Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Varierar motoroljetempen mer och kraftigare än kylvätesketempen, eller mindre?

  1. #1
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163

    Varierar motoroljetempen mer och kraftigare än kylvätesketempen, eller mindre?

    Jag har under en längre tid varit av uppfattningen att motoroljetempen varierar betydligt snabbare och kraftigare än vad kylvätsketempen gör i en motor, men häromdagen sa en vän jag känner och som jag har väldigt stort förtroende för när det kommer till bilar och motorer att det är precis tvärtom - motoroljetempen är stabilare än kylvätsketempen.
    Jag har själv inte mätt och sett hur temperaturerna förändras så jag har bara att gå på vad andra säger och hur logiskt detta låter...
    Så vad säger ni, vilken temp varierar mest och snabbast, och varför?
    /Johan

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    På frågan varför så finns det två saker, dels leder vatten värme mycket bättre än olja, dels krävs betydligt mer energi för att höja temperaturen en grad för en liter vatten än en liter olja.

    Så jag tror det beror lite på vad man egentligen menar. Vid uppvärmingsstället vid varierande uppvärmingseffekt så kommer temperaturen lokalt att variera kraftigare med olja, men om man mäter hur mycket värme som transporteras ut från ett ställe med samma variernade temperatur till en oljekylare så varierar den säkert långsammare än vattenkylare eftersom skillnaden från uppvärmingsstället slår igenom långsammare.

    Utöver det, eller snarare som en konsekvens av det, så bygger man ju motorn så att just vattnet ska ta temperaturvariationerna, så det är naturligt att man ser variationerna snabbast på vattnet om man tittar vid kylaren.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 200
    Medlem#
    ja
    Lite logik. Vattnets uppgift är att kyla oljan mm. Alltså är variationerna i oljan snabbare och större.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Kylvätsketemperaturen varierar snabbare, men ligger i regel stabilt mellan 80 och 100 grader vid de flesta körförhållanden.

    Kylvätskan tar hand om en betydligt större andel av den värme motorn producerar, men vätskekylarens kapacitet är väsentligt större än oljekylarens. De flesta Saabar har inte vätskekyld oljekylare utan luftkyld, de flesta biltillverkare har dock mer och mer gått över till vätskekylda oljekylare då dessa också hjälper oljan att komma upp i temperatur snabbare efter kallstart.

    1 användare gillar detta inlägg



  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 557
    Medlem#
    8163
    Tack för svaren!
    Så om man kör motorn relativt hårt och tufft en sträcka, och sedan fiskör en sträcka så kommer inte oljetempen att ändra sig lita mycket som vätsketemperaturen gör (vid mätpunkten som bör sitta vid termostaten)?
    Vidare, motoroljan används alltså inte som "temperaturtransportör" utan enbart som smörjmedel? Och detta gäller även trots att olja sprutas upp på undersidan av kolvarna?
    /Johan

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Norge
    Inlägg
    67
    Medlem#
    12862
    Hur långt är ett snöre?

    Om du har kolvkylningsmunstycken är det givet att oljan skall kyla kolvarna. Olja skall hålla smörjfilmen (ta lasten), kyla, rena (transportera bort avgaser/koks/bränsle). Kylvätskan skall transportera energi samt förhindra korrosion.

    På min Ducati är det enbart olja... I min Saab är det olika vätskor men det ena kylet är pyttelitet (olja).

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 130
    Temperaturen på kylvätskan skall ju inte variera så mycket, istället varierar man ju hur mycket värme man tar ur kylvätskan genom att man har en termostat som reglerar temperaturen genom att variera hur mycket som skall avges via den stora vätskekylaren. Motorerna är ju inte byggda för att använda olja till annat än primärt smörjning och den värme som ändå tas upp av oljan avleder man utan att använda den (t.ex. som värme till kupén) för att den skall hålla sig inom ett intervall där man säkerställer de smörjande egenskaperna.

Liknande ämnen

  1. Ger TiD's EGR'n mer eller mindre sot till katten?
    Av gucpm i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-11-04, 00:57
  2. Spacers mer eller mindre tvång med brembo-4kolvsok?
    Av imported_Bergstrom i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-04-03, 15:39
  3. Laddtrycker varierar
    Av bandit i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-23, 16:53

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •