Sidan 17 av 27 FörstaFörsta ... 71516171819 ... SistaSista
Resultat 321 till 340 av 533

Ämne: Saab 9-3 Aero MY05

  1. #321
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Aj då...

    Har du "tur" så har väl vajern gått av vid spaken så att du kan komma åt den och dra i den med en tång el. dyl. om du plockar bort plastkåpan där nere..
    Annars är det nog inget annat än genom grillen på något sätt, antar jag..?

    Har upplevt samma sak på min, lyckades smörja vajern inuti höljet som är fäst vid första/vänstra huvlåset och det blev mycket bättre.

    Hoppas du löser det, utan att behöva förstöra mer grejor..

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  2. #322
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    har försvunnit lite vatten i exp kärlet. Skulle kolla på det igen och drog i spaken till huven varav nått hoppar ur/ brister nånstans och motståndet i spaken försvinner.

    hur fan öppnar jag nu huven då?
    ta bort mittgrillen, dra uppåt och utåt samtidigt.
    Sen kan du nå hasparna en bit in till höger samt vänster.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  3. #323
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Skarvhylsan mellan främre och bakre wire hade fått för sig att dela på sig.

    jag gjorde ett jack i en bit rundstål som jag sen bockade till en krok. körde in genom vänster galler (färdriktningen) och krokade i vajern före första haspen. Sen drog jag helt enkelt och det sa "plopp" krävde dugligt med kraft och lite pillande. men det gick.

    Det var denna som hade blivit slapp med åren. Så jag satte dit ett gäng buntband för att slippa att det händer igen.





    Tog en promenad nere vid tylösand... Alltså det e vackert med hav o så, men komma tillbaka till detta var pricken över i

    Bifogade bilder Bifogade bilder

    3 användare gillar detta inlägg



  4. #324
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Monterade bromsaran från Pean. Stoptech sportisar och vanliga Zimmerman skivor.

    Monteringen av bromsbeläggen var inte helt smärtfri, det var lite svårt att få i det yttre beläggen och få i bygeln som den skulle. Skiljde ca 1,5mm i placering av "plåt plattan" på belägget vilket gjorde att vinklarna blev lite skumma. Det gick till slut i vilket fall även jag var Väldigt försiktig så det tog längre tid än det kunde gjort.

    Jag har inte hunnit testa mycket men det jag testat har varit riktigt positivt!

    Det största problemet var greppet från däcken när bromsarna började bita på riktigt, 235/35-19 med 3.1 bar och +14 med regn var inte optimalt kan man la säga. Dom greppade mer o mer ju varmare dom blev, tvärtom mot saab org beläggen och saab select skivorna.

    4 användare gillar detta inlägg



  5. #325
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Jag har ett mysikko fenomen.

    när jag kört bilen varm och den stått och jag kommer tillbaka har det försvunnit kylarvätska...

    uppkom efter turbobyte...

  6. #326
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Jag har ett mysikko fenomen.

    när jag kört bilen varm och den stått och jag kommer tillbaka har det försvunnit kylarvätska...

    uppkom efter turbobyte...
    Hur mkt? Dåligt luftat system efter byte av turbo?
    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  7. #327
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Sjunker nivån även om du lättar på trycket genom att skruva av locket till exp kärlet (försiktigt) innan du lämnar bilen efter körning?

    Att nivån sjunker efter när bilen svalnar är ju annars inget onormalt då det faktiskt expanderar endel vid varm motor

  8. #328
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    jag har fyllt på ca 2-3 liter på 30 liter bensin @ 2.18 liter milen. ca 10 körningar (cykler)

    då provkörde jag o lufta ur och allt Innan jag tankade.


    jag Tror jag har hittat problemet, det verkar vara en liten skada på slangen mellan termostathus och värmelementet i kupén. inget hål, men när jag kört och stått så fuktar det där, dessutom är det nedanför där som det har varit fuktigt.

    samtiidgt är det väldigt nära turbon. Så det är svårt att se nått innan det ångat av värmen.

  9. #329
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    men jag har köpt "några" (10) liter olja som kom igår.
    Vilken olja valde du att gå på i din låda..?


    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Är det den som omnämns som "Saab 9-3 98-02" och "Saab 9-5 98-10" i diverse webshopar?

    Jag behöver gå samma väg med min.. :-D

    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  10. #330
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Vilken olja valde du att gå på i din låda..?
    Jag valde saab org.
    Kollade runt lite, till 5 vxl aut är det i stort omöjligt att hitta rätt specifikationer utom saabs egna. köpte från Maptunparts

    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Är det den som omnämns som "Saab 9-3 98-02" och "Saab 9-5 98-10" i diverse webshopar?

    Jag behöver gå samma väg med min.. :-D

    Mvh
    Jag tror denna skiljer mot 9-5 och og9-3.

    Den verkar dessutom vara slut fick jag höra när jag skulle beställa en extra att lacka.

    kollade art nr från EPC (12787974) och Orios portal och där står det "utgått ur sortimentet" så det verkar kört

  11. #331
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Efter att ha fått feedback på loggning så verkar det som att min wastegate inte håller emot som den ska.

    Standardlösning är att skaffa en wastegate från en GT17 och kapa sönder för att ta fjädern som sitter där.

    Därefter så tar man en standard wastegate till ng9-3 Mitsubishi turbo och kapar sönder i botten under membranet. Sen stoppar man in fjädern och sen svetsar hop med låg värme.

    jag vill dock inte offra min wastegate som sitter på bilen (och dessutom ha så låg downtime som det går) så nu försöker jag hitta wastegate. har skrivit en köpes annons här på forumet.

  12. #332
    Helt original wille61s avatar
    Reg.datum
    mar 2013
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    669
    Medlem#
    10483
    Citat Ursprungligen postat av M.Broberg Visa inlägg
    Efter att ha fått feedback på loggning så verkar det som att min wastegate inte håller emot som den ska.

    Standardlösning är att skaffa en wastegate från en GT17 och kapa sönder för att ta fjädern som sitter där.

    Därefter så tar man en standard wastegate till ng9-3 Mitsubishi turbo och kapar sönder i botten under membranet. Sen stoppar man in fjädern och sen svetsar hop med låg värme.

    jag vill dock inte offra min wastegate som sitter på bilen (och dessutom ha så låg downtime som det går) så nu försöker jag hitta wastegate. har skrivit en köpes annons här på forumet.
    Har inte Kinugawa/Arashi något som passar av lite grövre kaliber? Tråkig frakttid dock..

  13. #333
    Steg 1 linguas avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Ort
    stockholm/ Bagis
    Inlägg
    994
    Medlem#
    7931
    Citat Ursprungligen postat av wille61 Visa inlägg
    Har inte Kinugawa/Arashi något som passar av lite grövre kaliber? Tråkig frakttid dock..
    stämmer, hitta på Ebay som ex förut men är ju som sagt fraktid.


    http://shopping.kinugawaturbo.com/ki...arcvector.aspx
    Senast redigerat av lingua den 2018-09-19 klockan 14:28.
    SS AERO Nordic Extreme, 9000 AERO med glaslucka, -88 9000 Talladega
    http://www.garaget.org/lingua

  14. #334
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    564
    Medlem#
    8876
    Skulle också behöva en lite kraftigare WG-klocka till min, finns det några bra alternativ som inte kostar multum och gärna med så kort frakrtid som möjligt? Och Broberg, får du flera erbjudanden så skicka dem vidare.
    9000 2.3TwinTurbo -98
    9000 CSE 2.3t -97
    9-3 Aero BioPower TD04HL-19T -05

  15. #335
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 682
    Medlem#
    7660
    Det kommer göra gott att byta klocka, bytte till Forge på min och helt plötsligt kan man reglera laddtrycket som man vill även på höga rpm.

    2 användare gillar detta inlägg


    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  16. #336
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Visst går det gå vägen via Kinaguwa. Men det känns ovärt att lägga extra pengar samt vänta i evigheter om det finns en billigare fungerande lösning som jag kan få fortare

    If it's stupid and it works...

    Jag märker inte av att det skulle vara några problem när jag kör. Men går det få det lite bättre så...

    Det enda dryga nu är alla vägar där hastighetsbegränsningen är under 100-110 nånstans.
    Det går ALLDELES för lätt att köra för fort med automat och lite mer effekt. Tacka fan för farthållare som funkar i 40. annars blir det svettigt i den här stan..

    3 användare gillar detta inlägg



  17. #337
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    Då har jag bytt slangen mellan termostathus och kupén.

    på undersidan av slangen, bortom all chans att ögon skulle se det så var den här lilla skadan. fick känna igen med fingrarna för att hitta den.


    Sen när man klämmer på den så klarnar bilden.



    Jag hoppas att detta löser problemet med glykolläckaget!
    Det har alltså inte läckt när jag kört utan nån gång när bilen kylts ner lite efter körning.
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  18. #338
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 146
    Medlem#
    7182
    Konstig skada, har den skavt mot nått vasst? Slangklämman från en annan slang i närheten?

  19. #339
    MacGyver Mr_SunBears avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    4 016
    Medlem#
    3471
    Btw Maptun har lösa wg dosor. Kolla med dem om de har ngn som passar på din snurra. På min 15t bytte de till en kralligare modell.

    1 användare gillar detta inlägg


    Björn #3471
    Västerås
    Graget.org: Mr_SunBear @ Garaget
    Instagram: mr_sunbears_garage

  20. #340
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 628
    jag har nästan säkert skadat den när jag bytte turbo. den sitter dumt till och dessutom var den ganska hård.

Liknande ämnen

  1. Hur hittar jag airbagsensorerna på min 9-5 aero MY05 ?
    Av GlennB i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2018-08-27, 21:30
  2. Luftrör Saab 9-3 Aero My05 diameter?
    Av Turbo-Matte i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2014-08-22, 22:05
  3. Röststyrningen funkar inte - Saab 93 Aero MY05.
    Av SAAB_AERO1 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-05-02, 21:11
  4. Uppgradera til Aero-bromsar på MY05 9-5 2.0t
    Av little_e i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-22, 21:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •