Sidan 26 av 27 FörstaFörsta ... 1624252627 SistaSista
Resultat 501 till 520 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #501
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Konrade la lacken igårkväll, har inte orkat ta nån bra bild efter vi rev maskeringen men det kommer.

    klart är iaf att ytan blev medel + några rinningar. så i December nån gång preliminärt så ska bilen få komma upp till Peter i varberg på lite lackvård, det var mars 2018 sist så behövs nog kärlek på dom olackerade delarna med!

    Nu ska jag vänta tills på lördag, sen börjar jag på att rostskydda hjulhusen MM

    återmontering börjar tidigast söndag.

    allt enligt lackerarens order.

    Är duktigt sugen på att köra lite med den, känns inge bra när den står.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    12 användare gillar detta inlägg



  2. #502
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Plockade fram den gamla systemkameran och tog några bilder.

    svårt att återge riktigt utan solljus men här kommer lite mer bilder!

    Imorgon blir det förhoppningsvis att börja slipa och måla inne i hjulhuset om det finns nån fläck rost, sen ska det rostskyddas! och ljuddpmpas med kanske..









    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #503
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Hej,
    Sådana här projekt är kul att följa! Har själv varit där med rinningar som förstör ens dag. Tipsar om att ha en riktigt hård slipkloss på rinningarna, ingen mjukis. Risk slipa igenom klarlacken mellan ränderna. Ett lättspackel över hela rinningen först gör att man är säker. Kolla på dom här filmerna hur det går till.

    https://www.youtube.com/watch?v=7MnO_vDJREY från 7minuter in i filmen

    https://www.youtube.com/watch?v=fheERlqNzQA

    2 användare gillar detta inlägg



  4. #504
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Återmontering och STÄDNING går sakta.
    Kkittade det sista igår (lördags) kväll vid 20 tiden, hade inte härdat nog för att jag vågar lägga underredsmassa på det så det sköt jag på.


    så jag har städat och tvättat innerskärmar samt sidokjolar idag, inte skitkul men ja...

    Desto roligare är att innerskärmarna har även fått ett lager Silent coat samt en skumljuddämpning med slutna celler (suger med andra ord inte åt sig vatten)







    från 2007/2008 nånstans och på alla Cadillac BLS är innerskärmarna bak ljuddämpade.
    Inte lika mycket som mina så jag hoppas att dom går att montera!

    bara underredsmassa kvar sen börjar jag återmontera
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg



  5. #505
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Jodåsåatte.....

    det gick typ bra att montera innerskärmarna, rättare sagt så efter lite strategiskt karvande i skärmarna har jag nått 50% framgång! Vänster sitter på, höger däremot är det 2 hål som inte linar upp... saknas 2-4 millimeter...

    Ljudisolera montera innerskärmar = 1 timme
    Montera innerskärmar = 2 timmar

    misslyckas med ena innerskärmen efter 2 timmar, nästan slå sönder bilen och ha sår och underredsmassa över händerna?

    det e Fucking priceless ska ni veta...

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #506
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    då var bilen ÄNTLIGEN ute ur garaget.

    spolade av den lite så det värsta försvann, måste dock tvätta den för dom delarna som inte är lackade är "ganska" skitiga..



    Tydligaste rinningen är.. Tydlig.



    I detta stora garage är det lackat! Nu ska det bara städas undan så två bilar får plats.



    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  7. #507
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    409
    Medlem#
    -
    Snygg färg den röda! Nu måste du bara ta mod till dig att slipa bort rinningen där.

  8. #508
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Farbror skum Visa inlägg
    Snygg färg den röda! Nu måste du bara ta mod till dig att slipa bort rinningen där.
    Jag har fått order att vänta tills lite in i december först.
    Sen blir det inte jag som gör det, lämnar det med varm hand till min vän Peter i Varberg som får gå över resten av bilen med polermaskin och lackskydd. Senaste lackskyddet las mars 2018 så lite nytt skadar inte!

    Man får inse sina styrkor och svagheter, slipa är jag vidrigt dålig på (om man nu ska ha det rakt) och polera har jag inte tålamod, bra maskiner eller medel för.
    jag har dock min 900 med typ förstörd lack, ska bli kul att testa polera delar på den och lacka om med.

    jag är duglig på mekaniska och chassi-relaterade saker samt teori bakom, men att få finish på en lack är bortom mig. jag tvättar bilen noga och håller efter inredning men att slipa och polera lämnar jag gärna till dom som kan det bättre.

    Peter är fantastisk på finish, det är en nivå så det faktiskt är fånigt när det gäller hans bilar.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2019-11-08 klockan 15:48.

  9. #509
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Idag åkte jag med sagda Peter och köpte ett tak till hans 9-3 kombi, han har ingen taklucka förutom på vinterbilen. lucka på lut är nice, men kanske inte i regn, slask och kyla.

    för övrigt så är släpvagn fegt när det finns rails och takräcke!





    Bifogade bilder Bifogade bilder

    6 användare gillar detta inlägg



  10. #510
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    I söndags hämtade jag hem 9-3 efter våtslip och polering/lackskydd hos Peter.

    så nu är den äntligen klar efter lackering!

    Lite bättre glans samt avrinning var bara bonus

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    10 användare gillar detta inlägg



  11. #511
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Upptäckte ett irriterande glapp i ratten/rattstången idag. både in och ut, i sidled samt höjdled. handlar inte om mycket men det är klart och tydligt där.

    gjorde en separat tråd om detta här http://forum.saabturboclub.com/showt...5ng-NG9-3-2005
    Senast redigerat av M.Broberg den 2020-01-08 klockan 12:28.

  12. #512
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509
    Hej, snygg lagning av rosten bak. Då bakskärmarna verkar rosta inifrån, passade du på att rostskydda insidan på nåt sätt?

  13. #513
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Hej, snygg lagning av rosten bak. Då bakskärmarna verkar rosta inifrån, passade du på att rostskydda insidan på nåt sätt?
    Japp. slipa bort rosten, CA primer, kitta ev porer och sen underredsmassa.

  14. #514
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Sommarhjulen på.. Känns la inte så bra som det borde.

    Hade velat ha ljusare och mer lättvättade fälgar, BBS CH eller nått.

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #515
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Fanns några på blocket häromveckan för 8500


  16. #516
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 625
    Citat Ursprungligen postat av Puttel Visa inlägg
    Fanns några på blocket häromveckan för 8500
    Problemet som uppstår är när jag är kräsen på däckmärken (vilket jag är ensam om i hela världen verkar det som) och gärna inte vill lägga ut mer pengar än jag får för fälgarna jag har.

    with that in mind så har jag kollat mest på 18"

  17. #517
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 121
    Medlem#
    1941
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Problemet som uppstår är när jag är kräsen på däckmärken (vilket jag är ensam om i hela världen verkar det som)
    Nix, det finns fler med den "åkomman". "dyrfälgar & pissedäck" är en taskig kombination.

    3 användare gillar detta inlägg



  18. #518
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    534
    Medlem#
    6866
    Förstår, min bil är just en bil att flytta mig själv och familjen till olika ställen så jag kör lågpris däck nordex som jag tycker fungerar jättebra för mitt syfte. Har ingen raket så det duger åt mig då jag inte kör fortare än högsta rekommenderade hastighet för gällande väg.


  19. #519
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 244
    Medlem#
    7499
    Det tråkiga blir ju när man en dag måste göra en undanmanöver eller panikinbromsning med sina lågprisdäck... Att tuffa rakt fram långt från greppgränsen klarar nog de allra flesta däck av.

    Samtidigt finns det ju idag rätt vassa billigare däck också, så det måste inte vara ett problem

    2 användare gillar detta inlägg



  20. #520
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 983
    Medlem#
    3471
    Inte för att spamma sönder denna tråd. Religionen och resonemang kring däckval, motorolja mm är mångsidig minst sagt. Man väljer själv efter ens ekonomi och förutsättningar och vad risken och konsekvensen av sitt val kan resultera i. Det är så många faktorer man inte kan styra eller kontrollera över när det kommer till oönskade situationer i trafiken. Mitt egna resonemang är där jag kan ska jag välja det bästa möjliga utefter mina förutsättningar. När det kommer till just däck så går jag utefter att hantera det scenariot jag minst vill hamna i på bästa möjliga sätt för om det inträffar har jag iaf gjort vad jag rimligen kunnat göra gällande grepp, bromssträcka mm för undvika eller minimera skador. Att göra allt rätt men ändå skada någon pga något för lång bromssträcka skulle gnaga mig länge... Det handlar om att skydda alla och inte bara de som sitter i just i bilen jag kör. Jag har förståelse för den som har begränsad ekonomi och beroende av sin bil att man inte alltid kan välja high end produkter. Men jag har väldigt lite förståelse för den som har en påkostad snabb bil och köper stora fläskiga hjul men slänger på billigaste däcken.


    Herr Broberg ska behålla de hjulen, de ser förträffliga ut på 9-3:an. Ingen som har dött av att få tvätta hjulen lite oftare.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •