Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Tickande ej regelbundet ljud vid kallstart NG9-3 B207

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934

    Tickande ej regelbundet ljud vid kallstart NG9-3 B207

    Hej, efter några års uppehåll med Lexus istället för Saab blev suget för stort. Köpte mig en 9-3 ss biopower med 15k mil på mätaren. Den hade stått i några veckor när säljaren startade och det var någon minusgrad ute så jag lade inte så mycket fokus på ljudet då säljaren insisterade att det inte var något de reagerat på vid service osv. Bilen var fräsch i övrigt så det blev köp men nu börjar det knorra av lite eftertänksamhet i magen....

    Ljudet uppkommer när bilen är kall. Tickar liksom lite oregelbundet, tick....ticktick.....tick... Med lägre intensitet ju längre bilen är på. För att sedan tystna helt efter någon minut.

    https://youtu.be/aU0IeCjRq2s

    Påminner om detta ljud.

    Efter lite forskning är jag orolig att det är balansaxelkedjespännaren motsv som är kass...

    Är denna operation dyr? Eller kan det finnas några andra fel, bör jag ställa bilen eller är det ok att köra?

    Någon i norrköpingstrakten som vill ta sig en "lyssning".

    Mvh Micke

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Du kan åka till Nordic i Norrköping dom kan säkert lyssna och avgöra vad som är felet

  3. #3
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Kan vara mycket annat som låter men med tanke på att det är rätt så vanligt att spännaren eller framför allt skenan till spännaren går sönder och ramlar i bitar så är det ju risk för att det är den.

    Har du vibrationer i bilen som känns/syns på t ex ratt och backspegel? I så fall har antagligen balansaxelkedjan kuggat över en (eller flera) kugg och då är det garanterat spännaren/skenan.

    Spännaren och skenan går fint att byta genom en lucka genom hjulhuset så det är inte ett jättestort projekt så sett, tror däremot en ny spännare kostar typ ~1500kr och sedan några hundralappar för skenan och ytterligare nån hundralapp för packningen till kåpan som man plockar bort.

    Har du kört runt länge med ljudet? Om kedjan går länge utan ordentligt sträckare så finns det ju risk den sträcks och det är ju inte så bra. Ska man byta balansaxelkedjan är det även demontering (och rekomenderat byte) av kamkedjan då balansaxelkedjan löper innanför den.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Köpte bilen i för 5 dagar sen. Säljaren sa att ljudet hade funnits förut och att de inte sagt något på verkstan så är väldigt oklart att veta om det uppkom nyligen och han sålde det pga det och mörkade.

    Inga vibrationer i övrigt

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Är det på en stor eller liten bilfirma du köpt bilen ?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Privat

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Oki då kan du nog inte räkna med hjälp tyvärr. Trist att du fick ett problem direkt med bilen. Jag råka ut för samma problem med min ena 9-5 dagen efter jag köpt den kopplingen var dålig. Oärliga människor äcklar mig. Men lycka till med bilen och hoppas det inte är nåt stort fel.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Tror mer på tickande spridare. Har bilen gått mycket på etanol?
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Det var en tanke jag hade också faktiskt. Svårt att lokalisera ljudet exakt dock. Taktar det med att det endast låter när den är kall?

    Ja, vet att förra ägaren sa att han nästan enbart kört etanol. Köper ju hellre nya spridare, om det behövs...för då finns en anledning att köpa 630or och trimma.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Tveksam att dåliga spridare skulle ge detta ljud men kan ha fel

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    https://m.youtube.com/watch?v=Gh81seWHLlk

    Var ute och spelade in ljudet, väldigt svårt att fånga det på film. Det försvann på tomgång efter ungefär 1-2 minuter. Efter ytterligare 1-2 minuter var det även borta när man varvade.

    - - - Uppdaterad - - -

    , ja jag vet att den är skitig...inte hunnit göra en ordentlig motortvätt xD

  12. #12
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 492
    Medlem#
    6973
    Det där låter som det kommer från kam- eller balanstransmissionen. Jag misstänker en sprucken släpa till kamdrivningen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  13. #13
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Håller med, räkna med det och kolla upp det innan det riskerar kugga över

  14. #14
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Tack för hjälpen då vet jag ungefär lite vad jag kan vänta mig. Återkommer vad slutresultatet blir.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2007
    Ort
    Stockholm/Karlsborg
    Inlägg
    689
    Medlem#
    6934
    Det var kamkedjan som slog emot spännaren...i think. Hade lite brottom när jag hämtade bilen hos Rolf. Så man såg på spännaren hur kedjan slagit emot godset, dessutom fanns det en plastdel stor som en tumme ungefär som hade gått sönder. Är inte helt hundra på exakt benämning men nån skena/släpa av någpt slag antar jag. Nu spinner den som en katt, dessutom med 30 extra hästar.

    2 användare gillar detta inlägg



  16. #16
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 148
    Medlem#
    7182
    Då var det som jag (och många andra) misstänkte "standardfelet"

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Nice att det inte blev ett dyrt haveri samt 30hk till är alltid välkommet

  18. #18

    Fråga

    Citat Ursprungligen postat av Keezo Visa inlägg
    Det var kamkedjan som slog emot spännaren...i think. Hade lite brottom när jag hämtade bilen hos Rolf. Så man såg på spännaren hur kedjan slagit emot godset, dessutom fanns det en plastdel stor som en tumme ungefär som hade gått sönder. Är inte helt hundra på exakt benämning men nån skena/släpa av någpt slag antar jag. Nu spinner den som en katt, dessutom med 30 extra hästar.
    Hejsan jag har nu samma problem och kontaktade en auktoriserad Saab verkstad, de sa att det inte är något jag behöver oroa mig över. Han sa även att om man ska åtgärda problemet så tänkte de byta ut hela kamkedjan. Jag undrar bara hur ni löste problemet, var han tvungen att ta isär hela motorn för att komma åt spännaren, och vad kostade besväret för dig?

    Mvh Fredrik

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Ring och kolla med Nordic eller maptun så får du ett bra svar samt även ett pris

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2013
    Ort
    Trelleborg
    Inlägg
    50
    Ah, det är detta som fattas min bil.

    Har detta tickande ljud vid start och lite vibrationer i bilen. Trodde det berodde på andra saker men det låter verkligen som klippet ovan.
    Detta har jag av många anledningar inte brytt mig om att åtgärda detta och har nu kört ett antal tusen mil sedan jag noterade det första gången.

    Bilen börjar bli till åren och jag känner inte att jag vill lägga några större pengar på den.
    Men det låter onekligen som något jag borde se över, är det lönt med tanke på att jag kört så länge med det?

    Finns det någon bra guide till hur man går till väga?

Liknande ämnen

  1. Ljud vid kallstart B207 NG9-3 -08
    Av Freddie Berg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2018-01-02, 01:56
  2. Tickande ljud...
    Av boyinblue i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-03-26, 15:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •