Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Är det möjligt att bara byta hela strålkastarhuset med Xenon på 93 -07?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Är det möjligt att bara byta hela strålkastarhuset med Xenon på 93 -07?

    Hej,
    Ny på forumet och tack för insläpp!

    Jag undrar om det är svårt att byta strålkastarhusen till Xenon? Jag har en 93 1,8t sportkombi 2007
    med vanliga ljus och samtidigt har jag tillgång till kompletta Xenon strålkastarhus från en 93 från 2003.

    Är det möjligt? Finns det någon DIY guide?

    Tack på förhand

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 469
    Medlem#
    11937
    För att få det lagligt behöver du även få fart på den automatiska ljuslängdsregleringen vilket kräver kablage och sensorer under bilen.

    Inte omöjligt men tillräckligt bökigt för att de flesta ska undvika det.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Tack för svar!

    Dvs. det är alltså ingen plug&play grej. Ut med den gamle strålkastaren och in med Xenonstrålkastaren och koppla i befintligt uttag

  4. #4
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Det är väl aldrig lagligt att byta mellan halogen och Xenon på en helbilgodkänd bil vad jag vet, sen att ingen lär upptäcka det är ju en annan femma.

    Förekommer (på andra märken) att folk byter från xenon till halogen när lyktorna pajar (och xenonlyktorna är ohemult dyra), märkesverkstäderna brukar vägra göra det just för det gör bilen olaglig.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  5. #5
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Det är väl aldrig lagligt att byta mellan halogen och Xenon på en helbilgodkänd bil vad jag vet, sen att ingen lär upptäcka det är ju en annan femma.

    Förekommer (på andra märken) att folk byter från xenon till halogen när lyktorna pajar (och xenonlyktorna är ohemult dyra), märkesverkstäderna brukar vägra göra det just för det gör bilen olaglig.
    Lagligt om den modellen har xenon, dock måste nivåreglering fungera samt så blir de omregistering på ljusen
    Personligen hade jag kört med bra halogen lyktor för xenon e jädrans dyra...Köpte 2 för 900kr medans bra halogen går att hitta för 200kr st...
    Senast redigerat av amazinjoey den 2017-11-30 klockan 11:44.

  6. #6
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Du invaliderar ändå den specifika bilens helbilsgodkännande, när man byter xenon -> halogen kan man ju strunta i nivåregleringen.

    Har till och med för mej att jag sett nån hänvisat till nåt dokument eller ett svar från nån myndighet om det, frågan är var..

    Det är väl samma som att man inte får byta mellan automat/manuell på en helbilsgodkänd bil. (om man inte reggar om den som ombyggt fordon osv)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Aj då och oj då

    Tack ändå för alla svar!

  8. #8
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Hur identifieras en bil med xenonstrålkastare med hjälp av ett registreringsbevis? Går det läsa ut från tygodkännandenummer?

    Lyktan i sig och systemet (spolning/nivåreglering) som sådant är ju godkänt på fordonet i fråga så hur kan någon bevisa att det inte är fabriksmonterat vid en kontroll?

    Jag säger inte att det är lagligt att skifta strålkastare men det måste vara svårt att registreringsbesikta med en ändring som inte finns dokumenterad från start ens (om det nu är så), t ex typ av transmission framgår ju tydligt i regbevis så där är det solklart och enkelt att slå ned på eventuella avvikelser.

  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    joh900: det är väl just det som är anledningen att risken att åka fast är nästintill obefintlig.

    Rent teoretiskt kan väl besiktningen eller polisen kräva att generalagenten eller liknande intygar att bilen har rätt utrustning, men sannolikheten är ju oändligt liten att det ska ske så.

    Jag vet även folk med udda bilar som bytt från sugmotor till turbomotor också, det står ju inte i regbeviset ifall bilen har turbo eller ej, och på ovanliga bilar har ju inte besiktningsmannen nån koll på om 150kW ska ha turbo eller ej, och då allt ser fabriksmontrat ut (eftersom man hängt över allt från en motsvarande turbomodell) så går det igenom besiktningen trots att det plötsligt finns turbo och effekten är ökad med 70hk..
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 765
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av GlennB Visa inlägg
    Du invaliderar ändå den specifika bilens helbilsgodkännande, när man byter xenon -> halogen kan man ju strunta i nivåregleringen.

    Har till och med för mej att jag sett nån hänvisat till nåt dokument eller ett svar från nån myndighet om det, frågan är var..

    Det är väl samma som att man inte får byta mellan automat/manuell på en helbilsgodkänd bil. (om man inte reggar om den som ombyggt fordon osv)
    Helbilsgodkännandet är ett typgodkännande, dvs något som gäller alla bilar av samma typ. Byter du sådant som finns angivet i bilregistret, ex. typ av växellåda där bilen då måste registrerings besiktas så hamnar du däremot i den situationen att du måste ha papper på att detta är typgodkänt. Typ av strålkastare är däremot inte noterat, utan besiktningen kollar egentligen bara funktionen samt. eventuellt om det sitter rätt typ av ljuskälla i för halv/dimljus (dvs strålkastare avsedd för halogen godkänns inte med LED eller xenon-ljuskälla i).

    Citat Ursprungligen postat av amazinjoey Visa inlägg
    Lagligt om den modellen har xenon, dock måste nivåreglering fungera samt så blir de omregistering på ljusen
    Personligen hade jag kört med bra halogen lyktor för xenon e jädrans dyra...Köpte 2 för 900kr medans bra halogen går att hitta för 200kr st...
    Halogen håller ca 500 timmar, xenon ca 2500 timmar. Vissa dyrare halogenlampor som lovar mer ljus kan hålla så lite som 200 timmar. Köper du sådana som kostar 200 kr/st. och håller 200 timmar så kan du alltså tvingas köpa runt 20 st. halogenlampor som ersättning till 2 st. xenonlampor. Xenonlampor är alltså billiga i längden, såvida man inte drabbas av att elektroniken strular.

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Helbilsgodkännandet är ett typgodkännande, dvs något som gäller alla bilar av samma typ. Byter du sådant som finns angivet i bilregistret, ex. typ av växellåda där bilen då måste registrerings besiktas så hamnar du däremot i den situationen att du måste ha papper på att detta är typgodkänt. Typ av strålkastare är däremot inte noterat, utan besiktningen kollar egentligen bara funktionen samt. eventuellt om det sitter rätt typ av ljuskälla i för halv/dimljus (dvs strålkastare avsedd för halogen godkänns inte med LED eller xenon-ljuskälla i).



    Halogen håller ca 500 timmar, xenon ca 2500 timmar. Vissa dyrare halogenlampor som lovar mer ljus kan hålla så lite som 200 timmar. Köper du sådana som kostar 200 kr/st. och håller 200 timmar så kan du alltså tvingas köpa runt 20 st. halogenlampor som ersättning till 2 st. xenonlampor. Xenonlampor är alltså billiga i längden, såvida man inte drabbas av att elektroniken strular.
    Helt rätt!


    Min erfarenhet är dock att xenon håller inte 2500 timmar utan fått ur runt 1000-1200 timmar innan de bränns ut...

  12. #12
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 937
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Typ av strålkastare är däremot inte noterat, utan besiktningen kollar egentligen bara funktionen samt. eventuellt om det sitter rätt typ av ljuskälla i för halv/dimljus (dvs strålkastare avsedd för halogen godkänns inte med LED eller xenon-ljuskälla i).
    Vad besiktningen kontrollerar och vad som är lagligt är HELT skilda saker.

    Besiktningen kontrollerar inte motoreffekt eller motorbyten heller (utom om dom "råkar" se det, men det är ingen kontrollpunkt), men likförbannat är det olagligt att höja effekten eller byta till annan motor. (..om man nu inte GÖR det lagligt genom att regga om osv.)
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

Liknande ämnen

  1. Ska jag bara byta kolvar+stakar eller hela blocket? T7
    Av Semb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-12-03, 16:24
  2. Behöver jag byta hela ABS-sensorn eller bara hållaren?
    Av -Larsson- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-06-15, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •