Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: Saab original kabelsats för ljusramp?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -

    Saab original kabelsats för ljusramp?

    Kommer ihåg att jag läste något om att det finns OEM Saab kablage för inkoppling av ljusramp. Såklart var det ej aktuellt vid tillfället men på senare tid har jag funderat på att montera en 50cm LED ramp under nummerskylten.

    Tjänar jag något på att använda ovan nämnda kablage istället för följande?
    http://www.led24.se/index.php?route=...product_id=150

    Rampen jag kollat på.
    http://www.led24.se/index.php?route=...product_id=220

    Alternativt en från wish för under 300 spänn
    https://www.wish.com/c/59e5b695fd5cd14915b5c339

    Har kopplat in eftermarknads dimljus på tidigare bil där installationen var snarlik ovan. Förutom att man ej skarvade in sig på helljuset.

    Har fattat det som att för att få det att funka på min NG9-3 2004 måste jag få tag i någon med tech 2 att aktivera och att kabelstam skall finnas på förarsidan undangömt i skärmen typ?

    Tack på förhand.
    Senast redigerat av MrSvahn den 2017-11-18 klockan 21:05.

  2. #2
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Rampene har jeg ingen formening om, men monteringsanvisning for ekstralys er her: http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...12787159se.pdf

    og

    det komplette OEM settet for montering av den elektriske delen: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2008
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    296
    Medlem#
    9620
    Nu vet jag ju inte var du bor och vilka behov du har, men tänk på:
    1 En ledramp, om den inte är stor, genererar inte tillräckligt med värme för att smälta bort snö på "glaset".
    2 X-traljus bör sitta minst lika högt som originalstrålkastaren. Älgen som står på marken som är ca 1,5 m lägre än vägytan syns inte om det är en plogvall som är ca 0,5 m hög.
    Jag har dödat en älg med bilen, därför tänker jag så. Vi klarade oss bra, men bilen behövde omfattande rep.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Rampene har jeg ingen formening om, men monteringsanvisning for ekstralys er her: http://www.saabdocs.com/Swedish/inst...12787159se.pdf

    og

    det komplette OEM settet for montering av den elektriske delen: https://portal.orio.com/webapp/wcs/s...&storeId=11901
    Tack! Kabelsatsen är avsedd för två lampor medan ljusrampen endast använder en kontakt. Funderar på om det kan bli för hög ström genom ena kabeln.

    Någon som använt "12787159" med ljusramp?

  5. #5
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Selve kabelsatsen har jo, iht. skjemaet i alle fall, et tverrsnitt på 2,5mm2 som gjør at rampen på 120W "bruker" bare ca. 50% av strømkapasiteten til disse ledningene. Dette er god "design".

    Det som er litt underlig er at tverrsnittet på den ledningen som ER i bilen fra "711" frem til reléet, er bare 1,5mm2, noe som gir en "belastning" på ca. 69% ved 12,5V og ca. 62% ved 13,8V ladespenning.

    Så én rampe på 120W vil kunne fungere uten et (altfor) stort spenningsfall.

    To ekstralys på 50W vil være OK, mens om man monterer to på 75W vil dette etter all sannsynlighet gi et uønsket stort spenningsfall ved lampene.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    Det är inte bara arean som avgör. Kabellängden spelar in. Har du koll på hur långa kablarna är? Det man vill veta är ju den totala resistansen från batteri till lampa. Sedan kan man räkna spänningsfall.

    När det sedan gäller LED är de ofta inte lika känsliga för spänningsfall som andra lampor.
    Men det beror på designen. Kolla gärna tekniska data för att veta. T.ex. fungerar "120W Onerow LED ramp" i spänningsintervallet 9-32V.
    Den andra det länkades till "126W CREE LED Spot Flood 4WD Work Light Bar" fungerar i spänningsintervallet 10-30V. Lite känsligare för spänningsfall alltså.
    Det står inget om att de inte ger full ljusstyrka med 9V resp 10V. Vilket inte andra lamptyper ger!

    I båda fallen kommer strömmen att vara under 15A. Alltså ingen match för LED24 kabeln som klarar 40A.
    Saabkabeln som säkras med just 15A kommer troligen att fungera bra. Men marginalerna är mindre.
    Vill man ha högre effekter bör nog den kabeln uppgraderas/kompletteras(parallellkopplas). Dessutom måste man kolla att reläet i satsen klarar den högre strömmen.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    [QUOTE=LasseH;1463923]Nu vet jag ju inte var du bor och vilka behov du har, men tänk på:
    1 En ledramp, om den inte är stor, genererar inte tillräckligt med värme för att smälta bort snö på "glaset".

    Ett knep som jag använt i många år för att minska problemet med snö och snöslask som fastnar på lyktor är att behandla alla lyktor även bak,för snöröken, med "rainoff" då släpper det lättare.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Det är inte bara arean som avgör. Kabellängden spelar in. Har du koll på hur långa kablarna är? Det man vill veta är ju den totala resistansen från batteri till lampa. Sedan kan man räkna spänningsfall.

    När det sedan gäller LED är de ofta inte lika känsliga för spänningsfall som andra lampor.
    Men det beror på designen. Kolla gärna tekniska data för att veta. T.ex. fungerar "120W Onerow LED ramp" i spänningsintervallet 9-32V.
    Den andra det länkades till "126W CREE LED Spot Flood 4WD Work Light Bar" fungerar i spänningsintervallet 10-30V. Lite känsligare för spänningsfall alltså.
    Det står inget om att de inte ger full ljusstyrka med 9V resp 10V. Vilket inte andra lamptyper ger!

    I båda fallen kommer strömmen att vara under 15A. Alltså ingen match för LED24 kabeln som klarar 40A.
    Saabkabeln som säkras med just 15A kommer troligen att fungera bra. Men marginalerna är mindre.
    Vill man ha högre effekter bör nog den kabeln uppgraderas/kompletteras(parallellkopplas). Dessutom måste man kolla att reläet i satsen klarar den högre strömmen.
    [QUOTEiotr;1463947]
    Citat Ursprungligen postat av LasseH Visa inlägg
    Nu vet jag ju inte var du bor och vilka behov du har, men tänk på:
    1 En ledramp, om den inte är stor, genererar inte tillräckligt med värme för att smälta bort snö på "glaset".

    Ett knep som jag använt i många år för att minska problemet med snö och snöslask som fastnar på lyktor är att behandla alla lyktor även bak,för snöröken, med "rainoff" då släpper det lättare.
    Tacksam för alla svar, många forum har dött ut tillförmån för facebookgrupper (tyvärr) men är imponerad av er saabfantaster här.

    Drog iväg en beställning på 126W kinaramp och saabkablaget. Skall nog få det att funka. Blir en enkel nummerskyltshållare, De flesta verka avsedda för montage över skylten för runda ljus men antar att man enkelt kan flippa den och sätta rampen under i samma hålbild?

    Kommer ändå monteras av till våren så om den sitter lite fult spelar inte jättestor roll. Mest en kul grej att pilla med.

    Fick kontakt av en snäll medlem i Trollhättan som erbjöd sig att hjälpa mig med Tech 2 biten också. Även här, eloge till er saabgurus!

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 177
    Medlem#
    ja
    [QUOTE=MrSvahn;1463992]
    Citat Ursprungligen postat av Piotr Visa inlägg

    Tacksam för alla svar, många forum har dött ut tillförmån för facebookgrupper (tyvärr) men är imponerad av er saabfantaster här.

    Drog iväg en beställning på 126W kinaramp och saabkablaget. Skall nog få det att funka. Blir en enkel nummerskyltshållare, De flesta verka avsedda för montage över skylten för runda ljus men antar att man enkelt kan flippa den och sätta rampen under i samma hålbild?

    Kommer ändå monteras av till våren så om den sitter lite fult spelar inte jättestor roll. Mest en kul grej att pilla med.

    Fick kontakt av en snäll medlem i Trollhättan som erbjöd sig att hjälpa mig med Tech 2 biten också. Även här, eloge till er saabgurus!
    Har du möjlighet att återkomma med en rapport om hur det hela funkade, är det jättebra. Då hjälper du forumet och alla med samma fråga. Lycka till!
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    [QUOTE=Mr.O;1463995]
    Citat Ursprungligen postat av MrSvahn Visa inlägg
    Har du möjlighet att återkomma med en rapport om hur det hela funkade, är det jättebra. Då hjälper du forumet och alla med samma fråga. Lycka till!
    Självklart, återkopplar om ~2 veckor då är det förhoppningsvis monterat och klart. Stöter jag på patrull blir det tidigare än så.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Stötte på problem direkt då kabelsatsen är slut hos leverantör enligt Maptun. La ny beställning på Speedparts men vilka andra aktörer kan jag vända mig till ifall Speedparts också har slut i lager?

  12. #12
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Du skal jo kunne bestille direkte fra Orio, og i følge lenken i posten ser det jo som den skal være på lager der (?).
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du skal jo kunne bestille direkte fra Orio, og i følge lenken i posten ser det jo som den skal være på lager der (?).
    Oj, jag fick intrycket att Orio endast tillverkade och sålde till återförsäljare.

    Privatpersoner kan alltså köpa hos dem också? Tack!

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Norrbagge Visa inlägg
    Du skal jo kunne bestille direkte fra Orio, og i følge lenken i posten ser det jo som den skal være på lager der (?).
    Man kan inte köpa direkt från Orio som privatperson sävida inte delarna kan hittas här: https://webshop.saabparts.com

    Man kan heller inte se om delarna finns i lager utan att vara inloggad som återförsäljare, men säger Maptun att den inte finns hos leverantör så är den nog slut hos Orio.

    1 användare gillar detta inlägg



  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Köpte precis en likadan som jag tänker använda till 3st Nbb 225 med xenon. Effekten på dessa är alldeles för hög så jag tänker använda orginalstammen för att dra mina reläer med istället. Allt för att slippa klippa i orginalkablaget och få en sjysst möjlighet att stänga av extraljusen vid behov

  16. #16
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Måste man inte ha en knapp också ? går den att köpa ? ..med tanke på hur dyrt "EXTRA" knapparna brukar gå på tradera misstänker jag att så inte är fallet ?
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  17. #17
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 889
    Citat Ursprungligen postat av __johan Visa inlägg
    Köpte precis en likadan som jag tänker använda till 3st Nbb 225 med xenon.
    Om dette gjelder OEM-settet vil jeg tro MrSvahn kunne være interessert i hvor du kjøpte det - i tilfelle der er flere igjen

    1 användare gillar detta inlägg


    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av __johan Visa inlägg
    Köpte precis en likadan som jag tänker använda till 3st Nbb 225 med xenon. Effekten på dessa är alldeles för hög så jag tänker använda orginalstammen för att dra mina reläer med istället. Allt för att slippa klippa i orginalkablaget och få en sjysst möjlighet att stänga av extraljusen vid behov
    Som Norrbagge sa vill jag mer än gärna veta var du fick tag på kablaget. Bor själv norr om Göteborg så köpte du det lokalt tar jag gärna namn på firman.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    40
    Knappen finns redan på Saab ng9-3 och betecknas (-) i samma knapprad som nightpanel och ESP. Denna knappen var tänkt att utnyttjas för olika tillbehör som kunde eftermonteras.

    Kabelsatsen köpte jag från maptun, den finns även hos speedparts. Sök på artikelnummer 12787159 i deras orginalsök så dyker den upp. Satsen innehåller kablage, säkring och relä för anslutning i motorrummets säkringsbox

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2017
    Inlägg
    28
    Medlem#
    -
    Fick hjälp av @Hyvens att aktivera funktionen igår och monterade rampen + kablage idag. Busenkelt verkligen, vetefan om kinarampen är nåt att hänga i granen men rullar med den ett tag då jag fick den gratis till slut. Den ger iallafall gott om ströljus, inte mycket längd dock.

    Använde nummerskyltshållare som fästes med 4st M6 nitmuttrar då jag vill kunna plocka av hela skiten till våren. Kanske kan komplettera med två st runda spotlampor över skylten till nästa år? Använder ju endast ena kabeln i nuläget. Hur mycket har man att röra sig med ström- (effekt?) mässigt egentligen?


    Tack för samtliga tips och råd!

Liknande ämnen

  1. El problem till dragkrok. SAAB kabelsats 9-3 2009
    Av lasselars i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-10-09, 19:42
  2. Kabelsats extraljus 9-3 -10, går det att få tag på?
    Av RonnyO i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-05, 23:55
  3. Trasig ljusramp på SAAB 9-3 SC -07
    Av Jakalen i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2011-09-06, 23:15
  4. 9-3SC -08 Extraljus m. SAAB kabelsats och 3 st BigKnick
    Av panzer i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-09-24, 15:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •