Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 35 av 35

Ämne: Värdering Saab 9000 turbo 1985

  1. #21
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Skyldig Visa inlägg
    Du "sprayburkslackar" naturligtvis inget på bilen. Väl?
    Antar att du inte gör det då du är så intresserad av värdet på bilen men såg ett sprayburkslock på en av bilderna tillsammans med ordet "lackerad" så tänkte nämna att det skulle rendera priset avsevärt åt det negativa hållet. Nu kan lika gärna sprayburkslocket tillhöra något annat än färg och du kanske har förärat delarna en välförtjänt riktigt lack, vilket jag hoppas.

    Så mitt tips är: Tänk "po-lacken"
    Hela bilen är lackerad med biltema sprayburkar.. Tyckte silverfärgen var riktigt bra och billigt blev det.

    Ja så klart jag är intresserad av ett värde, vill ha en referens mot vad försäkringsbolaget säger/tror

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  2. #22
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av Dannem76 Visa inlägg
    Hela bilen är lackerad med biltema sprayburkar.. Tyckte silverfärgen var riktigt bra och billigt blev det.
    HELA bilen?

    "Vanlig" sprayfärg tål inte avfettning etc speciellt bra och sedan bryts den ned rätt snabbt av solens UV-strålar och blir matt. Ytan efter lack blir också oftast väldigt tunn och inte alls speciellt tålig mot slitage.

    Eller är det ett skämt?

  3. #23
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av joH900 Visa inlägg
    HELA bilen? :

    "Vanlig" sprayfärg tål inte avfettning etc speciellt bra och sedan bryts den ned rätt snabbt av solens UV-strålar och blir matt. Ytan efter lack blir också oftast väldigt tunn och inte alls speciellt tålig mot slitage.

    Eller är det ett skämt?
    Det var ett skämt ja!

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    25000 mil med utbytt turbo, koppling, AC-kompressor och bensinpump.
    Ja då behöver man inte bekymra sig. Om man inte bara rullar in den i ett garage
    då behöver man inte bry sig men man köper väl den för att använda den eller.....

  5. #25
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    25000 mil med utbytt turbo, koppling, AC-kompressor och bensinpump.
    Ja då behöver man inte bekymra sig. Om man inte bara rullar in den i ett garage
    då behöver man inte bry sig men man köper väl den för att använda den eller.....
    Fast jag byter väl inte delar som inte är trasigt? Eller byter du turbo mm på intervall?

    Självklart köper man för att använda, men med 100 bilar kvar i registret och 11 i trafik så använder man med omsorg.

    Gissar att det inte blir fler framöver så ett fin exemplar vårdas därefter
    Senast redigerat av HeRmAN den 2017-11-19 klockan 13:27.

  6. #26
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Nej men värdet ändras och soppa pumpen skulle jag byta i förebyggande syfte efter 20 kmil.

    2 användare gillar detta inlägg



  7. #27
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Nej men värdet ändras och soppa pumpen skulle jag byta i förebyggande syfte efter 20 kmil.
    Så vilket värde bedömer du att bilen har?

    Väl fungerande turbo, AC-kompressor osv


    Ja pumpen är bytt

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  8. #28
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Timpa2 Visa inlägg
    Nej men värdet ändras och soppa pumpen skulle jag byta i förebyggande syfte efter 20 kmil.
    Jag sätter gränsen för preventivt byte av soppapump på 25000 mil.

    Just soppapumpen bör bytas förebyggande, dels för att den är så relativt lätt att förutsäga, dels för att utsliten soppapump är ett fel som annars lätt kan leda till bärgning och ett antal tusen extra i byteskostnad om man väntar till den går sönder, eftersom den typiskt inte ger någon som helst förvarning innan den lägger av.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  9. #29
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    På denna typen av bil så skulle jag nog säga att de som är genuint intresserade struntar i om bränslepumpen är bytt eller inte även om jag absolut håller med om att det är en vettig pryl att byta i förebyggande då det är jävligt billigt att göra när man står i garaget jämfört med när man står still efter vägen.

    Man lär inte "tjäna" på att byta bränslepump innan försäljning i alla fall om man nu har tänkt sälja. Detta är ju inte en 9-5 som det finns ~1100st till salu på Blocket just nu, då kan man välja och vraka lite mer.

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av joH900 den 2017-11-20 klockan 00:20.

  10. #30
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fel stereo (kommer från 95a eller senare, hur är det löst med slutsteget?) Fel lucka till mittfacket (ser ut att vara trä). Med tanke på miltalet så borde den vara renoverad, och om det är bilen jag tror det är så har den varit avställd i 6 år innan besiktning i år, i princip samtidigt som den fick ny ägare. Det kan ju bero på helt andra saker såklart, den behöver ju inte vara renoverad, men med tanke på det som inte "stämmer" så gissar jag på renovering, kanske "fabriksny inredning" ger en ytterligare hint

    Med det sagt så tycker jag att det är extrem-svårt att värdera 9000 just nu. Og900 har ju fått sin renässans och har stigit löjligt mycket i värde, även renoverade exemplar.
    Hade jag varit ägare till den där bilen hade jag letat reda på ett bra garage att ställa undan den i och vänta ytterligare 5-10 år. Då är varenda bruks-9000 borta från vägarna och endast entusiastbilarna kvar och en av första årgången lär ju vara extra eftertraktad.

    Nuvarande värde, jadu, 50-60 kanske, tveksam till om marknaden är mogen för en kraftig uppvärdering av 9000.
    Det där tror jag är en bra beskriving av läget. SAAB 9000 har inte riktigt fått någon entusiaststatus ännu, men det lär komma inom en inte alltför avlägsen framtid. I dagsläget tror jag man får vara glad om man får 50-60 tkr. Det gäller nog att hitta rätt köpare då. Extra plus är förstås att det är första årsmodellen. En 87:a i motsvarande skick tror jag man får vara glad om man får 20-25 för och är inte så säker på om ens det är lättsålt.

    1 användare gillar detta inlägg



  11. #31
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Anders_SAAB Visa inlägg
    Det där tror jag är en bra beskriving av läget. SAAB 9000 har inte riktigt fått någon entusiaststatus ännu, men det lär komma inom en inte alltför avlägsen framtid. I dagsläget tror jag man får vara glad om man får 50-60 tkr. Det gäller nog att hitta rätt köpare då. Extra plus är förstås att det är första årsmodellen. En 87:a i motsvarande skick tror jag man får vara glad om man får 20-25 för och är inte så säker på om ens det är lättsålt.
    Ok! Lite mer än vad jag själv trodde då!

    Men som du säger, intresset är inte jätte högt men tycker mig märka av ett stigande intresse 9000cc turbo

    Blir roligt att se vad som händer framöver

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  12. #32
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Som jag sa, behåll i 5-10 år, då är alla bruks-9000 borta och intresset kommer raka i höjden.

  13. #33
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som jag sa, behåll i 5-10 år, då är alla bruks-9000 borta och intresset kommer raka i höjden.
    Som sagt innan bilen är inte till salu och jag var enbart nyfiken som en referens till försäkringsbolaget

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    3 427
    Medlem#
    3020
    En nyfiken fråga, vad var det som var fel på den? den gick ju enbart över 3500 rpm och drog duktigt med soppa?. Var med och körde ner den från kiruna, en tur med två silver 85:or i rad. Var riktigt mäktigt

    1 användare gillar detta inlägg


    Drömmer om att ha 5 st entuiastbilar.
    1 st viggencab, 1 st 9000 Aero, 1 st 9-5 Aero
    2 st og900 cab

  15. #35
    Grundladd Dannem76s avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    161
    Citat Ursprungligen postat av Cabmange Visa inlägg
    En nyfiken fråga, vad var det som var fel på den? den gick ju enbart över 3500 rpm och drog duktigt med soppa?. Var med och körde ner den från kiruna, en tur med två silver 85:or i rad. Var riktigt mäktigt
    Nya IC slangar och lite LH 2.2 kunskap.

    Går som en dröm idag och snittförbrukningen ligger på 0.8 trots att det inte körts några längre sträckor.

    Skickat från min ONEPLUS A5000 via Tapatalk

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Olika oljetråg på Saab 900 och 9000 1985-93?
    Av kj13 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2017-09-10, 12:16
  2. Hur många Saab 9000 1985 finns det kvar?
    Av SaabTurbo i forum Allmänt
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-12-17, 22:17
  3. SAAB 9000 turbo 1985 - 2,0 16V - motorbyte till 2,3?
    Av M923 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-08-26, 09:58
  4. Värdering 9000 CSE 2.0 Turbo 93a
    Av Turbomannen i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2004-11-26, 23:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •