Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Wayke - hånar Saab

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310

    Wayke - hånar Saab

    Har ni sett reklamen där en förhoppningsfull yngling efter att drömt om en egen bil hela livet äntligen slår till på egen en bil? Är nån slags värderingstjänst tror jag. Motorn är uppenbart helt slut och det är två tveksamma herrar som säljer den. Verkar vara en Tdi och en 9-3. Trist att man kan klanka ner på Saab och använda märket som exempel på något dåligt. Ungefär som Audi som låter en gammal Saab gå rakt in i snödrivan medan deras 4X4 klarar det galant, Sånt smärtar
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Audi-reklamen har jag sett, dumheter. Det är ju en og900 som går in i drivan. Skillnaden är att 900an tar sig ur drivan utan tyskens hjälp, Audin blir ju ändå stående efter nästa krön med rasad motor...
    Den fortsättningen glömde de filma. VW-koncernen tyckte inte det var roligt.

    3 användare gillar detta inlägg



  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Filmen fanns på youtube:
    https://youtu.be/LXwGlbI8n1U

  4. #4
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Hm, 16"arna från Sport Edition 2002, USA-blinkers och TiD?
    Okej, hur många förstagångsköpare funderar på en 15 år gammal bil med över 7000 i skatt om året?

  5. #5
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 564
    Medlem#
    8163
    Hahaha, om vi nu ändå skall klanka ner på andra bilmärkens reklam, för att ge igen, så är jag så fascinerad av att alla Audisar alltid skall understyra så extremt i deras reklamfilmer... Allvarligt - hur rolig kan en sådan supertanker vara att köra?
    /Johan

  6. #6
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Hahaha, om vi nu ändå skall klanka ner på andra bilmärkens reklam, för att ge igen, så är jag så fascinerad av att alla Audisar alltid skall understyra så extremt i deras reklamfilmer... Allvarligt - hur rolig kan en sådan supertanker vara att köra?
    /Johan
    Inte särskilt. Men men man kan ju parkera och sitta i en av de 2 stolarna och drömma om en 4-sitsig röd premiumbil.
    Audi A2-R8.jpg
    Irriterande att dessa konstiga utländska bilar alltid skall parkera i glansen av våra fina Saabar!

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Senast redigerat av Mr.O den 2017-11-18 klockan 05:34.
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  7. #7
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 964
    Medlem#
    Dolt
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Filmen fanns på youtube:
    https://youtu.be/LXwGlbI8n1U
    Sveriges bilhandlare och MRF står bakom Wayke, och dessa lever på sina medlemsföretag. Att peka ut någon av de nuvarande medlemmarna som skumma bilkrängare vill de väl inte göra, så de väljer att sparka på tidigare medlem som nu ligger ner. Typ...
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  8. #8
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av JSN Visa inlägg
    Hahaha, om vi nu ändå skall klanka ner på andra bilmärkens reklam, för att ge igen, så är jag så fascinerad av att alla Audisar alltid skall understyra så extremt i deras reklamfilmer... Allvarligt - hur rolig kan en sådan supertanker vara att köra?
    Det är väl vettigt att dom gör det i reklamen iofs, för det gör dom ju i verkligheten också, beror väl troligen mest på att dom är så framtunga.

    Jag stör mej mer på deras OTROLIGT fjantiga slogan "Vorsprung durch Technik", min tyska är rätt dålig men det blir väl "leda genom teknik" ungefär, audi är väl det SISTA märket som borde ha det som slogan, har dom NÅGONSIN varit först med något ? allt dom gör är ju bara kopior av vad andra gjort redan ? Är dom ledare inom något område ? har dom någonsin varit det ?

    Audi är bilvärldens apple, dom har en kult av följare som SKITER i att grejerna är svindyra och lite efter, dom köper ändå och hävdar envist att prylarna är bäst.

    ..BMW är väl iofs lite samma sak, dom har heller aldrig varit först med något, men ägarna brukar ju tycka motsatsen.. över huvud taget har få tyska tillverkare varit drivande i bilutvcklingen.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    "Försprång genom teknik".

    Nåja, jag tycker nog ändå att Audis "slogan" är någorlunda vettig, den visar ju iaf på något som jag kan identifiera mig med, teknik (nu säger jag inte att jag gillar Audi för det, men nu talar vi slogan, om jag inte visste något om billar, alltså).

    Kusinen: Das Auto. Jaha, det är en bil, inte mer alltså, okej.

    SEAT: Enjoyeering, lite lagom töntigt, passar bättre på Skoda egentligen. SEAT hade för "Auto Emocion" men den byttes ut för de kom fram till att kunderna inte förstod den (försökte de sälja till sinnesslöa?).

    Skoda: Simply clever, förr För nuftiga människor. Skoda hoppade på trenden med särskrivning, sen bytte de till Engelska, lite som svensk ungdom i allmänhet, eller nått.

    Vad säger man om Volvo? "Made by Sweden". WTF, jag har inte varit med och byggt den bilen. Volvo är väl Kina-ägt? Snyltar de på Sverige goda, internationella renommé genom antyda att detta är svenskhet på 4 hjul?

    SAAB då? "Move your mind". Jaha, så röven kommer ingenstans? Man får resa i tanken för biljäveln står still med rasad turbo.

    Mazda: "Zoom Zoom" bilvärldens svar på utvecklingsstörning.

    4 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Ditt inlägg gav mig en bra start på en regnig söndag!
    Men om man vänder på det, om SAAB hade haft "Move your body" eller "Move your ass" hade det nog också blivit fel, eller är det bara jag som har snuskig fantasi? ;-)

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2017
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    119
    Medlem#
    -
    Reklamslogans är tacksamma att raljera över. Förr i tiden stod det "My Toyota is fantastic" baktill på bilarna från det märket. Hos mig poppade alltid tanken "jaha just din Toyota är ett undantag" upp i huvudet. Det var som att andra satsen i meningen "My Toyota is fantastic, unlike all other Toyota" hade strukits.
    För några decennier sedan fanns det i alla fall bilannonser som försökte ge sken av att förmedla teknisk information. På senare år är det bara svammel som försöker appellera till känslor, helt ogenerat.

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M


  12. #12
    Helt original Ukys avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Onsala
    Inlägg
    716
    I Tyskland gjordes Audis slogan efter
    dieselskandalen om i folkmun till
    "Vorsprung durch Taktik"

    2 användare gillar detta inlägg


    fd. STCS 262

    99GL, 900EMS, 2 x 900 T8, 2 x 9000 T16, NG 900T, 9-5 2.3t, 9-5 Aero, 9-5 3.0 V6 + diverse annat.

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Citat Ursprungligen postat av Uky Visa inlägg
    I Tyskland gjordes Audis slogan efter
    dieselskandalen om i folkmun till
    "Vorsprung durch Taktik"
    Den tyska folkmunnen har alltid varit giftig Är inte heller någon Audifantast men man måste ändå ge dem att de gått från dussintillverkare på slutet av 70-talet till att nu ändå räknas som "premieummärke". Den resan Saab och Volvo så förtvivlat ville göra. För Saab är det för sent och de bilar man krängde har nog i efterhand inte visat sig hålla premiumkvalite ( vad det nu är) utan mer åt Opelhållet. Vilket inte är konstigt då GM drev det. Volvo är inte där ännu. Men tycker ändå att det börjar se mer lovande ut. Designen börjar också bli mer aptitlig men frågan är om man någonsin kan ta det där sista steget?

    Tillbaka till Audi. Känner flera Audientusiaster och kvalitén imponerar inte. Den verkar ligga på ordinär VW-nivå. Redan efter 10 000 mil kan dryga reparationer komma.

    Som någon skrev. Att välja Saab i en sån här annons är förstår perfekt för beställaren/reklambyrån. Ett märke som ännu är väldigt vanligt på våra vägar men som inte har någon som kan stå upp för det. Annars hade man fått dataanimera en bil som liknar alla men ändå ingen. Men trist för oss som gillar Saab.
    Senast redigerat av H-M den 2017-11-19 klockan 11:59.
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 928
    De har nog bara valt en bil utan tanke på nåt annat. Den vanlige konsumenten ser de flesta sådana för just bilar och inte specifikt nåt märke, det är bara bilnördar som ser sånt. Det kanske bara är fotografens bil eller nåt sånt, det är oftast den billigaste lösningen.

  15. #15
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av H-M Visa inlägg
    Den tyska folkmunnen har alltid varit giftig
    Jäpp! Denna betydelse fick vi lära oss av vår tyskalärare...
    BMW - Bayerische MistWagen

    1 användare gillar detta inlägg

    H-M

    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2012
    Ort
    Surte
    Inlägg
    221
    Citat Ursprungligen postat av Niklas Z Visa inlägg
    Reklamslogans är tacksamma att raljera över. Förr i tiden stod det "My Toyota is fantastic" baktill på bilarna från det märket. Hos mig poppade alltid tanken "jaha just din Toyota är ett undantag" upp i huvudet. Det var som att andra satsen i meningen "My Toyota is fantastic, unlike all other Toyota" hade strukits.
    För några decennier sedan fanns det i alla fall bilannonser som försökte ge sken av att förmedla teknisk information. På senare år är det bara svammel som försöker appellera till känslor, helt ogenerat.
    Kör omkring en Toyota med just det klistermärket. Har i flera år tänkt att jag ska skrapa bort vissa bokstäver så det istället står "My Toyota is fanatic".
    Så fort någon icke SAABägare utbrister: "SAAB är så förbaskat svårskruvat!" så lägger jag på mig kännarminen, nickar instämmande och svarar lugnt:
    "Ja, SAAB är ingenting som en amatör ska ge sig på."

  17. #17
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 934
    Medlem#
    12120
    "my toyota is fantastic" tror jag var toyota swedens påhitt, dom där klistermärkena finns bara på svensksålda bilar iaf, och var dessutom svindyra att ersätta om man nu ville det.

    Sen får man iofs ge toyota att dom gått från vävstolar till kopior på andras bilar, till att vara värdsledande på de flesta områdena och en av världens största tillverkare av bilar.

    Jag känner ganska många som kör audi, och jag är inte heller imponerad av kvaliteten, tyskar är bra på upplevd kvalitet, men dåliga på faktisk kvalitet, japanerna är precis tvärt om, det känns
    plastigt och rackligt, men 35000 mil senare så funkar fortfarande den där blinkersspaken du trodde skulle paja första året..

    Det jag tycker audi gör bra är dock att dom erbjuder ett så brett urval av optioner på varje modell, alltså, om jag vill ha en bil av en viss typ och storlek så kan jag välja den, och SEN kan jag välja om den ska ha fwd eller 4wd, och SEN kan jag välja om den ska ha en 1.2l skruttdiesel, eller en monstermotor på 400hk.. ungefär, hos de flesta tillverkare måste man göra tvärt om, "jag vill ha 4wd och stor motor - aha, då får jag välja den där modellen, för den är den enda jag kan få det i", det suger.

    BMW gör väl ungefär samma sak, och listorna på fabriksoptioner är oändliga, iaf på de lite dyrare modellerna.

    Det är ju nästan så man skulle kunna tänka sej att ha en M5, problemet är bara att den är extremt dyr att äga, inte nog med att skatt och försäkring är groteska, driftskostnaderna i övrigt är också sjukt höga.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  18. #18
    Steg 1
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Stockholm/Farsta
    Inlägg
    1 310
    Jag kan inte gå i god för den här historien, som jag dessutom lyssnade på med ett halvt öra, men en kompis kompis köpte en M5 som var ok skick. Ett par veckor efteråt gick något sönder ( motorn?) eller om det var två saker. Det skulle i alla fall kostar 200 000 att reparera Kan bli dyrt när allt är special. Men en härlig bil. Kanske den med V10 är läckrast - framför allt ljudet
    9000 2.3t CDE -97 ( 170 hk)

  19. #19
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 253
    "My Toy is fantastic" råkade det bli på min gamla Toyota.

  20. #20
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Vad säger man om Volvo? "Made by Sweden". WTF, jag har inte varit med och byggt den bilen. Volvo är väl Kina-ägt? Snyltar de på Sverige goda, internationella renommé genom antyda att detta är svenskhet på 4 hjul?
    Volvo har aldrig varit så svenskt som det är idag under Geelys ledning.

    1 användare gillar detta inlägg

    gbg

    Fredrik J

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •