Sidan 16 av 27 FörstaFörsta ... 6141516171826 ... SistaSista
Resultat 301 till 320 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #301
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2017
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    125
    Medlem#
    -
    Jädrans vad fint "hon" glänser Gjorde mycket med dom där fälgarna också. Bra jobbat och rolig läsning. Jag önskar jag hade pallrat mig iväg till Gävle nu i efterhand. Men dom som väntar på nått gott Om 17 dagar är jag redo.

    Skönt att du tog dig hem innan givaren gav upp iallafall. Jobbigt att bli stående. Och grattis till vinsten.
    Laserröd Saab 9-3 Vector 2.0t Atu Biopower SC -08

    Projekt: http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-SC-Vector)

  2. #302
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    tack!

    ja lacken är fantastiskt fin nu! bästa är när man kör och det börjar regna... är så vackert att titta på huven.

  3. #303
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 866
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    körde bilen första rundan sen jag kom hem från Gävle idag.

    kom ungefär 5 km innan det säger "pling pling" och texten "motorfel. uppsök verkstad" dyker upp.

    Kollar felkod, nått om avbrott i givare i spjällhus.

    kompisen skulle till skroten så jag bad honom leta efter ett spjällhus. Sagt o gjort, spjällhus hemma på eftermiddagen.

    När temperaturen hade gått ner under 30 grader så masade jag mig ut och bytte. Bara kört en kort runda hittills men tänder inte felkoder som det gamla gjorde.
    Blir en tur till Varberg imorgon så får se om det funkar då, ca 10-15 mil tur och retur (lite oklart hur rundan blir)

    sicken JÄVLA tur vi hade med turen till gävle
    Bra jobbat! Snabb och effekiv lösning på problemet. Om det nu fortsätter funka, men det hoppas vi på.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  4. #304
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Nu har bilen rullat på, den bara fungerar liksom! blev en tur till strax norr om Stenungsund för att kolla bil med Peter (exakt 40 mil kört, eller 1 tank om man räknar så).

    idag bar det av till Borås och Mackan för turboinköp

    Tyvärr har 3" downpipe-frågan blivit komplicerad pga fraktbolag i England . Så om/när en sådan hamnar på plats är Väldigt osäkert. Men det skulle gå att få ut ca 300 hk med org downpipe så...(ca 50 mer med 3").

    Innehållet från den högra i det vänstra husen


    Fick med avgashuset från donator turbon med, Mclaren grejjer. ska bli prydnad i bokhyllan. Lite skillnad i anslutningen till Downpipe mot 9-3 huset.



    Här är grejerna som ska monteras i nästa steg
    *Luftfilterlock
    *LMM
    *Kontaktstycke till LMM (ska göra en egen adapter till gamla kontakten)
    *Insugsslang mellan turbo och luftfilterlock
    *Turbo - TD04HL-20T

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    9 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-08-16 klockan 14:14.

  5. #305
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Fick tag på en downpipe I Motala trakten.

    ska transporteras ner till södern med en kompis. mötas i helsingborg runt/efter midnatt mellan fredag och lördag.


    blev ett spontanrace mot en suabru WRX STI av senaste modellen, blev lite förvånad att min bil drog exakt jämnt med den till vi släppte vid 150-160.

    och det var med 270 hk setup... hur blir det med 350hk!?

    3 användare gillar detta inlägg



  6. #306
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås(utanför)
    Inlägg
    1 484
    Medlem#
    3456
    Fiina turbos... Ja de mClaren avgashuset är inte å leka med.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 CC AERO -91http://www.garaget.org/?car=279293
    OG 900 T16 Trionic 5.5 Biopower 4Krafs http://www.garaget.org/?car=32658
    Brukis:OG900S T16 Sedan Trionic 5.5///Mackanizedhttp://www.garaget.org/?car=263322

  7. #307
    Grundladd Martin_Fs avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Skara
    Inlägg
    169
    Medlem#
    10566
    Jag ser påsen med adaptern till LMM på bilden, inköpt på eBay?

    Hur har du tänkt göra övergången eller kopplar du direkt till den nya?

  8. #308
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Bättre med en ulv i snigelkläder än en Ulf K. i fårakläder.

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #309
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Martin_F Visa inlägg
    Jag ser påsen med adaptern till LMM på bilden, inköpt på eBay?

    Hur har du tänkt göra övergången eller kopplar du direkt till den nya?
    Japp, inköpt på Ebay faktiskt.

    samma kontakt som till LS7 MAF
    Denna köpte jag, var inom eu och så. finns i USA med med kablar på, sk "pig tail"

    ang koppling av den så har jag inte fått fram infon vilka kablar som ska vart ännu, men det löser sig.


    Inatt var jag nere i Östra ljungby och mötte upp en kompis som hämtat downpipen i Mjölby och levererade ner.

    jag var hemma 02.40 och då var jag ordentligt trött. Jag har inte packat upp och synat den själv men jag vet att konan / konringen mellan Downpipe och turbo saknas.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-08-18 klockan 09:43.

  10. #310
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    natten mellan fredag och lördag var jag nere i Helsingborgs trakterna och mötte upp en kompis som tagit med Downpipen från mjölby på sin väg mot vallåkra.

    Började "bra" med att bilen sa "pling plong - motorfel" när jag skulle hämta kompisen på hans parkering (2 minuter innan jag kom på motorvägen) och felkoder visade på avbrott till spjällhussensor.
    Samma problem som innan jag bytte spjällhus.
    Tyckte det var märkligt att samma fel kom upp igen, och dessutom avbrott till sensor vilket skulle kunna tyda på glappkontakt. Så jag lossadec motorkåpan, lossade kontakten och satte på den o gickla lite.
    Nollade felkoder (eSid äger) och körde. funkade fint. stannade efter 2 mil på en mack och köpte en burk 5-56 som jag sprejade i kontakten. Sen funkade det fint resterande 14 mil av resan. Tycker kontakten känns lite "slapp" med.


    Efter det så bar det sedan av neråt, vänta lite och sen hem. Klockan var 02,40 när jag var hemma och då va jag riktigt trött. Var inte i säng före 3.. Sen upp innan 8 och agera taxi till tåget åt föräldrarna.

    Sen igår kollade jag över downpipen. Svetsarna på katten är.. inte vackra



    men det som var riktigt fult var det här eftermonterade uttaget bakom katten. såg för litet ut för lambda, ev agastemp?

    det var inte ritkigt snyggt fastsatt... satt med "klet" och typ 2 punktsvetsar. Och tätt var det inte



    Slog till det med hammaren för att kolla hur bra det satt - det satt inte bra alls.



    några slag till samt lite gicklande så var skiten borta.



    Sen var det bara slipa bort värmesköldens svetsar och fram med glidhammare, hammare samtroterande fil för att jämna till allt och rikta allt.



    Svetsa ihop hålet med en 1.2mm plåtbit jag hittade i skrotlådan



    Och sen primer på och värmeplåt påsvetsad igen



    När jag rotade i skrotlådan hittade jag en konring till og900, eftersom jag saknar konring till denna downpipen så tänkte jag att det går ju kolla hur det ser ut




    såg rätt bra ut faktiskt!

    saknar en lambdaplugg nu och lite glykol. annars är nog allt klart för att sätta igång med bytet!
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    2 användare gillar detta inlägg



  11. #311
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Japp... Jävla massa problem har det varit med avgaset.

    men nu när det är klart så upptäckte jag ett massivt oljeläckage vid provstart. Jag har gjort en tråd i motor kategorin...

    http://forum.saabturboclub.com/showt...28#post1492428

    det e då fan...

  12. #312
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Mer strul med downpipen?
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #313
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Mer strul med downpipen?
    Framförallt det i inlägget ovan med tråden jag länkat till.

    bilen downpipen satt på hade gått lite dåligt... markkänning hade det varit på avgaset. vilket ledde till att allt var ovalt o snett o jävligt.

    Vilket jag upptäckte lagom till att allt var monterat under bilen... så har legat under och bankat o svetsat o kapat... Pallbockar är bra men lyft hade underlättat en del.


    dessutom saknades konan mellan downpipen och turbon. Att få tag i en passande ny visade sig smått omöjligt.

    till slut blev det en packning istället, letade som en galning efter passande packning och till slut hittade jag Denna volvopackning på KL racing. Den verkar funka hittils, inte hunnit kolla efter läckage eftersom motorn verkligen Pissar olja.
    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-08-29 klockan 08:48.

  14. #314
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 266
    Medlem#
    3186
    Finns en helt ny downpipe hemma hos mig om den du har skulle strula för mycket!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  15. #315
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    efter lite kapande, svetsande, böjjande av en 17 nyckel samt massa svett, en duglig mängd blod, skavsår och blåmärken så sitter banjon på plats och är tät!

    bilen startades igen, läckte lite kylarvätska från banjo på turbon, Dom där kopparbrickorna behövde Mycket tryck, jag brukar snarare dra av bultar än o dra för löst men här fick till o med jag ta i mer än jag ville.

    Så nu har bilen provkörts och går Bra! Drar hela vägen till 6800 RPM, med 14t kroknade den efter 4500. Inte så jobbigt på manuell bil, men kickdown är över 4000 rpm varje gång med aut...

    Måste erkänna att direkt när jag hoppade in i 9-3an och körde kändes den inte så snabb. Jag har kört og900 i 2 veckor nu när 9-3an stått och i 20 känns den som 9-3an gör i 140 i fartkänsla :P

    sen kollar man på mätaren och ser att ojj vad den rör sig!

    bilen ska tvättas och garaget städas.

    sen ska det bytas Skivor och belägg...igen.
    Har fått små vibrationen som såklart ökar med bromskraft och inbromsningshastighet (saab select som maptun marknadsför som "saab org"). Sen fadear beläggen rätt fort med. Det går säkert svarva skivorna, men samma sak lär hända igen om jag bara svarvar av skivorna och kör vidare.

    så jag drog hem ett par tråkiga o-slitsade skivor och en uppsättning roligare stoptech bromsbelägg från Pean på deras rekommendation, som ska montera snarast.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #316
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kul o se vad som händer. Saab-turbos är ju svåra att hålla på original effekt de är ju roligare med lite mera pulver. Hoppas det nu inte blir för mkt skruvande så bilen blir lite som den svarta (opålitlig) för längre turer.

    Just, en fråga. Vart kommer turbon igårn när du har ett avgashus från "Mclaren grejjer. ska bli prydnad i bokhyllan. Lite skillnad i anslutningen till Downpipe mot 9-3 huset."?
    Det ser onekligen annorlunda ut på flera sätt.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  17. #317
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kul o se vad som händer. Saab-turbos är ju svåra att hålla på original effekt de är ju roligare med lite mera pulver. Hoppas det nu inte blir för mkt skruvande så bilen blir lite som den svarta (opålitlig) för längre turer.
    jo....
    jag hoppas på att den blir lite mer tillförlitlig än den svarta var. men har tagit sig till gävle och hem utan annat än o tanka så ligger redan bra till.

    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Just, en fråga. Vart kommer turbon igårn när du har ett avgashus från "Mclaren grejjer. ska bli prydnad i bokhyllan. Lite skillnad i anslutningen till Downpipe mot 9-3 huset."?
    Det ser onekligen annorlunda ut på flera sätt.
    Hänger inte med på vad du menar?

  18. #318
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471


    Detta syftar jag på.
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  19. #319
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Dom husen står bara på hyllan.

    turbon sitter i org 14t hus som är uppsvarvade på insidan.

    ang spool o så så känns det ganska likadant som med 14t. Det bara skjuter på liksom.

  20. #320
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    har försvunnit lite vatten i exp kärlet. Skulle kolla på det igen och drog i spaken till huven varav nått hoppar ur/ brister nånstans och motståndet i spaken försvinner.

    hur fan öppnar jag nu huven då?

Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •