Sidan 3 av 4 FörstaFörsta 1234 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 68

Ämne: Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

  1. #41
    Helt original axelssons avatar
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Lkpg
    Inlägg
    603
    Medlem#
    6833
    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Sen var jag och tittade till og900an då den stått i minst 4 år. Men den såg fantastiskt fräsch ut. Enda jag gjorde var att torka bort lite lite smuts som börjat gro på ratten, annars var den i samma skick som när jag parkerade. Tog även lite bilder på 9-3an då ljuset var bra, synd på smutsig bil bara.
    Aha, så du har kvar den vite! Har ibland undrat var den tog vägen.
    Några inspirationsbilder från "back-in-the-days" år2008 tror jag det var.
    IMG_6437.JPG
    IMG_5182.JPG
    IMG_5156.JPG
    Fler bilder hittar du här---> https://plus.google.com/107836393426305227778

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    I garaget: og900S -91, og900 -91 TurboS Cabriolet, 9-3SC 1.8t -08
    http://www.garaget.org/shinyhead

  2. #42
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Jajjamen den är kvar. Dock som sagt väldigt statisk.

    Uppdatering ang "bränslepumpsproblemet" med den grå 9-3an. Har varit inne på Nordic nu och det byttes pump men den ville ändå inte starta. Så Rolf har lyckats felsöka det till att det är någon kabel i trakterna kring batteriet som gått sönder, typ nått i motorhärva kablaget om jag inte missminner mig.
    Dock har jag inte lust att lägga ofantliga mängder pengar på att fixxa en bil som i nuvarande skick är värd 20-25k. Så om han inte hittar problemet utan att det blir ett svart hål där det bara sluskas tid och pengar kommer den hamna ute på säljes.


    - - - Uppdaterad - - -

    Väldigt kul att se gamla bilder förresten, det tackar vi för
    Senast redigerat av HeRmAN den 2018-01-23 klockan 19:51. Anledning: §9.1 Försäljning och annonsering får inte förekomma i forumet. Som privatperson ska du använda Köp & Sälj.

  3. #43
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Helgens mek har bestått av byte av fönsterhiss i en utav bakdörrarna. Så här i efterhand skulle jag satt ditt lite mer dämpmtrl och sprutat in lite rostskyddsvax men men...
    Få inte panik över att jag står i denna typen av tvätt. Använde ej borsten, bara högtrycket. Bilen var så skitig men kände att det inte var värt att åka till gds hall i regnet.


    Man längtar tills det är dags för sommardäck. Ser fruktansvärt skinntorrt ut med dessa.

    Dock har jag vid senaste tvättarna sett att limmet jag satte fast 9-3x läppen med inte verkar gilla att bli tvättat. Använde mig utav "pattex-no more nails". Primärt letade jag efter pl400 men så såg jag denna i en praktisk förpackning så jag slog till. Någon med erfarenhet av no more nails?

    Gjorde även ett tafatt försök att fräscha upp strålkastarna men mitt engagemang var halvdant. Bättre än innan iaf



    Fortsatt problem med den gråa 9-3an. Började riva lite i inredningen för att få fram kabelstammen mellan a-stolpen och soppapumpen men sen slog det mig..

    Alt.1

    Varför leta efter en trasig kabel? Borde man inte uppnå syftet med att bara dra en ny kabel från bränslepumpen till relät vid a-stolpen?

    Alt.2

    Om det är så att man stöter på patrull med alt 1.
    Eftersom det uppenbarligen fungerar med att direktmatad pumpen med ström. Att man drar en kabel från pumpen-batteriet. Och har den ansluten där permanent.
    Problemet är ju att då går ju pumpen hela tiden=måste kunna stänga av den. Kan man med gott resultat sätta in en strömbrytare, typ vippbrytare med inbyggd säkring?, i nära anslutning till nyckeln. Ex i smartslot.

    Det är ju en tattarlösning men om alternativet är att göra det för 200kr eller sälja en iövrigt fin bil för kaffepengar känns det ju genast smartare.

    Tips och råd?

  4. #44
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    Från fabrik är bilen gjord så att bränslepumpen ska stängas av vid krock.

    det är en rätt bra funktion, så att man inte pumpar ut flera liter soppa i motorrummet när man krockat. kan ta eld..

    men ta direkt från reläet däremot borde funka. Alt 2 skulle jag inte gett mig in på.

  5. #45
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Är det någon som sitter på ett kopplingsschema / bild på vilken kabel som är vilken,från bränslepumpen till a-stolpen?

  6. #46
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Från relä (102 i WIS) nedanför höger A-stolpe stift nr 5 (87) går det två st grå 2,5 mm2 varav den ena går till det 10-poliga skarvhuset (H10-3) på en konsol vid tankbandet på tankens framkant. Från samma skarvhus går det en svart 2,5 mm2 till en krimpskarv (J35 ca 240 mm från avgrening jordpunkt G34P mot höger framdörr. Övriga kablar från skarvhuset (H10-3) är till nivågivaren.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  7. #47
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Gracias

  8. #48
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934


    Pga brist på lyft och bra plats att meka på vill jag säkerställa så långt det går exakt vart problemet är innan jag river allt för mycket.

    Jag kan inte se att någon kabel ser skadad ut tyvärr. Och provat att lägga på en skarvad kabel in i kontaktstycket utan någon framgång...

  9. #49
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Är det möjligt att relät kan vara trasigt även om tech2 inte säger något om det? Känns som att det är första åtgärd att prova istället för att riva inredningen och dra nya kablar?

  10. #50
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Reläer generellt har relativt hög felfrekvens liksom kontaktdon. Reläer och kontakter där det går hög ström brukar oftare fela jämfört med där det går lägre strömmar. Vissa kontaktdon i ng9-3 verkar dock hålla väldigt låg kvalité vilket syns på att det blir avbrott även där det går väldigt låga strömmar. Det beror vanligtvis på otillräcklig ytbehandling och/eller för mycket porer i kontaktytorna. Kontakterna oxiderar varpå det blir avbrott. Reläer som bär lite för hög ström i förhållande vad de är avsedda för tar slut i förtid. Elsystemen i många moderna bilar är sorgligt dåliga och tyvärr är ng9-3 en av de sämre.

    Du kan försöka mäta med multimetern där 87 från relät skickar spänning ut på kabeln mot pumpen. Man kan ju även lossa relät och mäta inne på bänk.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  11. #51
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Provade med ett annat relä. Ingen skillnad. Man ser dock att vissa kablar i kontaktstycket in till relät, deras "kabelskor" eller vad man ska säga är oxiderade.

  12. #52
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Provade med ett annat relä. Ingen skillnad. Man ser dock att vissa kablar i kontaktstycket in till relät, deras "kabelskor" eller vad man ska säga är oxiderade.


    Efter att jag gått upp i lägenheten igen blev jag efterklok så jag gick ned och provmätte kontaktstycket.

    Mellan kontakt 85-86 får jag 12ochv och kontaktpip med multimetern. Mellan 87 och 30 får jag 7v. Om man mäter vid bara 87 får jag 0v.

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Osannolikt att båda reläerna är dåliga men inte helt omöjligt. Troligast är det kontakterna i kontaktstycket som är dåliga/oxiderade. 12V över 85-86 ska göra att relät drar. Då ska du ha 12V ut på 87 och 0V mellan 30 och 87, det är där reläkontakten sluter. Helst ska man byta de dåliga kontakterna men du kanske kan "motionera" dom med någon kontaktolja. Eventuellt går det att försiktigt klämma på "kontaktgafflarna" med en fin spetsig tång så att trycket mot de flata stiften från relät ökar lite.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  14. #54
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    Osannolikt att båda reläerna är dåliga men inte helt omöjligt. Troligast är det kontakterna i kontaktstycket som är dåliga/oxiderade. 12V över 85-86 ska göra att relät drar. Då ska du ha 12V ut på 87 och 0V mellan 30 och 87, det är där reläkontakten sluter. Helst ska man byta de dåliga kontakterna men du kanske kan "motionera" dom med någon kontaktolja. Eventuellt går det att försiktigt klämma på "kontaktgafflarna" med en fin spetsig tång så att trycket mot de flata stiften från relät ökar lite.
    Rätta mig nu om jag tänker tänker högt fel...

    Nu har vi konstaterat att det är något fel med kabeln / kontaktstycke vid "87an". Döna på med en go gäng elektronikspray, initialt ingen framgång men får se om det blir bättre över natten.

    Nästa steg är att göra ett litet jack på kabel 87 innan kontaktstycke och se om jag får 12V där. Om framgång, ja då är det ju lätt, Byta den kabelskon.

    Nästa steg göra motsv på samma kabel precis vid tanken.

    Några andra tips och förslag mottages tacksamt.

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Spänning till relät kommer på stift 30 så kolla att det är 12V där. När relät drar (slår till) så kopplas 30 ihop med 87. Ursäkta om jag är otydlig. Tyvärr får vi inte lägga in bilder från WIS här. F-n så mycket enklare att läsa schemat själv än en text som försöker förklara vad schemat visar.

    Spänningen till stift 30 på relät kommer från säkring nr 2 i elcentralen framför batteriet via en crimpskarv J46 och ett skarvhus H42-2 framför batteriet.

    1 användare gillar detta inlägg


    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  16. #56
    Helt original Dunkens avatar
    Reg.datum
    dec 2005
    Ort
    Gefle
    Inlägg
    595
    Medlem#
    5788
    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Men enligt transportstyrelsen är Max dragvikt med utökad 2250 kg
    Spelar ingen roll vad det idiotiska påhittet "utökat b" säger, man får aldrig dra mer än vad dragkroken är godkänd för..

    Men många verkar inte förstå detta..
    //Dunken

    2 användare gillar detta inlägg


    Projekt Secret ..

  17. #57
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Det här med el är inte min paradgren så ha lite överseende med min oförmåga att förstå rätt



    Vet inte om bilden säger så mkt...men mellan 87 och 30 är det 0V-Vrider på tändningen, relät klickar till(det hördes inte igår)-1,7V-relät klickar till igen-0V.

    Jag skalade av kabel 30 någon cm innan kontaktstycket. Ingen respons där....men det kan bero på min fäighet med multimetern också.


    Den svarta 9-3an rullar på. Polerade enstaka paneler i veckan och resultatet blev väl ok men när man ser bubblet på bakre hjulhus sjunker motivationen lite.
    Efter att ha läst lite på diverse bilvårdsforum blev jag sugen på att prova på att rengöra interiören med mirakelsvamp motsv, jag köpte clas ohlssons variant. Det var inte allt för länge sedan jag fräschade upp skinnet med mer ortodoxa metoder men, blev faktiskt förvånad över hur bra det blev med så enkla medel. Dock får man ju ha i beakt att en sån svamp är lite aggresivare än en microfiberduk med "lädervård".


  18. #58
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Ser att det stimmas att det är önskvärt att ladda upp bilder på forumets egna sida. Dock hittade jag inte vart/hur trots sökning, letande i faq osv...?



    Påskhelgen bjöd in till lite fix och trix. Så här blev stötfångaren. Som vanligt brister man ju i grundarbetet men iom att det är en bruksbil hade jag motivation att lägga ribban högre. Man kan de att det är lite gropigt kring temperatursensorn och längst ned på nedre grillen. Är dock mer än nöjd trotsallt.

    Det är alltså en vectorfronten som satt på förut. Dimljussarger, grill och 9-3x läpp lackerade med gummifärg modell gunmetal.

    Kapat bort delar ur den indre sargen på luftintaget. "Klippt o klistrat" ihop med ett honeycomb nät. Och ett sprillans Saab emblem.

    Vad tycker folket?

    Har även hänt andra saker. Köpte mig en esid2, fjäderbenstag, maptun dörrhandtag. Diverse annat service/bruksrelaterat.

    2 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av Keezo den 2018-04-03 klockan 10:07.

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2006
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 821
    Medlem#
    10069
    Citat Ursprungligen postat av Dunken Visa inlägg
    Spelar ingen roll vad det idiotiska påhittet "utökat b" säger, man får aldrig dra mer än vad dragkroken är godkänd för..

    Men många verkar inte förstå detta..
    //Dunken
    Det har lurat många kollegor det där...det är ju så enkelt att de räknar 4250kg-totalvikten på bilen, men sen att bilen inte får dra knappt hälften skiter Ts i :O
    Borde inte vara allt för många timmar programmering för att göra att "Släpets maximala totalvikt vid utökad körkortsbehörighet B" inte för överskrida "Max släpvagnsvikt"

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av kwansa den 2018-04-03 klockan 11:32.
    1x Saab 9-3 Vector 2,0t SC -08 & Citroen c1 -09

  20. #60
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 867
    Medlem#
    4458
    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Ser att det stimmas att det är önskvärt att ladda upp bilder på forumets egna sida. Dock hittade jag inte vart/hur trots sökning, letande i faq osv...?
    Tredje menyknappen från höger i avancerat läge så lägger du in bilder.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-17, 23:00
  2. Skillnad mellan "vanlig" 2,0t och biopower?
    Av taxiande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 11:24
  3. [LÖST] Aeromotor i en vanlig OG9-5
    Av saablejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:08
  4. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •