Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: ABS-problem NG9-3 -03

  1. #1

    ABS-problem NG9-3 -03

    Hej.

    Bytte backventil i insugsröret och efter det lyser ABS ur funktion kontakta verkstad. Jag har ju rört runt en del då insugröret lossades, men kan det höra ihop?
    Jag har mätt kretsarna till ABS givarna som verkar ok. Går det att konstatera om styrenheten för ABS är trasig utan Tech 2 ? Det gäller alltså en 9-3 NG 2003.Bensin.Med TCS.
    Uppdatering:
    Fick felkoder utlästa med Tech 2. Signal kan ej läsas höger fram och höger bak ABS givare. Sen visar bränsleförbrukningen skyhögt. Upptäckte att vägmätaren bara mäter halva sträckan. Enligt WIS är vägsträckan uträknad från medelvärdet av vänster + höger bakhjuls rotation. Ohmmätning till jord visar på ett litet isolationsfel på ABS givaren höger fram. DE blev mycke på en gång. Ni som bytt ABS styrenhet, vad var symtomen som gjorde bytet aktuellt ?

    mvh
    Senast redigerat av lars-ove.carlsson den 2017-11-20 klockan 22:40. Anledning: Uppdatering efter utlästa felkoder.
    loca

  2. #2
    Uppdatering. Jag har bytt ABS givare höger fram. Även ABS styrenhet. Nu funkar inte ens hastighetsmätaren. Larmar att jag skall parkera och bärga bilen. Vet någon om felet måste nollas med Tech2?. Mvh

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 159
    Medlem#
    2555
    Kan du kolla vilken felkod du har?
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Hej.

    Ny uppdatering.
    Jag har bytt ABS enhet. Samma larm.
    Komm nyss från verkstan som läst felkoder. ABS styrenheten kan inte läsa någon givare alls.
    Meken är duktig på SAAB men har aldrig vart med om detta fel. Två styrdon med samma fel är långsökt. Det enda som är gemensamt för de fyra abs givarna är signaljord. Har någon ett förslag på nästa steg i felsökningen skulle det uppskattas.

    Med vänlig hälsning loca




    Felkode med Tech2 var kan ej läsa höger fram och bak ABS givare. Enligt han på verkstan kunde inte Tech2 avgöra om felet låg i ABS styrenheten eller fel på givarna. Eftersom jag såg det som otroligt att två hjulgivare gick sönder samtidigt misstänkte jag ABS styrenheten. Bytte ändock höger hjullager eftersom ett litet jordfel kunde mötas. Vet ej om lagrade fel måste nollas med Tech2 även om de fysiska felen åtgärdats. Mvh
    Senast redigerat av lars-ove.carlsson den 2017-12-08 klockan 11:23. Anledning: Uppdatering.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •