Sidan 7 av 27 FörstaFörsta ... 5678917 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #121
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 194
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Men först måste jag byta olja i lådan, nått jag drar mig för... men jag har köpt "några" (10) liter olja som kom igår. saknar ett kärl som finns på biltema och eventuellt lite slang med.
    Ang kärl hittade jag ett bra graderat i klarplast ute i köket som funkade fint när jag skulle byta.
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Sen köpte jag en sak som jag stört mig på ett tag. "the devil's in the details" heter det och nog fan stämmer det
    Vilket (jävla?) lyft!

    1 användare gillar detta inlägg


    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  2. #122
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Ang kärl hittade jag ett bra graderat i klarplast ute i köket som funkade fint när jag skulle byta.
    Det lät bra! kan komma förbi ditt kök o glo då

    såg att biltema hade ett 5 liters och ett 2 liters. 2liters borde funka tänker jag.


    Nästa sak på dagordningen är att Städa, tvätta, kolla allmänskick och besiktiga samt åtgärda ev fel som upptäcks på min systers og900 2,1a från 1993.
    Hon har inget garage och bilen är riktigt skitig djupt ner.. Får jag feeling drar jag fram polermaskinen och ser vad jag kan uppnå.

    Har en känsla av att jag kan åka på lite svetsjobb, men inget jag inte gjort förut när det gäller og900.

    Återkommer med före och efter bilder när jag kommit nånvart, alltid kul att dokumentera sånt!

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-01-19 klockan 22:52.

  3. #123
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Det börjar bra med syrrans bil!
    Körde in den och började städa den, när jag plockat allt löst skit tänkte jag plocka ur gummimattorna och damsuga. Jag började höger bak, direkt stöter jag på en "glad" löveraskning, mattan är Dyngsur.

    Stod en bit över 1cm vatten där bak hittar inget rosthål, verkar komma inifrån tröskelbalken. Säkert en dränering som korkat igen.
    Dagen har bestått åt att plocka ur framstol och baksäte och lite diverse för att komma åt golvmattan och skumgummiisoleringsmattan under (den var BLÖT). Sen dammsög jag upp det värsta och satte igång fläkten. blev lite över en liter vatten..


    Imorgon ska jag kolla närmare på den rost som blivit och hacka bort asfaltsmattan där vattnet lagt sig under. Blir nog att ta bort all skit, rostskydda och dessutom bygga in en extra dränering där det stått vatten.

    Gmala bilar är kul
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #124
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    En förkylning gjorde att kallt garage och kapa, slipa och svetsa inte lockade så mycket så tempot har varit låg på og900an.

    Vattnet hade satt sina spår i form av rost, det var inget hål men ett lättare slag med spetshammaren löste det problemet.


    Kapade bort lite sjuk plåt


    Sen blev jag impad av mina plåtknackarkunskaper. första försöket på att klippa rätt och banka till, behövde inte kassera något försök och klarade mig på strax under en timme! Formen är lätt komplicerad trots att det "bara" är golv med vinklar och rundningar överallt.
    Punktade fast den och sen fick det va för igår. röken är elak när underredsmassan brinner..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #125
    Helt original JonathanWs avatar
    Reg.datum
    sep 2015
    Ort
    Sveriges mitt Sundsvall och Norrlands Hawaii Alnö
    Inlägg
    690
    Medlem#
    9217
    Konstig hur lockande rostlagning kan vara när de inte är på ens egen bil. Men det kanske bara är jag de
    SAAB så länge det är möjligt...
    STCS 9217
    SSK 6771

  6. #126
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Konstig hur lockande rostlagning kan vara när de inte är på ens egen bil. Men det kanske bara är jag de
    Det är nog för att man kan gå därifrån och skita i resten när det börjar bli tråkigt om det inte är ens egen bil....

  7. #127
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    är eSid jag refererar till ang att mäta hastighet, den går direkt på Bus-en och läser av vad bilen känner av inann den signalen kommer till hastighetsmätaren och omvandlas för att visa lite mindre än det faktiskt går.

    eSid går på antal varv och växel som bilen använder om jag hängt med rätt. om rullomkretsen är fel så visar inte hastighetsmätaren eller trippmätaren rätt precis som att eSid inte visar rätt

    dessutom är förbrukningen räknad på mätaren i instrumenthuset och det diffar mot vad SID räknat.

    lite diff går att räkna med med tanke på att man inte fyller tanken lika mkt osv. men 0,3 är lite väl mkt.
    På min og9-5 med orginaldäck- och fälgar testade jag en gång att låsa farthållaren på 110km/h enligt hastighetsmätaren och sedan nolla färddatorn/SID. SIDen tyckte medelhastigheten var 105km/h...

  8. #128
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    På min og9-5 med orginaldäck- och fälgar testade jag en gång att låsa farthållaren på 110km/h enligt hastighetsmätaren och sedan nolla färddatorn/SID. SIDen tyckte medelhastigheten var 105km/h...
    eSid går på rådata. SID kanske ändrar lite?

    vilket fall så stämmer eSid med GPS men inte med hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren visar 3-4 km/h över vad GPS och eSid säger.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av JonathanW Visa inlägg
    Konstig hur lockande rostlagning kan vara när de inte är på ens egen bil. Men det kanske bara är jag de
    ja eller hur!

    Jag tror det är så att snabbspolningseffekten är viktig. Skulle säga att det tagit 1.5 timmar per bild ungefär men tittar man bara på bilder så tar det 5 sekunder per bild, max.

  9. #129
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Punktade fast den och sen fick det va för igår. röken är elak när underredsmassan brinner..
    Jag brukar köra bort underredsmassan med en roternade stålborste på vinkelslipen. Tycker det funkar riktigt bra. Även lös rost följer med.
    Brukar märkas direct på röken om man missat en fläck..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #130
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    eSid går på rådata. SID kanske ändrar lite?
    vilket fall så stämmer eSid med GPS men inte med hastighetsmätaren. Hastighetsmätaren visar 3-4 km/h över vad GPS och eSid säger.
    Det glömde jag säga - jag kollade mot GPS och SIDens medelhastighet (105km/h) stämde spot on med GPS-hastigheten. Alltså visade hastighetsmätaren ca 5% för mycket trots de däckdimensioner bilen är typad med.

    Min tolkning är att hastighetsmätaren avsiktligt är ställd lite högt från fabrik medan resten av bilen (tripmätare, SID o.s.v.) är korrekt ställda. Så jag gissar på att TS med sina större-än-orginalhjul lyckats få hastighetsmätaren att matcha GPSen, men att kanske resten av bilen då kanske mäter fel avstånd vilket påverkar medelbränsleförbrukning o.s.v.

    Men som sagt, mina erfarenheter gäller ju og9-5.

  11. #131
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Jag brukar köra bort underredsmassan med en roternade stålborste på vinkelslipen. Tycker det funkar riktigt bra. Även lös rost följer med.
    Brukar märkas direct på röken om man missat en fläck..
    jag gjorde så.. typ. men var inte lika noggran som jag borde vart. Hatar att ligga under bilen..

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det glömde jag säga - jag kollade mot GPS och SIDens medelhastighet (105km/h) stämde spot on med GPS-hastigheten. Alltså visade hastighetsmätaren ca 5% för mycket trots de däckdimensioner bilen är typad med.

    Min tolkning är att hastighetsmätaren avsiktligt är ställd lite högt från fabrik medan resten av bilen (tripmätare, SID o.s.v.) är korrekt ställda. Så jag gissar på att TS med sina större-än-orginalhjul lyckats få hastighetsmätaren att matcha GPSen, men att kanske resten av bilen då kanske mäter fel avstånd vilket påverkar medelbränsleförbrukning o.s.v.

    Men som sagt, mina erfarenheter gäller ju og9-5.
    just nu sitter det org dimension på och som sagt, eSid mäter det som bilen säger och den stämmer.

  12. #132
    Citat Ursprungligen postat av jellybear Visa inlägg
    Det glömde jag säga - jag kollade mot GPS och SIDens medelhastighet (105km/h) stämde spot on med GPS-hastigheten. Alltså visade hastighetsmätaren ca 5% för mycket trots de däckdimensioner bilen är typad med.

    Min tolkning är att hastighetsmätaren avsiktligt är ställd lite högt från fabrik medan resten av bilen (tripmätare, SID o.s.v.) är korrekt ställda. Så jag gissar på att TS med sina större-än-orginalhjul lyckats få hastighetsmätaren att matcha GPSen, men att kanske resten av bilen då kanske mäter fel avstånd vilket påverkar medelbränsleförbrukning o.s.v.

    Men som sagt, mina erfarenheter gäller ju og9-5.
    Jag kalibrerade min mätare ng9-3 med MapTun lådan. Visar numera exakt. Sommar och vinterhjul är lika stora.

    Skickat från min SM-G935F via Tapatalk
    9-3 SC Areo V6 2,8 (A6) XWD - 2009

  13. #133
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 296
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    jag gjorde så.. typ. men var inte lika noggran som jag borde vart. Hatar att ligga under bilen..
    Det är ju en välbeprövad metod att vara lat i början och få jävlas sen

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #134
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Jag har begått den största synden man kan göra när man håller på med projekttrådar - jag har glömt att fota!

    Nu är 900an ihopsvetsad, svetsarna slipade och ett lager zink primer på. Framöver ska det kittas, läggas underredsmassa och besiktigas (Förhoppningsvis på måndag).
    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-01-27 klockan 22:48.

  15. #135
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Idag blev det besiktning av 900an. Jag slipper ombesiktning.. det är alltid nått.

    det som är mindre bra är att jag behöver byta följande
    *Bromsslang mellan kaross och bakaxel (bara 1 som tur är) - har en i källaren (såklart)
    *Avgasupphängningsgummin till ljuddämparen, bägge två - Tror jag har hemma
    *Draget är rostigt.. fick på nåder igenom det men måste bytas - har faktiskt ett drag hemma.

    Dessutom så har klammern till vänster yttre drivknutsdamask gått av. så ska köra in lite fett och sätta ny klammer där.
    Mitt "lager" förvånar mig ständigt.


    "lite" trött på denna bilen.. har saker jag behöver göra på min egen..
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  16. #136
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    Så! äntligen har jag fixat klart 900an.

    satt o klurade på att fixa in elinfällbara backspeglarnas funktion. Behöver ett kontaktstycke till spegeln (likadant som det som sitter till vanliga styrningen av glaset) och ett par stift till handsken som sitter i dörrens styrenhet (tror jag)

    har inte rivit ner dörrsidan och kollat hur det ser ut i handsken vid styrenheten men en extra kontakt vid spegeln behöver jag.

  17. #137
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 627
    ´just det! nya mattor ramlade in idag. Dom gamla får inte mycket mer färg även när man tvättar dom vilket jag gjorde för inte alls längesedan.

    "Lite" skillnad i färg - och avsaknad av hål med..

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  18. #138
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2014
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    212
    Gummi e jo färskvara

  19. #139
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 144
    Medlem#
    7182
    Haha, vad fan, är det ens samma färg på mattorna från start? Sjukt om de tappat färgen så mycket

  20. #140
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    Haha, vad fan, är det ens samma färg på mattorna från start? Sjukt om de tappat färgen så mycket
    Aldrig, beige och svarta.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •