Sidan 1 av 4 123 ... SistaSista
Resultat 1 till 20 av 68

Ämne: Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934

    Saab 9-3 ss biopower-en helt vanlig bil

    Blir lite sugen på att slänga upp en lite projekttråd, även fast det inte kommer hända något gränslöst med bilen men...någon kanske tycker det är intressant. Om inte annat är det i rent självförverkligande syfte hahaha.

    Lite bakgrundsfakta då:

    Efter ett långt Saab uppehåll så har intresset väckts till liv igen. Sålde den röda i signaturen för snart 4 år sedan och har sedan dess rattat en Lexus is250. En fantastisk bil på alla sätt men efter att tjejen köpte en 9-3 ss 05 för kaffepengar😂 förra året var det lite som att moderskeppet kallade mig tillbaka, nu var det ju roligt att köra bil igen. För att göra en lång historia lite kortare så fick jag iaf ett problem med lexusen, stod i valet och kvalet att repa den för 20k , eller ta förlusterna i att sälja den "trasig" och samtidigt byta "ned" sig.

    Kraven jag hade på nya saaben var: 6vxl manuell låda, minst vector utrustning, överlag bra skick. Samt avtagbar dragkrok för att kunna transportera den riktiga nöjesmaskinen på somrarna(trimmad Ducati 999, lite därför effekt och körglädje inte är i 100%fokus) . Kör ganska mycket men tycker diesel låter fruktansvärt osexigt så det var inget alternativ. En biopower har dessutom lägre skatt än en bensinare, småpotatis i den totala kostnaden dock.

    Det slutade med köp av en jet black(tror jag, svart metallic som har en väldigt väldigt svag hint av lila i vissa ljus.) Lite drygt 15k mil på mätaren. Vector, tonade rutor, beige skinnklädsel i ok skick. Bose systemet. Bsr twinpipe och hr sänkfjädrar. 16" alufälgar med fräscha dubb, 17 org fälgar med enligt säljaren nya däck....men man är sinnessjuk om man anser dom är nya. Krävs nästan byte av samtliga(som dessutom är av olika märke).

    Priset låg enligt mig rimligt i vad en Saab bör kosta men ändå 15k under marknadspriset på blocket. Om jag säger så här, jag sålde min Lexus för 5000 mindre än jag köpte saaben för, bra eller anus? vet inte men beslutet är taget.
    Med ett lite lägre pris fanns det vissa skavanker, förarstolen fungerade ej att justera. Det visade sig vara ena "spröt" från elmotorn, det lagade jag innan jag ens köpte bilen. Emblemet på bakluckan saknades. Samt en glödlampa till bromsljuset var trasig. En lite rostfläck på skarven mellan bakskärm och stötfångare. Samt en sidobackspegeln med ljusförändring. Den var lila i kanterna .Efter köp och en ordentlig tvätt såg jag att det fanns på flera ställen....suck. Juste ena nyckelämnet till en nyckel saknades också.

    Samt detta : http://forum.saabturboclub.com/showt...art-NG9-3-B207

    Varför i helvete köpte du bilen då? Jo jag hade åkt långt samt skulle dessutom sälja lexusen på samma ort.

    Det blev köp som sagt ändå just för att den var fin överlag och känns otroligt tight att köra, åkt i väldigt många 9-3or som är fruktansvärt slappa. Ev repkostnader borde stå i paritet med vad en sänksats och sportavgassystem kostar...förhoppningsvis.

    Har inga dunderbilder men försöker ladda upp vareftersom.

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr

    Senast redigerat av Keezo den 2017-11-25 klockan 20:20.

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934




    Tråkiga bilder ja vet....

    Nu sitter det även ett emblem på bakluckan

    Ska kika och se om man kan justera ändrören lite för jag tycker dem sticker ut någon cm för långt.


    Hyffsat fräsch inredning. Här har jag rekondat den lite lite granna med turtles nya skinnputs, har en borste på toppen. Samt någon gammel produkt från meguiars.

    Bild på sidospegeln




    Det tränade ögat ser att dom skiljer sig lite åt, jag tror det är pga avsaknad avbländningsfunktion? Fanns inte den kontakten på nya spegeln iaf
    Senast redigerat av Keezo den 2017-11-25 klockan 20:40.

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 493
    Medlem#
    6973
    Glas med avbländning är svåra att hitta. Har varit slut flera år så det som finns att tillgå är begagnat.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Det skulle vara trevligt med en sån här tjänst i Europa.
    http://www.radar-mirror.com/Mirror_Repair.html
    Edit: fast de byter ju bara ut glaset ser jag, så det skiter sig för oss då nya glas utan tillverkningsfelet (som får vätskan att rinna ut) inte finns.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-11-25 klockan 22:10.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Ja, och det är en funktion jag känner att jag klarar mig utan.

    När jag öppnar bakluckan så hör man hur fjädrarna "chiiiioooonggggggg" finns det något som brukar ta i dessa fjädrar eller kan man smörja dem?

    Belysningen till regskylten är det såna ba/ta15 lr vad dom heter lr spolformade? En utav dem är antagligen nån diodvariant för den blinkar och har sig och den andra ser dassig ut i jämförelse..

  6. #6
    Sugmotor _Skalmans avatar
    Reg.datum
    maj 2015
    Ort
    Borlänge
    Inlägg
    54
    Medlem#
    10101
    Att fjädrarna chooingar när man öppnar bakluckan är ganska vanligt, löste det på min SS genom dra krympslang över "krokarna" på fjädern. Har inte låtit ett dugg sedan dess och höjer bilens intryck rejält

    Skickat från min SM-T815 via Tapatalk

  7. #7
    Steg 1 whiskeycolas avatar
    Reg.datum
    maj 2016
    Ort
    Ekerö
    Inlägg
    1 622
    Medlem#
    10853
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Glas med avbländning är svåra att hitta. Har varit slut flera år så det som finns att tillgå är begagnat.

    Mvh
    Lyfter denna tråd igen.
    Snubblade över denna artikel.
    https://www.saabsunited.com/2015/09/...-in-stock.html
    Citat Ursprungligen postat av https://www.saabsunited.com/2015/09/auto-dimming-rearview-side-mirrors-back-in-stock.html
    Auto-dimming rearview side mirrors back in stock!
    September 17, 2015 by JoPlSe

    Many of us have been waiting to replace brownish auto-dimming rearview side mirrors for a long while now, as described in this post by Tim. The problem has concerned both 9-3 and 9-5 owners.

    Recently this issue has been solved. According to Viktor Karlsson, Product Marketing Manager / Global Marketing at Orio, auto-dimming rearview side mirrors are now available on all markets. It is a long term solution with secured supply over time.

    A MY10 mirror glass (pos11) is combined with a frame (pos5) and a cover (pos10). Parts information has been sent to all retailers. A new mirror will work fine with an older one, if you only need to replace one.

    The drawback with this solution is that you need to get the new cover painted.
    Gammal info, ja visst, men det som sägs där är att Orio hittat en långsiktig leverantör - pga NEVS kanske?
    Blir inte klok på om man måste byta hela spegelhuset eller inte med tanke på meningen "A new mirror will work fine with an older one, if you only need to replace one."
    Tolkar det som att man alltså måste byta hela backspegeln men att man bara behöver byta ena sidan om den andra funkar.

    Har mailat Orio och frågat.
    Senast redigerat av whiskeycola den 2017-12-17 klockan 22:26.
    Mvh Johan

    93 Aero Coupé -00 • 93X BioPower XWD -10
    Tidigare: 99 GL -84 • 9000 Aero -96 • 93 Aero XWD SC -08 • 95 Aero SC -06 • 93 2.0t Linear SC -06 • 93 Turbo X SC

  8. #8
    Steg 2 M.Brobergs avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    2 626
    googlade på detta för nån dag sedan

    fick fram att du behöver byta allt utom foten, alltså glas + lackerade kåpan + den lilla kåpan inne vid glaset

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Har inte fipplat särskilt mycket sedan jag fick tillbaka bilen, däremot beställt lite nya delar såsom massa olja, bromsoksfärg , nya bakskivor och belägg m.m När speedparts hade blackfriday köptes kanske saker som inte var helt nödvändiga, haha.

    Har iaf passat på att putsa lite på damens 93a, trots 4 år äldre och 4K mil fler mil känns den väldigt fin. Tanken är väl att hon ska våga spaka den på nån stcs träff till sommaren.


    Varit i vår ägo sedan ca 1,5 år. Föregående ägaren var en yngre grabb som måste gillat att putsa för det här var första gången jag vaxade den och det var knappt så det behövdes nu heller, bra helhetsintryck för så,billig bil tycker jag.

    Tog även ett varv i motorutrymmet med armar all protectant



    Under julen nu kan det nog bli fler uppdateringar av den svarte.

    *varning för stavfel pga autocorrect

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Gjorde en riktig tvätt för första gången sen jag köpte den.


    Nu under julhelgen skall jag polera den för det är som att förra ägaren tvättade med en hink med grus.

    Har även försökt lite med att få på en 9-3x läpp. Den var tyvärr lite knepigare att få till passformen än väntat.
    Den ska in lite till då det är en glipa nu. Smakråd behövs, när passformen är tillräcklig, ska jag behålla den silver, lacka i jetblack, mattsvart eller mörkare grå...typ turbo X stuk? Ska nog även lacka dimljussargerna i "fejk-aero-style"

  11. #11
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 161
    Medlem#
    2555
    Låt den vara och skaffa/lacka chromade dimljussarger, men kolla om det går att lacka fake årsm -12 stuk .
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Som jag skrev tidigare så inhandlades skivor och belägg tidigare i höstas. Tänkte att" det här gör man ju på en timme" och gav mig ut i kylan för att meka. Lättare sagt än gjort...som vanligt. Bromsokshållarna satt som berget. Trots ihärdiga försök med sinnessjuka mängder 5-56, värme, slag osv.... så jag lirkade lös skivorna ändå. De gamla skivorna var väl inte panik att byta men nytt är nytt .

    Jag har vart med om rostiga ok förut men dessa var annorlunda. Är dom i alu? En blandning på ärgad alu, om det nu är det, och typ sjögräs!? Det var omöjligt att få dom rena men högtryck, avfettning, stålborste med mera.... enda som fungerade var att använda en skruvmejsel som ett stämjärn och karva bort översta lagret. Ja, ett elektrolysbad hade ju varit bäst men jag ville inte riskera att dra sönder någon bult och få bilen ståendes..



    Fräschare upp bromssköldarna och lite andra delar halvtaffligt med hammarlack. Det ser iaf bättre ut än innan enligt mig. Pga bristande värme väntar jag till våren med att måla bromsoket. Färg är iaf inhandlat och det blir foliatecs guld/koppar motsv.typ og900 org ok.







    När jag väl hade beslutat mig för att montera ihop igen hade jag ju självklart fått fel bromsbelägg.

    Ägnade mig dessutom med lite småfix som att ta bort modellbeteckningen 93 och 2.0t. Biopower får sitta kvar ett tag men det lär nog ryka senare. Vad jag däremot märkte var att nån tidigare klåfingrig ägare varit där och pillat för det var ett märke i bakluckan, väldigt likt från en skruvmejsel. Så det måste bättras på.


    Det var allt för denna gången. Avundas alla som tar sig tiden och har möjlighet och kunskap att fixa allt småfix ordentligt.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Glömde tillägga att jag har även vissa problem med farthållaren. Någonting i spaken glappar för det kan räcka med att blinka vänster eller snudda Cruise öka/ minska för att den ska lägga av. Ej problem med kopplingsspelet/sensorn alltså.

    Mvh

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Händer inte så mycket mer än att jag besiktigat bilen, fick nedslag pga för svagt ljus. Men bytte och nu lyser det så fint så. Besiktningspersonen antydde också att bilen var ganska låg





    Sådär ser en trött xenonlampa ut...ser ut som ett äckligt spindelbett motsv.

    Har även köpt ett honeycomb nät att ev ersätta ribborna i luftintaget i fronten och ev i grillen. Men är lite tudelad ang grillen. Det blir oavsett ett senare projekt

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934


    Smutsig och snöig men är väldigt nöjd med 9-3 x läppen. Monteringen blev väl kanske inte riktigt 100% ig. Men good enough. Annars rullar den på. Köpt en ny Fönsterhiss av Hyvens som väntar på leverans.
    Häromkvällen provade jag även att handpolera litegrann i brist på att jag inte vet vart min maskin är. Det är otroligt mycket tvättrepor men jag tror man kan få ganska gott resultat ändå...

    Dock har jag ett problem med damens 9-3a(den grå tidigare i tråden 2005 2.0t aut SS)

    Bilen fungerade i onsdags morse. Stått still i 24h för att sen inte starta. Jag tänkte det är ju säkert batteriet men felsökte idag och inga problem med batteri. Startmotorn går och låter friskt men inget händer.

    Läst att soppapumpen brukar strula så kollade säkringen och den var hel. Låter dock lite annorlunda (tänk er en trasig acc sensor på en 9000) när man vrider på tändningen. Ljudet har jag lokaliserat till framför batteriet bakom vänster strålkastare..

    NÃ¥gra inputs?

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Ingen aning men jag minns att det sitter några reläer framför batteriet? Kan kolla i WIS senare eller imorgon vad de har för funktion om ingen som vet hinner svara före.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Är det ett relä som rasslar? Relä nr 4 framför batteriet är huvudrelä motor. Där finns även säkring nr 4 30A till huvudrelä motorstyrsystem samt nr 2 20A till bränslepump. I elcentralen till vänster om batteriet finns bl a säkringar 2 och 4 som är till motorstyrsystem. Man kan ju motionera kontakterna genom att lossa och sätta tillbaka reläerna. Säkringarna kan man mäta spänningen på med en multimeter. Har du någon i närheten med en Tech 2 så blir det lite enklare. Säkringarna och reläerna finns beskrivna i instruktionsboken.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Står vid bilen nu och provat att lufta ventilen på fuelrailen. Ingen soppa som kommer ut. Även provat att banka lite på tanken. Ingen förbättring.

    Säkringarna är hela(okulärt)

    - - - Uppdaterad - - -

    https://youtu.be/FcfAyWLnstw

    Det låter nästan mer som att det kommer från själva strålkastare så det kanske inte alls har med problemet att göra.

  19. #19
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Om det är tyst runt dig så ska du kunna höra soppapumpen när du vrider på startnyckeln till läge on. Pumpen går 2-3 sekunder och stannar sedan.

    Hmm, låter som nivåregleringen lever sitt eget liv.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  20. #20
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 486
    Kolla relät. Det hörs troligen ett klick när relät drar.
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2015-01-17, 23:00
  2. Skillnad mellan "vanlig" 2,0t och biopower?
    Av taxiande i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-23, 11:24
  3. [LÖST] Aeromotor i en vanlig OG9-5
    Av saablejon i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2007-02-27, 20:08
  4. Passar Saab`s 900 T16 motor i En vanlig Saab 900I Från 1990?
    Av Jonis_G i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 00:05

Behörigheter för att posta

  • Du fÃ¥r inte posta nya ämnen
  • Du fÃ¥r inte posta svar
  • Du fÃ¥r inte posta bifogade filer
  • Du fÃ¥r inte redigera dina inlägg
  •