Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Okänd felkod dieselvärmare ng9-3 07

  1. #1
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124

    Okänd felkod dieselvärmare ng9-3 07

    Värmaren i min diesel har strulat rätt länge, men det är inte något av de "vanliga" strulen.

    Värmaren startar fint, ingen rök, inget hostande, ingenting. Den värmer finfint motor och kupé som parkeringsvärmare.
    När man sen startar bilen och kör iväg så sjunker motortempen avsevärt och ligger man i konstant 70 så ligger motortempen jämn och fin, men rätt som det är så märker man att kupén börjar bli kall, riktigt kall! Släpper man då gasen och går ner på tomgång så tar det några sekunder sen dippar motortempen ner till i princip ingenting, och så börjar värmen komma och så upprepas detta om och om. Kör man fortare, alltså högre motorvarv, så funkar det bra, men värmaren stänger alltid av sig tidigare än vad man kan vänta och med eSID kan jag läsa ut en felkod. En felkod som dock inte återfinns i WIS!

    Koden på EHPS är: C152303 (H)

    Jag har för mig att jag lyckats lista ut att det hade med cirkulationspumpen att göra innan, men jag går bet på att hitta koden.

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fast det låter inte som det problemet ha nåt med värmaren att göra? Tempmätaren i vår 9-3 diesel ligger i mitten konstant när den väl är varm och den värmaren har inte gått alls på flera år.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    aug 2009
    Inlägg
    3 487
    En spekulation: Om det finns en 4-vägsventil där värmaren kopplas in i värmesystemet så finns det en kula i ventilen som ska styra vilken väg vattenflödet går beroende på om värmarens cirkulationspump går eller inte. Kan kulan möjligen fastna i något läge så att cirkulationen hindras?
    9-3 Aero 2000, 9-3 Aero SS 2005, BMW R1100RS 1993, tidigare 9000 CDi 1989, 900i 1985, 96 V4 1972

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Visserligen har du en felkod men kan det ändå inte vara termostaten som är lite trög.

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 505
    Medlem#
    6973
    EHPS är ju styrservopumpen, inte värmaren.

    Tror också på termostatrelaterat problem.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av TCarlsson Visa inlägg
    En spekulation: Om det finns en 4-vägsventil där värmaren kopplas in i värmesystemet så finns det en kula i ventilen som ska styra vilken väg vattenflödet går beroende på om värmarens cirkulationspump går eller inte. Kan kulan möjligen fastna i något läge så att cirkulationen hindras?
    Eller att kulan har smitit (vilket är vanligt för backventilen som man installerar i cirkulationen när man installerar Compackt Heatern till 9000) - den hittas då oftast i det fallet i en angränsande slang och ger symptom som man kan klia sig i huvudet över länge.

    Så, kolla om backventilen för kylarvattnet vid värmaren har kulan på rätt ställe. Kan tänka mig att det kan bete sig mycket konstigt om den är ute på drift.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-11-20 klockan 13:24.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Tror inte det finns nå märkliga backventiler på dessa installationer. Är nog mer termostatrelaterat för den har ju en hel hoper slanganslutningar på sig. Kan ju tänkas att termostaten styr mer än bara en sak.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Termostaten är sprak ny, jag beställde byte av den i förhoppning om att det skulle fixa problemet.

    Ja, vänta nu, värmaren är ju AHM/PHM. Wtf, okej, men felkoden finns ändå inte för styrdonet, som då är styrservot. Fasen vad märkligt. Skitsamma, om någon vet vad koden är så tack i så fall, men nu fortsätter vi om värmaren

    Enligt WIS så finns det en cirkulationspump på bilar sålda i norden, Nummer 453. Kan det vara den som är kass?

    Jag tänker om vattnet inte cirkulerar som tänkt så blir det liksom stopp och cirkulationen genom värmaren som då troligen till viss del hänger på termostaten blir dålig.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 139
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av StefanM Visa inlägg
    Tror inte det finns nå märkliga backventiler på dessa installationer. Är nog mer termostatrelaterat för den har ju en hel hoper slanganslutningar på sig. Kan ju tänkas att termostaten styr mer än bara en sak.
    Har du två pumpar (motorns samt cirkulationspump) borde det finnas en backventil någonstans också, eftersom stillastående cirkulationspump borde behöva en by-pass.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jag tänker att den elektriska pumpen ser till att det blir flöde genom värmaren. Om den står still så blir den förutom en plugg också en begränsning för pumpen I värmaren vilket ger lite av en vakuumeffekt vilket är det som orsakar att det blir märkligt vid jämnt och lågt varv.

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    hur funkar den om du stänger av värmaren helt?
    Räcker inte motorn för att hålla bilen varm?

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo, det gör den troligen, men det som händer är att cirkulationen på något vis stannar av så det kommer ingen värme in i värmepaketet. Jag undrar om den där cirkulationspumpen på något sätt gör att det blir knäppt, om den inte snurrar. Det kan ju mycket väl vara så att den går hela tiden när motorn är igång också.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    Jag tittade lite på monteringsguiden och tyckte inte se någon typisk backventilslösning.
    Cirkulationen kommer att bli lidande om den stannar.
    På en annan bil lagade jag en sådan pump där kolen var slut, koppla ström på pumpen så hör du om den låter illa eller inte snurrar.
    En annan sak som jag tänkte på är att kanske det är tänkt att pumpen ska stanna när man kör a/c på sommaren och att den styrs mer från det hållet än från dieselvärmaren.
    Då jag på mercedesen hade en trasig pump så triggades ingen felkod men dock gick det att testa pumpen on/off via servicemenyn.

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Fast återigen, jag har ju en likadan bil och den har inte värmaren fungerat på på länge. Dessutom kan ju inte det övriga vara konstruerat för att förlita sig på en cirkulationspump på värmaren ?
    Det kan ju mycket väl sitta nån ventil nånstans men det är inget som klart framgår av nå bilder iallafall. Kanske är nåt inbyggt i värmaren?

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det kan vara så här att den här "extra" cirkulationspumpen bara sitter på vissa årsmodeller.
    "Felet", dvs knaset med värmen, inträffar i princip endast när värmaren går. Går inte den har man varmt och skönt i kupén.
    Så fort det blir så kallt att värmaren vill gå igång, dvs under 8 grader, så blir det så här, men att värmen stannar av händer, såvitt jag kan minnas (mest sambon som kör denna bil), händer endast när värmaren går.
    Det talar ju för att pumpen är en vital del för att cirkulationen skall fungera med värmaren igång.
    På 9-3 kan man väl inte stänga av värmaren i SID som man kan på 9-5, så har jag iaf fått för mig.

  16. #16
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    pumpen sitter på alla de här vad jag vet. Och tittar man i epc så finns det uppenbarligen bilar som inte har värmare för en slang är för bilar utan värmare och som det ser ut så "ersätter" den värmaren bara. Om det nu inte är nåt inbyggt i nån slang då som man inte ser. Då lär man ju nästan ha nåt flödesschema så man ser hur det ska flöda och inte.

  17. #17
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Okej, kollat igen.
    Nej, pumpen är inget extra, den är helt enkelt den pump som hör hemma i tillsatsvärmaren.
    Men, det som gör mig lite förbryllad är att jag inte riktigt fattar hur detta är tänkt att fungera.

    Såvitt jag kan se så går _alltid_ kylarvatten på väg till värmeväxlaren (alltså elementet som ger värme i kupén) via tillsatsvärmaren. Den sitter i serie med växlaren. Har man inte värmaren så är det bara en enda kylarslang från motorn in i växlaren.
    Cirkulationspumpen borde ju då med andra ord gå hela tiden motorn är igång och när den själv kör utan motorn igång för att värme skall kunna levereras till växlaren. Annars blir det ju som ni säger, begränsning i systemet. Eller är det helt enkelt så att pumpen inte är en begränsning i systemet och cirkulationspumpen går när värmaren går. Till viss del för att se till att det blir tillräckligt flöde över värmaren och om motorn inte är igång, cirkulation i systemet.

    Jag var ut och kollade nu, skulle ändå starta värmaren. Pumpen går finfint, värmaren startar finfint, allt är frid och fröjd.

    Men, jag börjar tvivla på att slangarna sitter rätt! Såvitt jag kan minnas har den här bilen alltid haft det här problemet, sen jag köpte den.
    När jag tittar på anslutningarna vid värmaren på min bil, så går slangen som är direkt ansluten i cirkulationspumpen till anslutningen på motorn, och den slang som sitter direkt på värmaren går till värmepaketet.
    Tittar jag i WIS/EPC så tycker jag det ser ut som att det borde vara tvärtom! Alltså att anslutningen på cirkulationspumpen skall gå till värmeväxlaren i värmepaketet och att anslutningen på värmaren skall gå till motorn!

    Om så är fallet så har vi ju hittat felet! Då kommer ju cirkulationspumpen att försöka pumpa kylvätskan baklänges när värmaren går och det lär ju inte funka speciellt bra när motorns vattenpump snurrar!

    Kan någon bekräfta kopplingen?

  18. #18
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    Går det att sätta fel då? Tycker slangarna borde vara ganska anpassade och omöjliga att få på fel ställe? Vår bil är inte hemma så jag kan inte bistå med nån vägledning just nu iallafall.

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Jo, det går nog att sätta dem fel, jag tycker faktiskt mig se att slangarna ser lite märkligt korsade ut, så brukar man inte dra slangar.

  20. #20
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 747
    https://www.butlertechnik.com/downlo...ice_manual.pdf

    Här är bensinvarianten men det ser ut som att det är slangen närmast bromsservot som skall anslutas till vämaren.

Liknande ämnen

  1. Svar: 174
    Senaste inlägg: 2019-02-01, 10:51
  2. [LÖST] Tolka felkod (fcod) i OpenSID
    Av Forz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-07-04, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •