Sidan 11 av 27 FörstaFörsta ... 91011121321 ... SistaSista
Resultat 201 till 220 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #201
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Tack!

    Ska säga att detta är fortfarande JÄTTEKUL.

    Jag hade en og900 i ganska exakt 9,5 år. Jag gjorde alla stora grejer på den, renoverade motorer och växellådor, trimmade på alla sortervis och bytte bromsar, chassi ,hjulupphängning osv osv. Men det var så mycket stora grejer att göra att körtiden blev lidande och dem små grejerna fanns det aldrig tid för heller.

    jag övningskörde bilen + körde 5 månader med körkort. förutom dom 13 månaderna blev det ytterligare 13 månader körtid med bilen. Ofta med problem av diverse slag.

    Om man räknar med 6 månaders sommarsäsonger och räknar bort första året med bilen (som jag faktiskt körde den) så blev det 13 månader av 51 möjliga som den faktiskt rullade..


    Den här bilen tar jag överallt jag vill - och njuter av det.
    Jag är inte orolig för havveri varenda sekund. Och jag kan göra småfix...

    nu ska fälgarna komma och skiftas däck på samt monteras, dragkrok på och lådan ska sköljas.
    Efter det, och när spridarna komer från USA via Postnords idiotsystem (lastades på flyget till sverige den 4de april, inte hört nått från postnord ännu), ska Intercooler och spridare monteras och programvaran bytas.

    det är dom stora sakerna framöver.


    Kollar lite på foam lance med. Aldrig varit så intreserad av bilvård innan... Har liksom var mest motortvätt pga stora oljeläckage som gällt :P

    5 användare gillar detta inlägg



  2. #202
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    har blivit lite mer Småfix.

    Listen som går i dörröppningarna längsmed takbågen hade både glidit ner och fått stenskott så den började ärga.



    Plockade en list på skroten för evigheter sen så fick tummen ur och plocka av den gamla, tvätta rent och polera under samt montera den nya.



    Reflekterade inte över det då, men den gamla listen var lackerad aluminium medans den nya var i plast. låter ju bra! utom då att jag inte tog den bakre delen med. Det blev en liten nyansskillnad, men med concept vista på plasten så syns det nästan inget ute i solen. framförallt är glipan borta. Jag satte dubbelhäftande tejp runt clipsen för att förhindra att den "vandrar" i framtiden.




    Sen gav jag mig på att ljuddämpa hatthyllan. har haft ett litet lätt skorrande från den när jag spelar högt med stereon eller när det skakar i bilen av tex dålig vägbana.

    jag blev imponerad över den otroligt minimala nivån av ljuddämpning från fabrik faktiskt. så imponerad att jag inte tog bild på hatthyllan.

    Men såhär såg plåten ut innan jag började.



    Sen med ett lager silent coat



    och sist med 2 lager mjuk Mjuk dämpning från biltema ovanpå samt ett lager mot stolsryggen.



    Det var PRECIS att det gick att få dit hatthyllan. efter lite svordomar.
    Jag har inte hunnit testa så mycket, men det skramlar inte när man drar på fullt på stereon och det är ju ett bra tecken.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  3. #203
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Grymt, silent coat är bra grejer

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #204
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Igår blev det en runda till skroten för att plocka 2 framstolar.

    Kan meddela att om stolarna är körda längst bak och det saknas ström, tändningslås osv så tar det en jävla evighet att lossa skiten. Skenorna fick jag inte med mig alls.



    såhär ser dom ut.

    men varför plocka stolar med skjuten airbag och fel klädsel?

    jo...



    tanken är att flytta klädsel, airbag, stoppning och stolsvärme (osäker om den funkar på dessa stolar) till skelettet av dessa stolar.

    behöver skenorna till elstol på passagerarsidan och plasthöljet som håler upp kablarna under stolen (fick skära bort det med kniv)ananrs har jag (nog) allt för att säta igång nån gång.

    funderar på att börja på passagerarsidan även om det är förarsidan jag mest vill åt. för att prova liksom. En manuell passagerarstol i rätt klädsel är nog lättast att hitta.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  5. #205
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Det ska bli intressant.

    Jag hade samma projekt på gång på "Hot Chilli" en gång i tiden. Men sedan blev det bilbyte innan jag fick genomfört själva stolsbytet så det blev aldrig något.

    1 användare gillar detta inlägg


    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  6. #206
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Kul småprojekt att hålla på med. Tog du bort panelerna på c-stolparna. Det är inte mkt där bakom heller, iaf inte på en 9-5:a.
    Du har inte svarat på min tidigare undran om varför en "nyare" OEM ic ist för en alu-ic eftermarknad?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #207
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Kul småprojekt att hålla på med. Tog du bort panelerna på c-stolparna. Det är inte mkt där bakom heller, iaf inte på en 9-5:a.
    Du har inte svarat på min tidigare undran om varför en "nyare" OEM ic ist för en alu-ic eftermarknad?
    Nope, tog inte bort dom.

    intercooler frågan är jätteenkel. Den är större än den jag har och klarar mer än downpipen samtidigt som den kostar Mycket mindre än en eftermarknad aluminium intercooler.
    ca 900 kronor inklusive frakt gav jag.

    en Do88 intercooler tex är garanterat bättre, men denna funkar eftersom jag inte ska trimma så mycket. Enda anednignen jag valde att gå vidare var att jag blev tipsad om att spridare och intercooler var så billigt. under 3000 i delar.

    hade jag kört på do88 intecooler och 630cc med ett maptun program så hade det kostat mig 8450+ frakt. Då är programvaran inte inkluderad vilket då skulle behöva typ en maptun programvara för strax under 3200.

    Denna lösningen blir billigare och enda anledningen att jag trimmar mer faktiskt..

    Så, klart på det svaret.

    in other news har bilen börjat misstända igen, jag misstände också och beställde 3 tändspolar från england igårkväll. Alla blir nya, så slipper jag förhoppningsvis mer skit.

    2 användare gillar detta inlägg



  8. #208
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 162
    Medlem#
    2555
    Vad kostar nya spolar då?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  9. #209
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Vad kostar nya spolar då?
    130,5 pund inkl frakt för 3 styck. Ska inte vara pirat. dom var betydligt billigare.

  10. #210
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Idag kom spridarna kom till sverige den 4de denna månad. Resterande tid har postnord tagit på sig, tog dom bara 5 arbetsdagar att få hem spridarna till mig efter jag betalt moms/avgift (Totalt ca 100 kronor).

    Inte direkt ett effektivt system dom har..Sen tycker jag det är drygt att det riktar sig mot Alla länder utanför EU om nu kina var så jobbiga, ja menar.. USA vafan

    Nu har jag hårdvaran hemma,den ska monteras på bil med. Det är ingen idé att montera spridare och program innan tändspolarna är hemma så nästa steg är intercooler byte.



    igår så bytte jag och Konrad olja i lådan inklusive sköjlning Nästan helt enligt Wis. Nästan...
    Jag hade inte några nya tätningar, men jag körde på ändå Vid en punkt ska man lossa lossa 2 slangar, montera tätningarna och sätta i den ena där den andra va.

    om man INTE byter tätningar blir det såhär när man häller i ny olja.


    Rann ut Lite lite olja.

    pluggade den anslutningen och körde vidare.

    för övrigt hade vi världens snyggaste påfyllningsrör



    ett gammalt 10mm kopparrör med en tratt som hade perfect fit ^^

    bilen växlar betydligt bättre nu vilket känns skönt. Inte kunnat kolla vid fullgas pga misständningarna men vid dagligt körning märks det knappt
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av M.Broberg den 2018-04-25 klockan 13:50.

  11. #211
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Intercooler och spridare monterade och nytt program intankat.

    blev inga bilder, blev för skitig om händerna sen blev det inte av. jobbade på bara helt enkelt

    missade bara att dra åt 1 skruv (vad jag vet). en kylvätskebanjo. sprutade lite från den efter testrundan men inget major.

    eSid säger 28% etanol, vilket är intressant med tanke på att jag bara tankat 95 oktan :|

    bilen går fint so far. får se på lite längre sikt hur de beter sig.

    Blir en dålig bild på en dator bara för att det ska bli nån bild


    Bilen går iaf bra mkt finare än hirsch programmet.

    Kan behöva en 3" downpipe i framtiden... och större intercooler. Men den dagen den sorgen.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  12. #212
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Kanske inte omöjligt att etanoladaptionen följer programvaran så att du har fått etanolhalten från någon helt annan bil?

    Biltillverkare har (ofta) en process att vid byte av motorstyr så sker en överföring av gamla styrdonets adaption/etanolhalt till det nya, alternativt att man manuellt får läsa av värdet och justera manuellt med diagnostikutrustning.

    Står det tokfel så kan bilen bli svår (omöjlig kanske?) och få igång.

  13. #213
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Åkte och tanka i 20 liter E85.

    då hoppa etanolmätningen ner till 13%

    bilen går snuskigt bra....

    körde tre styck 70-130 repor (eSid) med hirschprogrammet. genomsnittet blev 7,07 (7,31 - 7,31 - 6,59)

    testade 3 styck likadana på samma väg med nya spridare osv, genomsnittet blev 6,55 (6,22 - 6,52 - 6,92)

    Första tiden (6,92) är nog inte så talande, la mig i 65 o stampa så det blev kickdown. Dom andra blev mer "flygande" så bilen hade lite tryck vid 70.

    Samma ute temp men fuktigare luft med nya programmet

    Hirsch programmet är med 100% 95 oktan.
    550cc programmet är med 20 liter E85 resten 95 oktan.

    550cc programmet är inte fullt anpassat för nya intercoolern.. Finns lite mer att hämta!

    3 användare gillar detta inlägg



  14. #214
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    tankat en tank E85 till, bilen accelerar riktigt bra. Stanna däremot...

    man kan ju inte montera bromsok som är dassigt silvriga när det RÅKAR ligga 1 liter färg + klarlack i 278 Laserröd som skräpar i ett hörn.

    Lite primer först.



    Sen bas





    Och till sist, klarlackat





    Lackerare in Action




    sen bonus. såhär såg det ut utanför tomten när 3/4 bilar var utflyttade. den 4de är den vinröda, Konrad har en laserröd 9-5 med (samma som bägge 9-3orna)
    Vi såg rött helt enkelt!



    Imorgon ska vi byta motor i 900an, Måste vara klart imorgon med. Nu är vi två rätt rutinerade på detta så det borde gå bra. Men nått kan ju gå åt helvete.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

    4 användare gillar detta inlägg



  15. #215
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 988
    Medlem#
    3471
    Vad för effekt siktar du på eller är programmet gjort för?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  16. #216
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Citat Ursprungligen postat av Mr_SunBear Visa inlägg
    Vad för effekt siktar du på eller är programmet gjort för?
    Jag har ingen aning om just siffror. Även om det hade vart kul med siffror så klart så är det inte något jag har riktigt hunnit bry mig om i dagsläget.

    men nånstans runt Maptun steg 1+ biopower ligger det nog. ca 270 hk/370 NM


    Igår (söndag) skulle vi byta motor på 900an. skulle bli helt klara.

    vid 20.30 såg det ut såhär



    Det sket sig lite. Bilens placering är pga takhöjden som lämnar lite att önska. lutar innåt


    bonusbild, jag pimpade Konrads 9-5 utan hans vetskap. Reaktionen när han såg det skulle jag filmat.... Går inte få allt!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #217
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Liten update.

    siffror på trim - Ca 270 hk / 400 NM på e85 och 260hk på bensin, minns inte vridet på bensin tyvärr.


    Hållt på med bromsarna i helgen. eller ja. bakbromsarna.. Fjädern som sitter i två små hål i oken gick av... till detta gick det ÅTSKILLIGA timmar. till slut när jag skulle måla bromsarna så fanns det inte tid kvar... så dom monterades.

    Efter det nederlaget gav jag mig på att byta häger fram broms. Bromsslangen är inte påkopplad (Oket hänger i fjäderbenet) och systemet är tomt, tänkte ändå byta bromsvätska nu när jag håller på. har en del av den som tidigare var Super racing blue i en dunk.


    dessa 2 samt 1 i andra oket tog.. lite ...tid Dorn, värme, smörja, svets.. ja till slut så lossnade det.



    Vänster sida fram, gamla bromsarna



    Sist då, dom nya bromsarna höger fram. lackade i bilens färg!

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    5 användare gillar detta inlägg



  18. #218
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2007
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 239
    Medlem#
    7499
    Snyggt!

  19. #219
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Kortvarig glädje...

    Monterade bromsoket på vänster sida idag, sen började jag lufta och kom direkt på att jag hade cirka 9dl mindre bromsvätska i flaskan än jag trodde. Som tur var kom en kompis och undsatte mig.

    Sen när jag började lufta sa kompisen som var med att det droppade höger fram.

    Gick och kollade. Döm om min förvåning när jag såg att dammskyddet var som en vattenbalong med bromsvätska, allt trycktes förbi kolven

    bara riva ner skiten och kolla. Det är fruktansvärt drygt att få ut kolven när allt tryck åker förbi kan jag säga. tryckluft och "shocka" ut den funkade till slut.

    Såhär såg det ut i det NYA oket från speedparts.


    Reklamera då? jo, skulle jag gjort.. OM JAG INTE HADE LACKAT HELA SKITEN RÖTT.


    Så.. nu hoppas jag att packningssats kommer imorgon. börjar bli rejält trött på att ha bilen ståendes. Får harva runt i farsans vinröda og900s, en S, nu. Visst är det kul med og900 turbo med 2.5", men jag har blitt allergisk mot att ha min bil på pallbockar när det är grönt ute.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  20. #220
    Individuell mappning Fredrik / 1941s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    9 110
    Medlem#
    1941
    Trasig packbox? Omild behandling vid monteringen i fabrik?

Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •