Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Hur få tyst på klapprande baklucka 9-5 -01 sedan?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98

    Hur få tyst på klapprande baklucka 9-5 -01 sedan?

    Har länge haft ett riktigt irriterande klapprande ljud från nånstans bak i bilen och nu har jag till slut kommit underfund med att det är bakluckan som klapprar. När jag förstod det i somras så skruvade jag ut gummigrejerna i luckan som gör att luckan sitter hårdare spänd (så mycket det gick) och då försvann klapprandet ett tag. Men efter att ha stått ute i gassande sol med det högre trycket så deformerades plastbrickorna som dom utskruvade grejerna vilar mot (hoppas ni förstår vilka grejer jag menar ). Tills slut ramlade plastbrickorna bort och klapprandet kom tillbaka. Jag har provat att lägga bitar av liggunderlag emellan (där brickorna satt) men det hjälper inte. Inte heller självhäftande möbeltassar fungerar. Har ni nån ide om hur jag kan få tyst på klapprandet innan jag blir galen?

    Bilen är en Saab 9-5 Aero sedan 2001. Den har en fabriksmonterad bridge spoiler som jag antar gör luckan tyngre och mer benägen att vilja röra på sig. Luckan verkar sitta fast ordentligt i alla fästpunkter och gasfjädrarna är nybytta.

    Det är alltså dom här utskruvbara grejerna jag menar.
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-11-18 klockan 18:30.

  2. #2
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Glappar luckan i framkant?
    Finns justering där också

    1 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98
    Alla skruvar på gångjärnen sitter hårt fast. Eller menar du att det finns nån slags gummibuffert (som jag såg nu i WIS att dom utskruvbara grejerna heter ) i framkant också? Är det det dom små skumma skruvarna längst fram på gångjärnen (som inte ser ut att göra nån nytta alls) är till för?

  4. #4
    Ordvitsare
    Reg.datum
    feb 2007
    Ort
    Arjeplog at the polar circle
    Inlägg
    1 688
    hur gick det sedan??
    Senast redigerat av montecarlsson den 2017-12-30 klockan 23:02.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    98
    Jovisst var det i framkanten det klapprade, precis som HeRmAN misstänkte. Slängde bara in ett par små bitar liggunderlag för att testa och det gjorde susen. Misstänker att man kan lösa problemet ordentligt med dom skruvbara grunkorna i framkanten av gångjärnen, men det här funkar bra tills jag orkar mecka mer med det.

  6. #6
    Steg 3 Loffes avatar
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 467
    Medlem#
    5129
    Han e bra den där HeRmAN!

    1 användare gillar detta inlägg


    Till mitt garage: Garaget

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Elfel i baklucka OG9-5 SS
    Av to0b i forum Allmänt
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2024-02-06, 13:56
  2. Svar: 2
    Senaste inlägg: 2021-09-10, 08:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •