Sidan 2 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 68

Ämne: Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

  1. #21
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Hmm mitt förra inlägg försvann....men, bränslepumpen är iaf knäpptyst.

    - - - Uppdaterad - - -

    Kan man mäta med multimeter nånstans för att begränsa felet ännu mera?

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

    Soppapumpen går att ofta att skrämma liv i genom att lägga sig på markenpå höger sida och sträcka sig in med fälgkorset och dunka hårt på bensintanken. Man har inte så mycket svängrum, så så hårt man orkar var lagom för mig.

    Jag läste detta när jag hade trasig pump. Det funkade några gånger, svårare för varje gång. Men det kan göra att du kan flytta bilen i alla fall. Och lägg då märke till ljudet som TCarlsson nämner så du vet vad du ska lyssna efter om du måste göra det mer än en gång.

    Jag tror det kan hjälpa att guppa bilen lite också. Tanken är att pumpen ska rubbas lite ur sitt läge.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-20 klockan 13:44.

  3. #23
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Ingen framgång med dunk metoden. Jag hör ett tydligt klickljud från området kring reläerna när jag vrider av tändningen. Svårt att höra direkt i vridögonblicket men hinner springa ut från bilen för att höra.

  4. #24
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Jag har en kollega som hade framgång med att dunka med en lång bräda under tanken. Han körde så under flera veckor innan pumpen byttes.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  5. #25
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Hmm mitt förra inlägg försvann....
    Du raderade det alldeles själv, jag återställde det.

  6. #26
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Du raderade det alldeles själv, jag återställde det.
    Det tackar vi för, mycket möjligt att telefonen ballade ur i kölden och tryckte på radera istället för redigera

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

    Dunka hårdare
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-20 klockan 14:07.

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

    Og9-3 hade en servicelucka för pumpen under baksätet. Kanske kan du dunka där för att skrämma pumpen lite? Lyft i så fall på baksätet med ett ryck i de två fästpunkter i framkant som sätet sitter med.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av masthugg Visa inlägg
    Og9-3 hade en servicelucka för pumpen under baksätet. Kanske kan du dunka där för att skrämma pumpen lite? Lyft i så fall på baksätet med ett ryck i de två fästpunkter i framkant som sätet sitter med.
    Provade men pga bristen på servicelucka på ng9-3 famlade jag lite i mörker. Tog även dragkroken istället för fälg"korset" för att då lite mer momentum. Men jag gick bet på det.

    Har ingen lust att ställa bilen på pallbockar på en vanlig parkering i ett industriområde och lägga mig och riva tanken osv. Så då lutar det åt att lämna in... se denna tråd

    http://forum.saabturboclub.com/showt...-i-Norrköping

    Får väl även tacka Herman då han inte verkar helt tillfreds då jag ser att det görs ändringar till det bättre

    Om man frångår problemet med ena 9-3an lite så ska jag åka och titta till og900an imorgon då den stått i flera år. Tar med mig kameran så kan jag bjuda på lite goa (eller sorg och mögel)bilder förhoppningsvis
    Senast redigerat av Keezo den 2018-01-20 klockan 14:48. Anledning: Autocorrect

  10. #30
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    kan du inte ta bort bränslepumpsreläet och sätta dit en bygel då är det lättare att höra om den går

  11. #31
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Det sitter ett skarvhus på en konsol vid tankbandet på tankens framsida. Två st 2,5mm2 kablar som är röd/grön respektive svart matar pumpen. De tunnare kablarna är till nivågivaren. Kan du komma under bilen så kan du ju dela på skarvdonet och mäta så att spänning kommer dit när tändningen slås på.

    Relät till bränslepumpen sitter enligt WIS på höger A-stolpe. Enligt den stiliserade bilden ungefär i nivå med dörrhögtalarens överkant och mitt på stolpen.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    509

    Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

    När jag fixade pumpen så var det väldigt tydligt att den gick. Tvekar man på om pumpen går 2-3 s efter att man vridit till on (inte start), så går den inte. Särskilt om man gör det sittandes i baksätet (man når ju nyckeln därifrån. Den hörs TYDLIGT om den går.

    Som ganska nybliven bilmekare tyckte jag, och tycker fortfarande (även om jag fortfarande är ganska mycket nybörjare) att det var ett jobb man gott kan lämna in. 1000kr plus arbete, tror det gick på 3000 ungefär för mig. Lyfta ner en tung tank full med brandfarlig bensin betalar jag gärna någon för, och då är jag ändå snål.

    Tillägg: en del säger att man ska be att få gamla pumpen och gamla packningen i handen när man byter, för att vara säker på att byte skett. Jag gjorde inte det för jag tycker det låter lite otrevligt. Men däremot satte de nya packningen snett så när bilen var fulltankad och stått i parkeringshuset så luktade det bensin bakom bilen, upplevdes ibland som att det luktade i bagaget. Jag vet inte om det är något vanligt fel, tror min verkstad var rätt dålig, men det kan ju vara värt att kolla efteråt.
    Senast redigerat av masthugg den 2018-01-20 klockan 17:30.

  13. #33
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Lite bilder på helgens aktiviteter, transport av 9-3or. Om vän av ordning ser detta vägde 9-3an på släpet 900 kg...



    Sen var jag och tittade till og900an då den stått i minst 4 år. Men den såg fantastiskt fräsch ut. Enda jag gjorde var att torka bort lite lite smuts som börjat gro på ratten, annars var den i samma skick som när jag parkerade. Tog även lite bilder på 9-3an då ljuset var bra, synd på smutsig bil bara.













    4 användare gillar detta inlägg



  14. #34
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det är helt otroligt vad de lyckades få ner vikten på NG 9-3 genom att välja aluminiumblock i motorn!

    Fläskig 900! Är den besiktningsbar med den där konfigurationen?

    1 användare gillar detta inlägg


    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  15. #35
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Jag har också kört med för TUNG släp men det är inte roligt.
    Tror ändå att rekordet är när några studenter i Umeå skulle lämna tillbaka ett hyrsläp men den bil som hade dragkrok hade stuckit så det det slutade med att en kille la sig i skuffen och höll i släpet.
    Överlast är annars en gammal polisstory från västkusten där dom stoppade en gammal volvo som fraktade en lång stor sten som dom hade lagt i baksätet med den var så stor att dörrarna inte gick att stänga och det löste man med ett spännband runt hela bilen.

    1 användare gillar detta inlägg



  16. #36
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Man tänker ju att om man har CE är polisen lite snällare vid ett stopp men så är det nog inte tyvärr. Körde dock bara någon mil. Alternativet var bärgare eller bogsera. Man skulle haft nån fet jeep också *drömmer*.

    Men enligt transportstyrelsen är Max dragvikt med utökad 2250 kg, = borde vara i krokarna lagligt. Medans släpkalkylatorn sade 900 kg i ovanstående kombo.

    Ja, 900an är gatlegal. Reggad med bur osv. Enda som behövs för att besiktiga är, om jag inte missminner mig, sätta på en antenn till antennfästet och byta fjädrar/tillverka dropstops.

    1 användare gillar detta inlägg



  17. #37
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    Polisen behöver våg om det ska bli nåt, du behöver inte öppna huven utan du är drivlinebefriad just då������
    man får 50 kilo rabatt per hjul och då funkar min trailer bra
    Senast redigerat av montecarlsson den 2018-01-21 klockan 19:34.

  18. #38
    Steg 1 JörgenGranbergs avatar
    Reg.datum
    apr 2016
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    1 117
    Medlem#
    10350
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Tror ändå att rekordet är när några studenter i Umeå skulle lämna tillbaka ett hyrsläp men den bil som hade dragkrok hade stuckit så det det slutade med att en kille la sig i skuffen och höll i släpet.
    https://www.youtube.com/watch?v=AeqRRGfxbIo Här är filmen på hur det såg ut. Men han har flyttat söderut så vi får nog inte så några fler handkrokskörningar i Umeå.

    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Ja, 900an är gatlegal. Reggad med bur osv. Enda som behövs för att besiktiga är, om jag inte missminner mig, sätta på en antenn till antennfästet och byta fjädrar/tillverka dropstops.
    Riktigt fräck 900!
    9000 A50 Projekt, 9-5 Vector SC -08, 9-5 Aero SC -03. Tidigare: 9000 Aero -95, 9-5 Aero sedan -03, 9000 CS 2,3T -93,

  19. #39
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Har haft den sen 2007. Finns nån gammal projekttråd här på stcs. Men tills den dagen jag har ett ordentligt mekgarage(typ bor i villa) får den stå där den står. Om 5-10 år finns det nog ännu färre i liv.

  20. #40
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Ang. diskussionen att lasta för tungt så nämndes följande (och hela tråden kan ni ju läsa via länken till citatet >> ) och det fanns väl mer av intresse i tråden.
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Om du hyr en biltrailer på 1500kg och hänger den på en 9000, samt lättar den en aning genom att lyfta ute lite saker (batteri, säten och andra enkla saker - glöm inte reg-skylten för att markera att den inte är komplett för att undvika överlastdiskussioner) så bör du vara inom regelbokens toleranser.

    Edit: Överlast på ett släp är böter men inte särskilt farligt för körkortet inom rimliga gränser, medan överskridande av släpvagnsvikten på B-kort är olovlig körning.

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-17, 23:00
  2. Skillnad mellan "vanlig" 2,0t och biopower?
    Av taxiande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 11:24
  3. [LÖST] Aeromotor i en vanlig OG9-5
    Av saablejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:08
  4. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •