Sidan 15 av 27 FörstaFörsta ... 5131415161725 ... SistaSista
Resultat 281 till 300 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #281
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    dessutom har jag kört 666 mil med bilen sen jag köpte den för ganska exakt 7 månader sedan.
    Kör du inte med bilen? Min har gått nästan 200 mil på 2 veckor nu.

    Snygg är den i alla fall!
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  2. #282
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av A.Chr Visa inlägg
    Kör du inte med bilen? Min har gått nästan 200 mil på 2 veckor nu.

    Snygg är den i alla fall!
    bruksmässigt så behöver jag bilen 0 km per dag egentligen :P så 666 mil nästan ren onödigt och nån gång hälsa på släkten vilket blir en 50-60 mils resa.


    Igår blev det en tur till varberg och sen vidare till trollhättan. Hade fått ett gäng elaka kalkfläckar som vägrade försvinna. så det blev efterbehandling av lackskyddet hos Peter innan vi gjorde en snabbvisit i Trollhättan med hans underbara vita 900a.





    Bonusbild på min röda och Peters vita 9-3 (varav en har taklucka )

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #283
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Den vita og:n är smarrig! Det blev bra med röda handtag även om svarta funkar tycker jag.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  4. #284
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Ja den är så jävla fin den 900an.

    han som ägde den innan Peter plockade ner den i alla delar och flyttade över en hel 89 T16 till en helt felfri 81 kaross och monterade aero paket. Kopparpastade VARENDA skruv i hela bilen. Peter säger att den är underbar att skruva med.

  5. #285
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tvättade av bilen o tog några bilder

    den är snygg alltså... tyvärr dåligt ljus så många bilder kasserades... kameran är 6 år gammal nu, funkar men sneglar mot nyare.






    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  6. #286
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Monterade CD växlare i bagagen igår.

    Köpte denna satsen https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...0/cd-vaxlare-1 som egentligen är för cab. Funkade fint, men fick lite saker över.

    instruktionsmanualen var fruktansvärt förvirrande angående fibern och did not make sense. Men jag löste det genom att tänka igenom situationen och funktionen hos fibern. Fibern är en slinga. så där det lyste rött var första "in" sen "ut" i från den kontakten till nästa "in" och sen till sista "in" som gick "ut" tillbaka till ledningsnätet.

    i övrigt funkade manualen bra.

    sen lite tech2 pill och två försök med säkerhetsacces så gick det gifta in den.

    så nu har jag 12 skivors CD växlar kapacitet. och jag äger 0 skivor, fått ta och låna 3 av mina föräldrar helt enkelt. vem fan har skivor idag.. och MP3 gillar den inte heller så bränna blir jobbigt.

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #287
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Intressant att du har dubbla CD-växlare men inga skivor, hur tänkte du där?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  8. #288
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Intressant att du har dubbla CD-växlare men inga skivor, hur tänkte du där?
    Bilen är TYP fullutrustad... Jobbar på att få den HELT fullutrustad

    krävs minnesstolar (stommar i källaren med kass klädsel och smällda Airbags) och automatiskt avbländbara yttre backspeglar (bara glas som krävs. Svindyrt) nu när CD växlaren är monterad. Sen har jag allt som fanns till MY05 + lite till.

    saknar Hirsch listen till handskfacket och valnötsinlägg, dock vill jag inte ha något av det

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #289
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Aha, ja växlaren är i alla fall billig numera. CD-skivor finns att köpa till attraktiva priser. Jag brukar kopiera originalskivorna och köra kopior i bilarna. Väldigt smidigt att slippa fippla med någon lös spelare kopplad till aux tycker jag.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  10. #290
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Jag har en bluetooth till aux adapter med en lite dosa på som sitter strax höger om ratten. på dosan kan man byta låt och pausa. rätt smidigt.

  11. #291
    Grundladd AeroMackans avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    260
    Medlem#
    9053
    Har du inte AUX uttag i din?
    Saab 9000 Aero Taklucka -95, Saab 9-3 Viggen -99, Saab 9-5 Aero -05, Saab 9-5 2,3T kombi Biopower -06, Saab 9-5 2,3T kombi biopower -08.
    http://www.garaget.org/AeroMackan

  12. #292
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Läser då och då. Här händer det saker! Tycker oxo detta med 12 CD är ett måste när man vill fullutrusta sin gamla premiumvagn
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Monterade CD växlare i bagagen igår.

    Köpte denna satsen https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...0/cd-vaxlare-1 som egentligen är för cab. Funkade fint, men fick lite saker över.
    Det finns ju denna https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...cd-vaxlare9476 om man inte vill ha cab-versionen. Men då blir det kanske inga grejer över.
    Jag gjorde exakt samma sak för tre veckor sedan i min röda (såklart!)
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    instruktionsmanualen var fruktansvärt förvirrande angående fibern och did not make sense. Men jag löste det genom att tänka igenom situationen och funktionen hos fibern. Fibern är en slinga. så där det lyste rött var första "in" sen "ut" i från den kontakten till nästa "in" och sen till sista "in" som gick "ut" tillbaka till ledningsnätet.

    i övrigt funkade manualen bra.

    sen lite tech2 pill och två försök med säkerhetsacces så gick det gifta in den.
    Beskrivningen , som är på alla jordens språk är värdelös ang fibern annars bra. Eftersom jag inte heller lossade batteriet gick jag oxo efter det röda ljuset som du.

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    så nu har jag 12 skivors CD växlar kapacitet. och jag äger 0 skivor, fått ta och låna 3 av mina föräldrar helt enkelt. vem fan har skivor idag.. och MP3 gillar den inte heller så bränna blir jobbigt.
    Blir inte bättre för att man har några antika cd att stoppa i. Blir till att bränna själv. Kan nog bli ganska bra om man lägger lite tid på det och fyller med ett bra urval av gamla klassiska låtar. Så kan det senaste få gå via aux.

    Två tips:
    1) Jag ville ha en extra cd-kassett som reserv. Det blev en sats med växlare och allt som kom idag. Billigt. Och skadar inte med lite elektronik till 9-3:an...
    2) ICM3 klarar CD-text! Dvs när man spelar cd med CD-text visas låtinfo i displayen. Vid uppspelning och när man skall välja låt! När man bränner audio-cd kan man lägga in cd-text. Har man mp3-filer kan de användas för att skapa audio-cd med cd-text.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Aha, ja växlaren är i alla fall billig numera. CD-skivor finns att köpa till attraktiva priser. Jag brukar kopiera originalskivorna och köra kopior i bilarna. Väldigt smidigt att slippa fippla med någon lös spelare kopplad till aux tycker jag.
    När man kopierar kan man lägga till cd-text.

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag har en bluetooth till aux adapter med en lite dosa på som sitter strax höger om ratten. på dosan kan man byta låt och pausa. rätt smidigt.
    Vad har du för adapter?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  13. #293
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tack för tipsen!

    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...cd-vaxlare9476 har jag en. det är BARA en CD växlare. inga fiberkablar eller nått. fiberkablarna säljs inte löst vad jag hittat, och man måste dessutom ha stora kontaktstycket till CD växlaren som inte går att köpa löst det heller.

    så har man en bil att slakta som har CD växlare, fast växlaren eller kasetten är kassa, då är det ett bra köp. eller om man har pajjat befintlig läsare.

    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Vad har du för adapter?

    https://www.clasohlson.com/se/Blueto...6r-bil/38-6818

    en sånn har jag monterad. Bild på montering finns längst ner på sida 1 i tråden.

    den synkar rätt uselt, får manuellt klicka igång den och kan ta ett par försök (Oneplus 5T). Nu i efterhand ska jag leta efter en 12v som inte går på sista steget i tändlåset (minns inte vad alla +30, +54 osv heter). förbannat irriterande när man stänger av bilen och vill lyssna.
    Sen kräver min Tech2 extern strömmatning så konstantspänning till ett cigguttag hade vart guld det med för den anledningen

    Citat Ursprungligen postat av AeroMackan Visa inlägg
    Har du inte AUX uttag i din?
    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-07-27 klockan 07:26.

  14. #294
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Jag köpte denna till min 9-3:
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...ee-kit-eu-2068
    Lilla panelen sätter man på snedden bredvid mugghållaren.
    Det som inte står, är att denna Bury 9060 klarar A2DP, alltså musikstreaming, men först måste man uppdatera till senaste firmware.
    Jag kopplade helt sonika en 3,5-3,5mm-sladd från Bury-lådan som ligger till höger inne i mittkonsolen, upp till AUX-ingången. Jag drog sladden in i mittfacket så jag kan koppla ur den om jag vill, om man vill spela något som inte har bluetooth.
    Vips så har man BT-HF via den inbyggda mikrofonen (man använder ju originalkontakten för ändamålet, inga mikrofoner som skall klistras i taket) samt musikstreaming. Mycket, mycket smidigt.
    Det enda som var irriterande var att den Bury som Orio säljer inte har Svenska som språk.
    Dock verkar denna:
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...sfree-kit-sedk (som nu är på rea!) ha svenska som språk, men står för ng9-5 istället. På bilderna ser det ut som samma låda.
    Man kan inte alls följa instruktionerna för monteringen, man får bygga sin egen adapterkabel.

  15. #295
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det finns ju denna https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...cd-vaxlare9476 om man inte vill ha cab-versionen. Men då blir det kanske inga grejer över.
    Jag gjorde först misstaget att köpa den i länken ovan. Då får man bara CD-växlaren utan kraftkabel och de optokablar/don som behövs. Optokablarna finns inte kvar hos Orio utan får sökas på någon skrot.

    Det är bättre att köpa https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...0/cd-vaxlare-1 som M.Broberg länkade ovan. Det är missvisande att det står att den är till 9-3 CAB 2004-06. Den passar utmärkt även till 9-3 SS med ett litet undantag. Jag fick slipa bort en liten klack (typ nyckling) på kontaktdonet till kraftmatningen.

    Beskrivningen är som så ofta inget pedagogiskt mästerverk men är inget problem att följa om man läser ett par gånger i lugn och ro innan man ger sig på jobbet. Beskrivningen blir lite rörig beroende på att den beskriver de olika fall som förekommer beroende på vad bilen har för utrustning v b DVD och konsollen där bak.

    Tack för infon om CD-text, det hade jag ingen koll på.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #296
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    @Bollman

    kan man stänga av röststyrningstjoffräs på den där saken?
    Och kan man svara/lägga på med rattknappar osv?

    låter ju intressant faktisk t om det blir bra ljud osv...

    men det finns detta adapterkablage
    https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...-handsfree1584

    om det är ett sånt man använder borde det ju inte vara svårt att knåpa ihop något tom för lägre kostnad?



    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Man kan inte alls följa instruktionerna för monteringen, man får bygga sin egen adapterkabel.
    Menar du enbart 9-5 satsen eller både 9-5 och 9-3 (universal) satsen med detta?
    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-07-27 klockan 08:57.

  17. #297
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Det är bättre att köpa https://webshop.saabparts.com/9-3-ge...0/cd-vaxlare-1 som M.Broberg länkade ovan. Det är missvisande att det står att den är till 9-3 CAB 2004-06. Den passar utmärkt även till 9-3 SS med ett litet undantag. Jag fick slipa bort en liten klack (typ nyckling) på kontaktdonet till kraftmatningen.
    Absolut, (speciellt med nuvarande prissättning). Optokablar är bra att ha i reserv? En optokabel behövs för att koppla in, så att köpa varianten utan kablar är ju ganska osmart.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  18. #298
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Dock verkar denna:
    https://webshop.saabparts.com/9-5-ge...sfree-kit-sedk (som nu är på rea!) ha svenska som språk, men står för ng9-5 istället. På bilderna ser det ut som samma låda.
    Man kan inte alls följa instruktionerna för monteringen, man får bygga sin egen adapterkabel.
    Det var intressant. Har inte kollat på detta innan. Vad är det som skiljer? Behöver man ändå kolla inkopplingen i detalj och dessutom bygga eget kablage, Ja då verkar det ju vara en bra grej. Både för ng9-3 och og-9-5. Plötsligt "behöver" jag 3 st sådana...

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Intressant
    Skall man köpa båda då eller?
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  19. #299
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Det blev en tur till Gävleträffen nu i helgen!

    åkte i lördags morse vid 8,30, höll lugnt tempo och var framme på hotellet ca 18.30

    Passade på att stanna och ta ett kort vid Hedin bil i Värnamo där jag köpte bilen sista november förra året.



    På söndagen blev det tvätt av bilen med ösregn utanför, hon i kassan titta på mig som om jag var galen. Men jag slapp torka av den, alltid något.

    Som tur var klarnade vädret upp och 99% av träffen blev i uppehåll.

    fastnade på 2 bilder som Tierp idag tagit






    Sen blev det en liten sånnhär med andra gången jag får long distance, förra gången var 2011



    eftersom sängarna på hotellet var skit, klockan var 16 och vi var rätt pigga så bestämde vi oss för att åka hem direkt efter träffen. vid 17 tiden bar det av, ett stopp i linköping vid 21 (som tog lite en bra stund, tjötrövar överallt ) och sen vid 01.50 var vi hemma igen.

    jag e mycket nöjd med resan och har haft skitkul! fantastiskt bra träff med, även om maten på engeltofta inte var nått att hurra för.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  20. #300
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    körde bilen första rundan sen jag kom hem från Gävle idag.

    kom ungefär 5 km innan det säger "pling pling" och texten "motorfel. uppsök verkstad" dyker upp.

    Kollar felkod, nått om avbrott i givare i spjällhus.

    kompisen skulle till skroten så jag bad honom leta efter ett spjällhus. Sagt o gjort, spjällhus hemma på eftermiddagen.

    När temperaturen hade gått ner under 30 grader så masade jag mig ut och bytte. Bara kört en kort runda hittills men tänder inte felkoder som det gamla gjorde.
    Blir en tur till Varberg imorgon så får se om det funkar då, ca 10-15 mil tur och retur (lite oklart hur rundan blir)

    sicken JÄVLA tur vi hade med turen till gävle

    4 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •