Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: 9-5 2,3t BP -07, slö, laddtryck samt p1105

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -

    9-5 2,3t BP -07, slö, laddtryck samt p1105

    Hej,

    Ser att det finns en liknande tråd uppe just nu (från 7/11) men då jag har några fler detaljer i mitt fall försöker jag starta en ny. Vill tillägga att jag har läst på kring det mesta gällande mitt problem och önskar ideér om vad jag kan försöka med härnäst.

    Har en situation med min 9-5a 2,3t BP SC -07, köpt för 3v sedan där motorlampa började lysa med felkod p1105 (trycksluftgivare, läckage) på väg hem från tidigare ägare. Likaså efter lite mer körning ser jag att turbomätaren kommer upp endast till lite över en 1/3, ibland lite längre när jag är i högre växel (4/5an), dock aldrig över 1 stort streck + 2 små. Bilen känns slö, börjar acc väl men att det senare fattas kraft.

    Felkod P1105 var tydligen ett problem även innan jag köpte den, blev informerade att det tidigare hade lyst felkod att verkstad hade reparerat, vartefter lyst igen men uppfattades då som "glapp", lampan var dock inte på vid provkörningen eller köptillfället, bilen hade gått igenom besiktning samma dag. Mycket riktigt hittade jag detaljerna om samma felkod tidigare när jag läste igenom alla papper från tidigare verkstadsbesök. Verkstaden hade då bytt tryckluftsgivaren och släckt lampan (2 år tidigare).

    Väl hemma kollade jag igenom motorn lite mer noggrant och hittade att backventilen (vita till spjällhuset) var helt av. Bytte den med saab original slang set för 1 vecka sedan samt de flesta vakuumslangar. Släckte sedan felkoden men är nu tillbaka igen (uppstod båda gångerna vid högre varvtal, ca 3000+). Bilen är oförändrat slö och turbomätaren ter sig lika.

    Min misstanke är att det läcker luft, att den initialt lyckas bygga tryck men att det senare vid högre tryck släpper någonstans. Då mätare visar, som jag förstår det, luftflöde så känns det dock lite mer svårtolkat. WG stången är på armen, stången är dock väldigt rostig och kan ej ruckas, men det kanske skall vara så? Har inte testat att montera av för att se om armen går att öppna/stänga. När jag tittar på tryck via ELM327 så går den från -10bar -> 0 bar.

    Förutom vidare felsökning kring blå backventiler och fler slangar, har ni några tips? Har testat att ta bort R-slang från MV dock utan skillnad. Kan det vara att turbon börjar ge upp trots symptomen? Har ingen överdriver rökutveckling eller liknande.

    Stort tack för alla tips!

    /DB
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-12-28 klockan 22:25. Anledning: Länkat till refererad tråd

  2. #2
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 563
    Medlem#
    8163
    WG-stången skall gå att röra fram-och-tillbaka ett par mm eller en halvcentimeter eller så, gör den inte det så skulle jag börja leta där.
    /Johan

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Skulle att dra ut W-slangen från MV och plugga vara ett alternativ också? Men ja, tänkte kolla armen genom att lossa stången. Eventuellt få ner downpipen och kolla om ventilen stängs ordentligt.

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    Blir trycket aldrig över 0bar så laddar inte turbon öht. Den kan ha skurit ihop. Känns på axeln när downpipen tas ner.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

Liknande ämnen

  1. Problem med mReq/mAir samt laddtryck.
    Av CFATE2008 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-03-11, 21:19
  2. Laddtryck samt effekt i en 9000 Griffin
    Av 9000_robin i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-10-29, 14:29
  3. Laddtryck orginal ng900 samt moddad ??
    Av Judge i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2004-11-29, 22:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •