Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Kylvätskeläckage NG9-3 TTiD

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Kylvätskeläckage NG9-3 TTiD

    Hej !

    Våran Saab 9-3 ttid Areo -08 läcker vatten Har hittat vart men vet inte vad delen heter så jag hoppas få lite hjälp härifrån .
    Från början då .. fick meddelande att kylarvatten är för lågt och strax efter slutade extravärmare lampan lysa den som startar automatiskt under 8+ .
    öppnade motorhuven och frugan fick varva motor lite och då kom en stråle vatten från en svart plast kåpa som sitter på motorblockets högra framsida .
    Vad heter den delen ? Får jag veta det så kan jag beställa delen via nätet och kompisen får byta den åt oss .

    Om jag har förklarat dåligt så får jag kika lite mer under huven och kanske göra en bättre förklaring Ska försöka mig på att få med en bild så får vi se om jag lyckas
    Bifogade bilder Bifogade bilder

  2. #2
    Grundladd canard1971s avatar
    Reg.datum
    sep 2008
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    160
    Det ser ut som egr-kylaren. Jag har läst att bl.a. Insignia med liknande motorer har haft problem med detta. Det ska finnas en reparationssats för drygt 500kr.

    - - - Uppdaterad - - -

    Denna:
    https://www.maptunparts.se/motordela...9-5-2010-.html
    Senast redigerat av canard1971 den 2017-11-21 klockan 18:41.
    Saab 900 2.0T SE Cab Mellow Yellow (1997)
    Opel Zafira Tourer 2.0 CDTI Sport Panorama (2012)

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2015
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Japp , egr pump eller nått liknade ska det tydligen vara . Finns reparations sats som jag ska skaffa och få det bytt . Tack för hjälpen .

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2018
    Ort
    Årjäng
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -
    Har samma problem på min 9-3 ttid -11, funkade det med rep-satsen, vad ingick i den och var det besvärligt?

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Man får den svarta gaveln/vacuumtanken i plast och tillhörande tätningar. Är lite pilligt att komma åt skruvarna.
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -

    Kylvätskeläckage EGR NG9-3 TTiD

    Tjena. Egr:n har börjat strula igen på kärran. Först var det avgasläckage och det blev åtgärdat, och nu läcker den kylarvätska. Går det att plocka ur hela systemet?

    Bilen är i förövrigt steg 2 trimmad så den används inte heller så känns tråkigt att spendera pengar på att fixa något som inte används.

    Mvh Albin

  7. #7

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2018
    Inlägg
    27
    Medlem#
    -
    Yes det har jag, men har min fråga är ifall man kan ta ut hela systemet på något sätt och vis

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2017
    Inlägg
    12
    Medlem#
    -

    Läckage av kylvätska, EGR kylare?

    Verkar vara ett läckage vid EGR kylaren på min bil Saab 9-3 n-g TTID med en Z19DTR motor.

    Har nog läckt över tid men nu är det mer påtagligt då kylarvätskenivån försvinner relativt fort under/efterkörning. Fick första varningen iförra veckan av låg kylarvätska nivå.

    Efter minst 30 minuters körning testade jag att att torka bort kylarvätska från EGR kylarhuset och det kommer fram kylarvätska lika fort på ena flänsen. Ser inte någon spricka. Någon som har erfarenhet av detta? Ska man bara byta den svarta plasthöljet?

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Kylvätskeläckage OG9-5 B2x5
    Av Sundström i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2020-02-26, 09:27
  2. [LÖST] Plötsligt kylvätskeläckage OG9-5
    Av JSN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-05-12, 16:25
  3. [LÖST] Kylvätskeläckage 900i -88
    Av Facundo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-19, 11:24

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •