Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Måste stoppa ner nyckeln två gånger innan något händer NG9-3

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -

    Måste stoppa ner nyckeln två gånger innan något händer NG9-3

    Hej!

    Har ett lite konstigt problem med min 2004 9-3. Om bilen inte har varit igång på ett tag ~24h (eller förmodligen bara tills den går in i "viloläge") så måste jag stoppa i nyckeln två gånger innan något händer. För att illustrera ett scenario:

    Jag går ut i bilen, trycker i nyckeln och inget händer. Jag hör inget klick som det brukar vara, jag kan inte vrida om nyckel. Jag tar ut nyckeln och trycker ner den igen och då klickar det till och jag kan starta bilen. Såhär är det VARJE gång och börjar bli lite irriterande.

    Ska det vara såhär? Vad kan jag prova för att fixa problemet?

  2. #2
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 965
    Medlem#
    Dolt
    Det ska inte vara såhär. Låter som bilen är lite svårväckt. Är bilbatteriet piggt? Samma resultat med reservnyckel? Inte för att det kanske hjälper, men blir det någon skillnad om du långsamt sätter i nyckeln?
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Misstänker tändningslåset ISM.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av mioh Visa inlägg
    Det ska inte vara såhär. Låter som bilen är lite svårväckt. Är bilbatteriet piggt? Samma resultat med reservnyckel? Inte för att det kanske hjälper, men blir det någon skillnad om du långsamt sätter i nyckeln?
    Har inte provat med reservnyckeln men ska testa i helgen. För några månader sen hade jag problemet att fjärren inte funkade alls på någon nyckel, jag bytte batteri på båda nycklar och även skal (för att de ändå var slitna) efter bytet fortsatte det att strula. Sen fixade det sig själv någon dag senare, och nu funkar fjärren på båda nycklarna.

    Om man låser/låser upp bilen 10+ gånger efter varandra så slutar det tillslut att funka, man trycker på lås/lås upp och inget händer. Väntar man några sekunder så funkar det sen. Har inte provat om det är samma visa fortfarande men ska nog göra det i helgen

    Batteriet verkar funka som de ska, ingen lampa som lyser och det finns kräm kvar efter att bilen har suttit ett tag.

    Jag har faktiskt provat med att sätta i den långsamt också och då har jag samma problem.
    Senast redigerat av Yeel den 2017-11-30 klockan 21:29.

  5. #5
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Precis som Hyvens säger, ISM, alltså tändningslåset är misstänkt. Den känner antagligen inte av nyckelpositionen enligt ordning och då går aldrig rattlåset ur enligt ordning.

    Batterierna i dosorna har ingenting med om bilen startar eller ej, det används bara för fjärrlåsfunktionen.

    Tändningslås (om det nu inte är restat) kostar ca 1300kr nytt och byts relativt enkelt, kräver ingen programmering/kodning.

    För att vara mer säker på sin sak innan man springer och köper delar bör felkoder läsas ut, gissar att du har en (eller flera) felkoder lagrade som är relaterade till felaktig nyckelposition.

    Citat Ursprungligen postat av Yeel Visa inlägg
    Om man låser/låser upp bilen 10+ gånger efter varandra så slutar det tillslut att funka, man trycker på lås/lås upp och inget händer. Väntar man några sekunder så funkar det sen. Har inte provat om det är samma visa fortfarande men ska nog göra det i helgen.
    Det är är fullt normalt, en säkerhetsfunktion för att inte döda låsmotorerna (antagligen pga värmeutveckling?).

  6. #6
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Det er ikke så enkelt da, at det bare mangler litt WD40: http://forum.saabturboclub.com/showt...3-SS-2007-tips ?

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Batterierna i dosorna har ingenting med om bilen startar eller ej, det används bara för fjärrlåsfunktionen.
    Trodde det med, förklarade mest för att informera att jag tidigare hade problem med nyckeln.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    För att vara mer säker på sin sak innan man springer och köper delar bör felkoder läsas ut, gissar att du har en (eller flera) felkoder lagrade som är relaterade till felaktig nyckelposition.
    Ska plugga in OBD2:an sen och se om det ligger något där innan jag köper något.

    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Det är är fullt normalt, en säkerhetsfunktion för att inte döda låsmotorerna (antagligen pga värmeutveckling?).
    Det var skönt att höra.



    Tack för all information!

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er ikke så enkelt da, at det bare mangler litt WD40: http://forum.saabturboclub.com/showt...3-SS-2007-tips ?
    Ska prova det innan jag springer och köper något, tack!

  8. #8
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    En generisk OBD läsare tar bara P (powertrain) koder

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    En generisk OBD läsare tar bara P (powertrain) koder

    /via Tapatalk
    Yes, märkte precis detta då jag inte kunde se några koder. However!

    Precis när jag kom hem så sprayade jag två doser med WD-40 på varsin sida i tändningslåset, och det har varit där sen jag kom hem ~14:00 och har inte rört bilen sen dess. Jag gick precis ut och provade (20:20) och då köpte den nyckeln direkt på första försöket. Ska prova imorgon igen för att bekräfta om det är löst.

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2017
    Inlägg
    16
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Det er ikke så enkelt da, at det bare mangler litt WD40: http://forum.saabturboclub.com/showt...3-SS-2007-tips ?
    Kan svara att det funkar nu direkt med båda nycklarna, så behövde inte byta något. Lite WD40 var allt som behövdes! Tack!

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #11
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Takken går til MrStcs

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Takken går til MrStcs
    Ja, precis. Gå till inlägget Norrbagge länkade till och tryck på Gilla/Hjärtat
    och ett litet takk till Norrbagge för hänvisningen

Liknande ämnen

  1. Om man byter CIM måste man ha nyckeln som tillhör?
    Av psjobb1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2015-04-30, 22:38
  2. SID piper SJU gånger när jag vrider om nyckeln?
    Av Ekengoeswild i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2010-09-10, 09:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •