Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 32 av 32

Ämne: Nyinköpt OG9-5 -02 vitryker extremt + CE

  1. #21
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Kör gärna så orginal som möjligt så ska satsa på en utbytes. Men absolut tack för tipset ska ha det i åtanke

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av Gyllis Visa inlägg
    Oki så det är en vector med antingen 150hk eller 184hk ? Och om så är det kitet riktigt bra samt stämmer bra att vevhusventilation ska uppdateras till senaste för förebygga oil sludge
    Det är 180+hk motorn. 2.3

  2. #22
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 173
    Om man väljer en ny utbytessats eller en begagnad TD04 beror väl lite på vilka planer man har för bilen, ren bruxbil så hade jag valt kitet från Maptun för då slipper man byta rör och man får trots allt en ny turbo.
    Att en TD04 håller livet ut är nödvändigtvis inte sant även om den är klart mycket bättre och framförallt lämpligare om bilen kommer att trimmas.
    Det finns alltså olika vägar att ta

    Undviker oilsludge gör man genom att serva regelbundet OCH ha fullt fungerande vevhusventilation, en uppdatering till senaste utgåvan skadar inte.
    Om tråget ändå plockas ner för att rengöra silen (vilket är bra av flera anledningar) så läs detta inlägg för lista med material/art.nr. -> Länk
    Minimum byts 3st o-ringar när sil och tråg rengöres.
    Flänstätning när tråget återmonteras.
    Och när miniprojektet ändå genomförs är det lämpligt att lyfta ventilkåpan och byta packningen samt tätningspluggen om du inte har en automat samt rengöra kåpan ordentligt och var speciellt noga med de två små periskopen.

    1 användare gillar detta inlägg


    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Har du blå glykol i bilen så är det varianten med blå glykol du ska köpa.

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...la-glykol.html

    Röd glykol har Saab aldrig haft, vet inte riktigt varför Maptun säljer glykol avsett för VW bilar. Vill man byta till rätt orange glykol för att göra ett helt byte med sköljning så köper man denna för 251 kr istället:

    https://www.maptunparts.se/original/93165162

  4. #24
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Har du blå glykol i bilen så är det varianten med blå glykol du ska köpa.

    https://www.maptunparts.se/turbosyst...la-glykol.html

    Röd glykol har Saab aldrig haft, vet inte riktigt varför Maptun säljer glykol avsett för VW bilar. Vill man byta till rätt orange glykol för att göra ett helt byte med sköljning så köper man denna för 251 kr istället:

    https://www.maptunparts.se/original/93165162
    Inte bara Maptun som säljer G12 glykol till Saab, gör även Mekonomen.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 766
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Lööf Visa inlägg
    Inte bara Maptun som säljer G12 glykol till Saab, gör även Mekonomen.
    Jag antar att Mekonomen säljer G12+ / TL 774-D/F / Glysantin G30 till Saab, vilket är en röd-violet OAT som är ganska lik orange Dex-cool.

    TL 774 G som Maptun säljer är dock en Si-OAT som kallas G12++ av VW, eller G40 av Glysantin.

  6. #26
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Kolla backventilen till vevhusventilationen, jag köpte en helt rosfri -00 9-5 kombi med rasad turbo för 3500:- men på vägen hem stannade jag och kollade backventilen, den var ny men monterad fel väg så vände den och kört bilen sen utan blå/vit rök

  7. #27
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 101
    Medlem#
    6234
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan Visa inlägg
    Jag antar att Mekonomen säljer G12+ / TL 774-D/F / Glysantin G30 till Saab, vilket är en röd-violet OAT som är ganska lik orange Dex-cool.

    TL 774 G som Maptun säljer är dock en Si-OAT som kallas G12++ av VW, eller G40 av Glysantin.
    Nopp TL 774 G / G40 / G12+ + är det. Och ifrån märket ProMeister.
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  8. #28
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av BTLulle Visa inlägg
    Kolla backventilen till vevhusventilationen, jag köpte en helt rosfri -00 9-5 kombi med rasad turbo för 3500:- men på vägen hem stannade jag och kollade backventilen, den var ny men monterad fel väg så vände den och kört bilen sen utan blå/vit rök
    Bra att du säger det. Vet du var denna sitter?

    - - - Uppdaterad - - -

    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Om man väljer en ny utbytessats eller en begagnad TD04 beror väl lite på vilka planer man har för bilen, ren bruxbil så hade jag valt kitet från Maptun för då slipper man byta rör och man får trots allt en ny turbo.
    Att en TD04 håller livet ut är nödvändigtvis inte sant även om den är klart mycket bättre och framförallt lämpligare om bilen kommer att trimmas.
    Det finns alltså olika vägar att ta

    Undviker oilsludge gör man genom att serva regelbundet OCH ha fullt fungerande vevhusventilation, en uppdatering till senaste utgåvan skadar inte.
    Om tråget ändå plockas ner för att rengöra silen (vilket är bra av flera anledningar) så läs detta inlägg för lista med material/art.nr. -> Länk
    Minimum byts 3st o-ringar när sil och tråg rengöres.
    Flänstätning när tråget återmonteras.
    Och när miniprojektet ändå genomförs är det lämpligt att lyfta ventilkåpan och byta packningen samt tätningspluggen om du inte har en automat samt rengöra kåpan ordentligt och var speciellt noga med de två små periskopen.
    Okej jag tänkte jag satsar på utbytesturbon då denna bilen är orginal. Ska inte trimmas.

    - - - Uppdaterad - - -

    Okej köper den med blå glykol istället.

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #29
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Okej, en hint ifall du tänker gå "originalvägen": kolla på GIK turboteknik, dit kan du skicka in turbon och få den renoverad för 3430. En renoverad "äkta" GT17 lär ju vara bättre än den Kinakopia som Maptun säljer för de där pengarna.
    GT17 är ingen hållbar turbo direkt från fabrik. Från en fabrik i Kina som kapar kostnader lär den var urusel, eller kanske bättre, det vet man aldrig.

  10. #30
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 117
    Medlem#
    8758
    Fast mina GT17 har aldrig vetat att de är opålitliga, den första bytte jag vid 31000 mil (pga av tilltagande oljus), den nuvarande har suttit i 25000 mil och har ännu inte visat några symptom (den första lät lite illa redan från 15000 mil). Å andra sidan har denna hela tiden haft fungerande vevhusventilation (så oljan inte tryckts ut fel väg i turbon) och servad med original oljefilter samt bra olja (Helix Ultra 5W-40).

    Ett bekymmer med renoverade turbos är att även gjutgodset i avgashuset slits, det blir porer och sprickor med tiden.

    Sedan förstår jag ärligt talat inte vad poängen är att köra annan glykol än den rekommenderade, G.48 respektive G.34, båda går ju att hitta för åtminstone nära Biltema-pris.
    Senast redigerat av Långmilare den 2017-11-20 klockan 09:54.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #31
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2016
    Ort
    Burträsk
    Inlägg
    86
    Den sitter under plasten under plasten som är runt oljepåfyllningen, en liten vit sak som kommer från insuget och går till vevhusventilationen, testa blåsa i den men ska kunna blåsa mot insuget men inte andra vägen.

  12. #32
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Ort
    Tomelilla Skåne
    Inlägg
    8
    Medlem#
    -
    Har monterat av turbon nu och kan konstatera att den är helt slut. Kunde nästan jonglera med turbinen. Lossade ic röret så rann det ut olja.

    Inväntar turbon som jag beställt. Beställde version nyare vevhusventalastion.

    Någon som kan komma med tips o rengöra intercoolern samt alla rör ? Brakeclean?

Liknande ämnen

  1. Turbon som tjuter och vitryker
    Av RoDe i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-01-10, 10:14
  2. Hjälp min 9-5:a blå/vitryker
    Av Steelis i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-04, 14:21
  3. ng 900 turbo vitryker ?!?!
    Av Turbo_Knuff i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-11-09, 15:47

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •