17:52
  3. Ny på forumet
    Av Jonas A i forum Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-14, 20:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •