Sidan 18 av 18 FörstaFörsta ... 8161718
Resultat 341 till 354 av 354

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05 *Lysande Planer!*

  1. #341
    Steg 2 flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg (Filipstad)
    Inlägg
    2 160
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag tror denna skiljer mot 9-5 och og9-3.

    Den verkar dessutom vara slut fick jag höra när jag skulle beställa en extra att lacka.

    kollade art nr från EPC (12787974) och Orios portal och där står det "utgått ur sortimentet" så det verkar kört
    Tänkte bara återkoppla lite.
    Beställde från Orio 2st "5184379" som ju är till og9-3 & og9-5, passade absolut inte
    Hittade en firma i USA som ironiskt nog heter EuroParts, de hade 8st "12787974" i lager, jag beställde allihopa, så jag har 7st sådana i "reserv" nu...

    Bifogar en liten bild på skillnaden, den till höger är ng9-3;



    Ursäkta OT'n i din tråd.
    Kanonjobb du gör med bilen, kämpa på!

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org

  2. #342
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Tänkte bara återkoppla lite.
    Beställde från Orio 2st "5184379" som ju är till og9-3 & og9-5, passade absolut inte
    Hittade en firma i USA som ironiskt nog heter EuroParts, de hade 8st "12787974" i lager, jag beställde allihopa, så jag har 7st sådana i "reserv" nu...

    Bifogar en liten bild på skillnaden, den till höger är ng9-3;



    Ursäkta OT'n i din tråd.
    Kanonjobb du gör med bilen, kämpa på!

    Mvh
    ojj!

    jävla tur!

    om du har 1 eller 2 "reserv" över hade jag gärna haft nån reserv jag med :P

  3. #343
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Jaha.

    bilen fortsätter att ta vatten. bara bita i det sura äpplet och kräla in under för att titta om jag kan hitta något.

    Borde ändå byta olja, gått över 1000 mil sen förra bytet (iofs hällt i 3 liter som har försvunnit, men ändå)

  4. #344
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    efter att ha velat fram och tillbaka sen januari så köpte jag till sist US sidomarkeringar till kofångaren fram.

    Jag har glott lite i WIS och EPC och konstaterat att en riktig org härva blir för dyrt.
    Så nu ska jag bara lista ut om det är fördraget till dimljuskontakten eller inte och efter det blir det att beställa kontakter och stift.



    sen har en wastegate hittat hem, ska ge mig på att modda den framöver.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #345
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Detta jävla vattenläckage

    Efter att jag bytte kylarslangen fortsatte det läcka

    Så då fortsatte felsökningen, på ren jävla tur så råkade jag kolla på rätt ställe och såg en droppe vatten på en plugg till turbon


    visade sig att tätningsmedlet som höll pluggen på plats var long gone.

    Så jag lossade den, tejpade på gängtejp, skruvade i nästan hela vägen och satte sedan en mutter på dom utstickande gängorna och drog åt.

    Nu jävlar ska det la fan hålla tätt...


    Så till Vinterdäck

    För nån vecka sen la jag om vinterdäcken på nya fälgar med. Jag hade dom på Vector fälgar innan och så kan man inte ha det på en Aero! Nu är det aero fälgar som gäller på vinter.




    US ljus

    Jag tänkte länge och väl hur jag skulle göra med installationen av US sidomarkeringslamporna.
    Efter en jävla massa timmar i WIS och EPC så la jag en beställning på massa stift och 2 kontakter.



    Tanken är att dra allt precis som från fabrik, det enda som kommer skilja är kabelfärgen.
    Istället för violett, gul/svart, gul och svart så kommer det bli röd, gul och svart. Violett blir röd, gul och gul/svart blir gul och svart blir svart (jord)
    kablarna går från kofångaren, genom samma kontaktstycke som dimljusen och upp till säkrings och relä boxen i motorrummet där det helt enkelt saknas 2 stift i en kontakt. Där sitter sedan säkringar och allt styrs som det ska.

    Det enkla alternativet hade varit att dra en separat skarv till positionsljuset som matar bägge lampor.

    men jag gillar att göra livet extra krångligt tydligen
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #346
    Steg 2 Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    2 932
    Medlem#
    3471
    Synd o säga att sen röde inte är blank.

    1 användare gillar detta inlägg


    //Björn
    Västerås
    Medlem #3471
    Mr_SunBear @ Garaget

  7. #347
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Synd o säga att sen röde inte är blank.
    Peter kan sina grejer

    jag har säkert dratt historian 30 ggr nu, men första gången ja träffade honom back in 2009 så körde jag till hans garage. Då låg han under sin röde 5d på grusplanen med pallbockar med hjulen av och vaxade bakaxeln.

    första intrycket lämnar mycket riktigt ett bestående intryck.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #348
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    12 107
    Medlem#
    5035
    US-sidoljusen brukar jag skarva på sladden till p-ljuset i huvudstrålkastaren, det är enklast.
    Inget är fördraget.
    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH49Y, EM48Z, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  9. #349
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    US-sidoljusen brukar jag skarva på sladden till p-ljuset i huvudstrålkastaren, det är enklast.
    Inget är fördraget.
    Jag vet att man kan göra så men jag har tid att göra det "ordentligt"

    Jag vet även att inget är fördraget, det är dock bara att plugga in 2 stift i en kontakt till säkringsboxen och sen 4 stift (2 på vardera sida) i kontakten mellan front och bil.

    annars är det inte så avancerat.

    2 användare gillar detta inlägg



  10. #350
    Forumadministrator bollmans avatar
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Hemmesdynge
    Inlägg
    12 107
    Medlem#
    5035
    Orka

    1 användare gillar detta inlägg


    Medlem 5035 - Patrik Sonestad - STCS IT-ansvarig
    Aktuellt bilinnehav: GP4AL, FH49Y, EM48Z, 74489
    Har du frågor om og9-3? Läs FAQ här!

  11. #351
    Steg 1 -Konrad-s avatar
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Långträsk
    Inlägg
    1 757
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Orka
    #förattmankan :P

    1 användare gillar detta inlägg


    He löns int' å bli arg, he bli int' nå bätter för he.
    Min garagetsida
    Jay Leno: "Ooh a Volvo! well I am looking for a new boat anchor so that will be good"

  12. #352
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 066
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av -Konrad- Visa inlägg
    #förattmankan :P
    #rättskavarätt

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #353
    Steg 1 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 541
    Visst kunde jag, och rätt blev det

    Började med att plocka av fronten, börjar få rutin på det nu...

    Sen demonterades dom gamla listerna, nya monterades och lamphuset/reflexen sattes dit.



    So far so good.

    på insidan av kofångaren gick det att öppna upp org slangen till dimljusen, så jag la + kabeln till högerljuset där. Jord skarvade jag in mig på dimljuset jord 3 cm in under slangen så det göms fint, lödde såklart och satte krympslang över. Liknande procedur på vänstersidan och sedan bägge dessa kablar instiftade i befintlig kontakt till dimljus/yttertempgivare så att det inte blir extra kontakter att lossa.

    Allt detta gjorde att kablaget ser väldigt likt org ut.



    Sedan drog jag bilens koppling, det är ganska simpelt. Man lossar säkrings och relä centralen i motorrummet (UEC heter den va?) sedan tar man den största kontakten (Front harness) och tar ur pluggarna på pin 5 och 6. Sedan klämmer man på lämpligt vis fast stiften på en kabel. Inte som jag gjorde vilket var med div svetstänger och låsringstänger. gjorde slut på 4 av 4 stift (tur jag köpte extra) på 2 kontakter. stoppar i stiften i hålet för pin 5 och 6, vilket va lite knepigt (troligtvis pga mina fantastiskt klämda stift).

    Efter det följde jag kablaget till kontakten till fronten, går ner i samma hål som spolarburken fylls på via. Efter det är det bara stifta in sig i den kontakten och tejpa lite så det ser vettigt ut.
    jag bytte kabelfärg på 3 ställen. Mellan höger ljus och kontakten i fronten samt från kontakten till säkringsboxen ska det vara Violett. Det hade dom inte på biltema så det blev rött. Mellan kontakten i säkringsboxen till kontakten till fronten till vänster sida ska det var gul/svart, återigen bristfälligt sortiment på biltema så den blev Gul.
    Ökade arean från org 0.5mm2 till 0.75mm2

    Sen var det bara att testa, var det såhär enkelt??



    Njaaa....

    men efter att ha tagit fram tech 2 och gått in i add/remove och tryckt på add på UEC så fick jag upp busconfig där sidomarkering var ett eget val. bara klicka i den sen se till allt annat stämmer för att testa igen.



    Varde ljus!

    Sidomarkeringarna lyser tillsammans med P-ljuset.

    Sen var det bara på med fronten, hissa ner bilen och ut o fota med den gamla systemkameran. Tiden går fort, den är från 2012







    måste säga att jag är rätt nöjd. total tidsåtgång ska vi inte räkna, spenderade fler timmar med WIS och EPC för att hitta stift än det tog att montera allt.

    det enda jag stör mig på är att lamporna lyser för "vitt" så ljuset blir lite gulare än jag vill.

    men det är bar vanliga vita 5 watts lampor så dioder eller gula lampor borde lösa problemet.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-10-15 klockan 08:35.

  14. #354
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    1 007
    Medlem#
    7931
    snyggt
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

Liknande ämnen

  1. Elektrisk infällbara/utfällbara backspeglar saab 9-3 ss aero my05
    Av Turbo-Matte i forum Utseende och styling
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2014-09-18, 22:36
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 21:05
  3. Saab 9-3 Aero ”smidda planer”
    Av Xalen i forum Projekt
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-11-20, 22:05
  4. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 20:11
  5. Ändrade planer för SAAB!
    Av Fredrik.j i forum Allmänt
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2005-02-21, 17:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •