Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Bilen skakade vid kallstart NG9-3 B284

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062

    Bilen skakade vid kallstart NG9-3 B284

    När jag startade bilen imorse (-3 grader) så började den skaka en hel del. Sen började visarna till varvmätaren och turbon/luft hoppa upp och ner och efter några sekunder började även motorlampan blinka. Jag stängde av bilen och startade den igen och den funkade normalt. Kan säga också att varje gång jag startar den och den är kall så ligger den på 1500 rpm och sedan sjunker ner till 1000 eller lite lägre, beroende på hur länge jag väntar. Och då kan man också känna att den småvibrerar men visarna rör inte på sig och motorlampan tänds inte. Det var första gången idag den började blinka.
    Vad kan vara felet? Att den får för mycket bränsle, tändstift, tändspole?
    Bilen är en 93 Aero 2.8 V6 (och enligt förra ägaren så har han bytt turbo till en td04hl-19t och satt dit en 3" downpipe från den och uppdaterat mjukvaran)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Steg 1 är att lista ut vad motorlampan säger.
    Min gissning är att den kommer berätta att du haft massor av misständningar, vilket antyds av skakningarna.
    Du bör också kunna se vilken cylinder som orsakade alla misständningar och så kan du nog räkna med att du behöver en ny tändspole där.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Steg 1 är att lista ut vad motorlampan säger.
    Min gissning är att den kommer berätta att du haft massor av misständningar, vilket antyds av skakningarna.
    Du bör också kunna se vilken cylinder som orsakade alla misständningar och så kan du nog räkna med att du behöver en ny tändspole där.
    Jag läste av felkoder fast med en app i mobilen och sådan där ELM327 eller vad den nu heter och jag får inga felkoder. Fast det gjorde jag efter att jag stängde av och startade bilen igen. Jag testade att starta bilen igen för 2 timmar sedan och den startade utan problem. Jag får se om det händer samma sak imorgon igen efter att den har stått över natten.

  4. #4
    Helt original A.Chrs avatar
    Reg.datum
    dec 2012
    Inlägg
    563
    Medlem#
    8876
    Att tomgången är hög vid kallstart är i alla fall fullt normalt, så ska den bete sig.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Japp, den kan också låta lite märkligt när den är kall, så länge SAI-systemet är aktivt.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Hej,

    Nu på morgonen hände det samma sak igen.
    kan det bero på att jag har börjat använda kupe/motorvärmare. Jag började att använda den i måndags på jobbet eftersom jag inte har någon parkeringplats med el där jag bor. Jag kopplade in sladden i måndags när jag var på jobbet och då hände detta felet tisdag morgon. Samma sak igår. Kopplade in den på jobbet igår och samma fenomen idag på morgonen när jag startade bilen. Kan säga att jag inte drar ur sladden från kupevärmaren ur elutaget inne i kupen. Kan det påverka någonting?
    Eller är det tändstift/tändspole som börjar bli dåliga? Hur kan man se det? För jag ser inga felkoder i appen på mobilen och jag har inte tillgång till tech2 eller någon annan felkodläsargrej.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2011
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    61
    Medlem#
    8733
    Hej

    Om jag förstod dig rätt har du inte haft motorvärmaren inkopplad vid dessa tillfällen. Så nej, att du använt motorvärmare vid andra tillfällen gör inte motorn "bortskämd" .
    Att koppla ur kupevärmaren ur eluttaget i bilen gör absolut ingen skillnad då den inte drivs på batteri utan på nätspänningen i eluttaget när den är inkopplad.
    Försök få felkoder utlästa med en annan felkodsläsare, om motorlampan tänts borde det finnas lagrade felkoder.
    9-3 SC 1.8t -06, MapTun steg 1 som bara går och går
    BMW 330e iPerformance -20

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Du förstod rätt
    Ska försöka läsa av felkoder.
    Idag på morgonen startade den utan att den skakade och utan motorlampan som blinkade. Kopplade kupevärmaren ur eluttaget igår, men som du säger borde felet inte komma på grund av att jag har kupevärmaren inkopplad i eluttaget i bilen. Kan säga att det var några + grader idag på morgonen och ingen snö och de andra dagar var det minus och lite snö (fast det var ju minus grader innan med och den funkade hur bra som helst). Kan kanske vara snö som gör detta.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Det här är ett vanligt fel på många bilar som inte har kalibrerats för start efter användande av motorvärmare.
    Motorn blir ojämnt uppvärmd så att motortempgivaren är kallare eller varmare än resten av motorn, inte omöjligt att det finns en uppdatering för detta.


    Hur länge kör du elvärmaren innan start?
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2009
    Inlägg
    187
    Nja, när visarna på instrumentpanelen fladdrar och motorlampan blinkar tror jag inte har med motorvärmare att göra.
    Aldrig hört att man behöver uppdatera för det...
    Opel Insignia -18 Sports Tourer

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    905
    Läs av felkoder och som Bollman skrev antagligen en eller flera tändspolar trasiga eller dåliga tändstift

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Vet inte exakt men tror det är mellan 2-3 timmar. Och bilen startar utan problem efter att jag har haft inkopplad, det var dagen efter den började skaka och motorlampan lysa. Men jag misstänker också att det kan vara tändstift eller tändspole. Att de kanske blev lite fuktiga. För det var snö de dagarna.

    Tändstift får jag väl byta vid nästa service, för vad jag kan se så är de bytta på 12000 mil (servicebok) och bilen har nu gått 20000. sen vet jag inte om de har bytts någon gång efter det men utan anmärkning på det i serviceboken.

    Igår och idag har det var det varmare och ingen snö ute och den startade normalt.
    Senast redigerat av HarisC den 2017-11-24 klockan 15:48.

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Citat Ursprungligen postat av 164161413 Visa inlägg
    Nja, när visarna på instrumentpanelen fladdrar och motorlampan blinkar tror jag inte har med motorvärmare att göra.
    Aldrig hört att man behöver uppdatera för det...
    Nej, efter att ha läst lite noggrannare så är det nog fråga om nåt annat här.
    Men fenomenet är känt med orolig gång efter inkopplad motorvärmare.

    Felande spolar eller tempgivare kan ju vara troliga orsaker.


    Med vänlig hälsning Andreas
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Hej på er,

    Tänkte bara skriva att felet inte har sedan sist jag skrev. Kan också skriva att bilen har stått stilla i 3 v på flygplatsen och startade utan några problem
    men det som jag tycker är lite konstigt är att nästan varje gång jag startar bilen när den är kall så känner jag lite skakningar i hela bilen (små skakningar eller kanske bättre att säga vibrationer och inga lampor tänds och inga felkoder). Sedan försvinner det. Brukar någon av er känna att det skakar eller att motorn går lite ojämnt vid kall start för att sedan försvinna helt?

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2014
    Inlägg
    296
    Vad skönt att felet inte kommit mer sedan sist för dig HarisC! Men angående det andra, nej, det kan jag inte påstå - känner inga skakningar eller vibrationer etc. En gång för några år sedan flackade mitt varvtal upp o ner lite då jag kallstartade bilen, men stängde då av den igen o startade, då var allt som vanligt igen. Har aldrig haft det problemet sen, o har ägt bilen i 4,5 år nu (NG9-3 MY07 B284).
    Kör nuförtiden en S(AAB)koda Octavia -20
    Tidigare: NG9-3 SC Aero -07, NG900 2.3 -96 (Åkt OG900 & 9000 i barndomen)

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Värnamo
    Inlägg
    9
    Medlem#
    11062
    Ja rätt så skönt är det faktiskt Min första Saab och än så länge så är jag nöjd med bilen. Jag kanske borde också testa att stänga av direkt när jag har startat den eller så kanske felet kan ligga i att den är trimmad och kanske inte kalibrerad vad det gäller luft och bränsle om man nu behöver göra det.

Liknande ämnen

  1. Kontrollera ifall bilen är trimmad NG9-3 B284
    Av Sebson90 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2017-06-20, 23:54
  2. Bilen skakade vid inbromsning. 9000 -97
    Av /J i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-04-01, 01:36
  3. Bilen går fett vid kallstart /9000 B202 T16
    Av Burns i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-04, 22:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •