Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Saab ng9-3 2003 Helt plötsligt för mjuk/lätt styrning samt båtkänsla

  1. #1

    Saab ng9-3 2003 Helt plötsligt för mjuk/lätt styrning samt båtkänsla

    Hej på er!

    Jag tog bilen till jobbet idag och blev skitskraj när jag trodde bilen gled fram pga underkylt regn. Dock så hade jag ingen abs när jag bromsade och heller inget hjulspinn när jag trampade på. Tänkte inte mer på det men sedan var det dags att åka hem.

    Vobblar jag ratten så tar det ett antal ögonblick innan bilen går helt plant igen. Jag behöver även styra mer än vanligt känns det som. Bytte höger länkarm med spindelled för ett par månader sen på mekonomen. Det är min första misstanke. Om jag sparkar kl 3 på däcket på höger sida som bytet rörde så kommer en metallisk eftetklang, som om något sittet löst.

    Är det farligt att köra med detta om man tar det lugnt?

    Mvh

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Har du eget garage så kör du in gär och kontrollerar dina misstankar eller åker till OK GDS hall
    Ja, det kan va farligt. När något kommer helt plötsligt kan det vara ett tecken på att något brustit.

    Vobblar ratten...?

    Att en bil med vinterhjul är mindre stabil än med sommarhjul är inte något speciellt utan något man bör ta hänsyn till i sitt körsätt.
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Efterdra ALLA hjulskruv som första åtgärd.

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  4. #4
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Har du eget garage så kör du in gär och kontrollerar dina misstankar eller åker till OK GDS hall
    Ja, det kan va farligt. När något kommer helt plötsligt kan det vara ett tecken på att något brustit.

    Vobblar ratten...?

    Att en bil med vinterhjul är mindre stabil än med sommarhjul är inte något speciellt utan något man bör ta hänsyn till i sitt körsätt.
    Ja ska höra med mekonomen vad dem tror. Lånade ut bilen till en vän i onsdags och har inte rört bilen förens idag. Dock litar jag på honom då han inte märkte att något speciellt hänt.

    Ratten är mjuk och fin men fjädrar inte tillbaka lika mycket. Och den var stabil med vinterdäck innan tycker jag.

    Köpte en länkarm från maptun i september när bilen inte gick igenom pga det. Inte orginal men 2 månader ska det väl hålla?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Efterdra ALLA hjulskruv som första åtgärd.
    Gjort det 3 gånger sedan jag bytte

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Fint. Då slipper du tappa ett hjul längs vägen iaf.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Fint. Då slipper du tappa ett hjul längs vägen iaf.

    Mvh
    Ska kika igen bara för att

  7. #7
    Så jag var på gds idag. Kunde skruva på den bakre skruven på bärarmen för hand... Skruvade åt den så gott det gick med en skiftnyckel. Finns det möjlighet att något blivit lustigt av att den varit lös? Borde jag kräva att mekonomen kollar så allt är som det ska?

  8. #8
    Grundladd Kees avatar
    Reg.datum
    jul 2016
    Inlägg
    197
    Det borde definitivt gå att reklamera jobbet om det inte är åtdraget korrekt, men jag har förstått att folk haft problem med verkstäder förr och att man inte alltid får rätt, trots att man borde få det. Men att de inte dragit åt en länkarm ordentligt så att den lossnar efter ett par månader är ju bara klantigt och något man som mekaniker borde ta på sin heder att åtgärda. I min värld ligger liknelsen med en kock som bjuder på rutten mat inte långt bort. Men jag vet att det inte är helt enkelt att få dem att göra ett backjobb, i just det momentet är det lättare att vara sin egen mekaniker.

    Detta löser förhoppningsvis dina problem, som i övrigt tyder på felaktiga hjulvinklar om inget mer hoppat löst eller gått av. Just rattens "vilja" att återgå i läge "rakt fram", beror främst på castervinkeln och den rubbas ju om länkarmens ena fäste sitter löst.

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3, -06. Vägrar helt plötsligt starta
    Av Sedrath i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2015-07-01, 09:53
  2. Var ute och körde, helt plötsligt dog motorn, SAAB OG 9-3 SE
    Av elmlund i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-07-15, 17:48
  3. Saab 900 -97, motorn dör helt plötsligt.
    Av Saab-Karin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-12-20, 02:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •