Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 32

Ämne: Nyinköpt OG9-5 -02 vitryker extremt + CE

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -

    Nyinköpt OG9-5 -02 vitryker extremt + CE

    Hejsan alla saab fantaster!

    Har precis blivit med en Saab 9-5 Vector Sport kombo Årsmodell 02 Bilen gått 20.000 Mil

    Köpte den idag med go tro att ägarna till bilen hade servat bilen ordentligt ( Kört bilen i 7000 mil.)

    I annonsen stod det att turbon var dålig då den vitrycker något extremt! så bilar får stanna på vägen för att skimmra röken!

    Men efter litet tag efter jag köpt bilen så lös motorlampan. Kunde inte varva mer än 3000rpm. Öppnade motorhuven och kom till min förvåning att det kastat ut olja från grenröret. ( saknas 2 pinbultar på 4ans cylinder.)

    Så till min fråga.: Tror ni att det bara är turbon som är dålig eller kan det vara att maskinen än slut?

    Jätte tacksam för alla svar man kan få!

    Mvh Niklas

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det låter ju lite skumt. Läge för ett komptest kanske.

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Få felkoder utläst. Kör inte mer med den.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Ska göra ett komp prov på maskinen idag och se vad den säger. Någon som vet hur mycket komp det ska vara i varje cylinder?

    Ska avläsa felkoder vad som kommer upp

    Med vänliga hälsningar Niklas

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2013
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    623
    Medlem#
    9614
    Om turbon är så pass dålig att den ryker på det viset så borde väl ändå självbevarelsedriften kicka in? Som att be om följdskador!

    Inte konstigt egentligen att det skulle kunna komma olja från grenröret. Om du har läckage mot kompressorsidan så kastar den ju olja med i förbränningen. Olja brinner som bekant inte så snabbt så att det som inte hinner förbrännas kommer ut genom grenröret är egentligen inte otippat.

    Vart fick du idén att köra med bilen när den ubbenbarligen har så dålig snurra att den tokryker?
    En helt vanlig 9-5 2.0t Linear 2006 steg 1.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stora Skedvi,Södra Dalarna
    Inlägg
    359
    Medlem#
    3421
    Citat Ursprungligen postat av Olssonp000 Visa inlägg
    Ska göra ett komp prov på maskinen idag och se vad den säger. Någon som vet hur mycket komp det ska vara i varje cylinder?

    Ska avläsa felkoder vad som kommer upp

    Med vänliga hälsningar Niklas
    Det viktigaste är att det inte skiljer för mycket mellan cylindrarna.Är det markant skillnad så är nåt tokigt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2013
    Ort
    Tjörn
    Inlägg
    393
    Om den vit röker väldigt låter det ju som att den tar in vatten. Hur ser det ut med kylar vatten och status på oljan .... Skulle kunna visa på en topplockspackning. Hur som, så låter problemet som mer än turbo.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Finns inget tryck i vätskebehållaren blå fin glykol ingen spår av olja. Oljan är där inget vatten i väldig svart olja.

    Körde hem bilen ca 2 mil hem från där jag köpte den sen ställde jag bara den. Så bara gått dom milen.

    Ska göra komp prov på den ikväll och kolla om där är stor skillnad på cylindrarna.

    När jag tittade på motorn när jag köpte den så var den fin i motorutrymmet. Mest troligt att dom torkat av den med brakeclean innan försäljning?

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Det låter som att det "bara" är turbon som gett upp tycker jag. Iaf om den inte gick som en potta skit, förutom röken.
    Då är det nog turbon som är tokslut och skickar in olja i förbränningen som sen läcker ut vid grenrörspackningen.

  10. #10
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 918
    Medlem#
    12120
    Man kan ha läckage mellan vattenkanal och förbränningsrum utan att det blir vatten i oljan eller märkbart med avgaser i kylvätskan.

    I ditt fall skulle jag dock gissa på turbon.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  11. #11
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Provkör man inte en bil innan man köper den?
    Hoppas du fick den till bra pris och den är fräsch i övrigt så skall nog även detta gå att lösa.

    Jag skulle...
    - Prata med säljaren om denne nu lovat en bil i normalt skick, kanske göra ett avdrag på köpeskillingen om de inte berättat om uppenbara fel.
    - Kompprov
    - Läsa ut felkoder (och lossa inte batteriet eller dra någon säkring för då försvinner de)
    - lossa kobra/downpipe och känn hur turbon känns så den roterar fritt och inte glappar mer än knappt märkbart.
    Börja laga först när du inte kommer någon vart med säljaren
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #12
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Tja, han har ju köpt den med dålig turbo enligt första inlägget så jag har svårt att se att han skall komma någon direkt varit med att gnälla på säljaren?

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 037
    Medlem#
    10604
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Tja, han har ju köpt den med dålig turbo enligt första inlägget så jag har svårt att se att han skall komma någon direkt varit med att gnälla på säljaren?

    Håller vid det jag sade tidigare. Läs ut felkoder så du får ett hum om vad bilen försöker säga. Sedan verkar det som uppenbarligen som en ny turbo behövs (som enl säljaren). Sen kanske den går som en klocka!
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Godkväll

    Har kört motorn på starten och kollat kompet i motorn. Cylinder följd 1 2 3 4 13kg 14kg 14kg 14kg.

    Som jag skrev i början så köptes med dålig turbo. Men blev orolig när den bara varva 3000rpm och motorlampan lös. Samt oljeläckaget.

    Bilen är i fint skick både ut och invändigt. Fick den för 4000kr

    Ska plocka av turbon imorgon och kolla hur den är. Men är orolig för varför den bara går till 3000rpm

    Kan det vara att den får fel värde till lambda ?

    Tack för alla svar! Ni är verkligen till nytta

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Troligtvis är den åter frisk med sedvanliga rutinen vid turboras, utbytesturbo och grundlig rengöring av slangarna samt IC

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Och silen! Glöm inte det! Vid turboras skall man släppa sumpen och göra rent!

  17. #17
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Samt spjällhus. Den kommer ryka ett tag efter bytet också, men det blir mindre och mindre.
    /Johan

  18. #18
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Plockar ner allt som ingår i turbo vägen slangar IC spjällhus och rengör det.

    Ska plocka ner sumpen och rengöra silen Förstår att det är en sjuka på dom?

    Ang turbon Har hittat en utbytes turbo. Någon här som vet om man kan satsa på denna? (se länk) Bilen är i orginal skick förövrigt

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...od-glykol.html

    Samt har hört att man ska byta vevhusventilation ochså för att undvika oljesludge? Eller är jag inte och cyklar?

    Som sagt tack för svaren! Ni är toppen grabbar!

    Trevlig helg!

  19. #19
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Yes, se till att vevhusventen är av senaste/sista version.
    Visst kan du köpa den där utbytesturbon, men för samma pengar kan du hitta en begagnad "aero-turbo" (Mitsubishi TD04) som håller bilen ut samt att du kan, om du vill, trimma på lite mer.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2010
    Inlägg
    907
    Oki så det är en vector med antingen 150hk eller 184hk ? Och om så är det kitet riktigt bra samt stämmer bra att vevhusventilation ska uppdateras till senaste för förebygga oil sludge

Liknande ämnen

  1. Turbon som tjuter och vitryker
    Av RoDe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 10:14
  2. Hjälp min 9-5:a blå/vitryker
    Av Steelis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 14:21
  3. ng 900 turbo vitryker ?!?!
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 15:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •