Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 31

Ämne: T5 B204L i Opel Omega

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249

    T5 B204L i Opel Omega

    Hej.
    Jag och en kollega har satt i en B204L motor från 900t -96 i en omega allt har gått fint ända tills elen kom.

    Min fråga? är det någon som har stenkoll på vilka kablar man lär använda ur 33 pins kontakten som går ut från trionic 5 härvan och ihop med bilen
    Har ett schema på alla 33 pin men tvekar på detta stämmer,
    För att vi får den inte att starta.
    Ingen gnista och ingen signal till spridare vid start.

    Vi har en som gjort programvaran steg 3 och utan vss och utan evap ventil.
    Eftersom inte spridare slår till och ingen gnista kommer ur di kasetten så vi tror han missa startspärren. Men vi skickar iväg boxen igen han gör om allt och vi provat igen men med samma fel.
    Så vi provar vår steg 3 box i en 9-3 med trionic 5 och bilen startar inte häller. Häpp då fungerar inte vår steg 3 box ändå. Som skulle vart utan startspärr?. Vi hittar en 9000 2.0t styrbox Vi testar den i 9-3an först för att utesluta om denna 9000 har startspärr vilket den inte hade 9-3 gick fint med 9000 styrenheten. Hem igen till garaget provar nu 9000 boxen utan startspärr men samma fel ännu omegan startar inte med den boxen häller, fast vi vet att 9-3 att gick fint med den.
    Kan det vara för vi saknar signal från evap? Den slår av tändning och soppa för oss
    Eller ska den få med 9000 boxen då startspärr saknas?

    Har ni något tips vad har vi glömt?
    Har ni några kopplinsschman ligger på den 33 pina kontakten? Om vi har glömt någon viktig kabel


    Schemat Vi gått efter
    Bomba med era förslag.
    Mvh Christoffer
    Bifogade bilder Bifogade bilder
    Senast redigerat av ZoreX den 2016-11-26 klockan 14:15. Anledning: Bild tilllägg
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Kolla huvudrelä och bränslepumprelä.

    Går pumpen vid startmotorvevning ?

    Är kabeln på pin 11 rätt kopplat och ok ?

    Är alla jordningar ok ?
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Kolla huvudrelä och bränslepumprelä.

    Går pumpen vid startmotorvevning ?

    Är kabeln på pin 11 rätt kopplat och ok ?

    Är alla jordningar ok ?
    Har luskat lite mera nu och
    Just pin 11 och pin 12 som jordar rälena händer det inget på.
    Vid tändning på så bör boxen skicka ut jord på pin 11 och pin 12 till reläna men det gör den inte. Möjligt att setta schema är fel.

    Jag vet att pin 56 och pin 31 är jord ut från ecu som ska gå till reläna så jag får följa dom till denna H33-4 kontakt och prova igen.

    Jord finns det gott om ecu är extra jordad.

    - - - Uppdaterad - - -

    Ingen som har saab wis och kan få ut ett kopplings schema man vet stämmer på denna H33-4 kontakt på Motorhärvan?
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  4. #4
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610


    Detta var det enda jag kunde hitta på datorn just nu, gick inte efter ett schema sist jag fixade en kabelstam så jag hittar inte vart mina scheman är.

    Tänk även på att trionic bara jordar stiften till reläerna någon sekund när du vrider på tändningen före trionic ställer sig i "viloläge" medans det väntar på triggersignal tills det jordar igen.
    Sist jag fixade en stam så hade jag problem med att stiften inte jordade och då var det stift 5 i den gråa handsken som jag hade råkat komma åt och ryckt ut lite ur läge så den inte fick signal när jag försökte trigga igång stammen.

    EDIT: Jag hittade riktiga scheman på Trionic så skicka ett PM med din mailadress så skickar jag över dom till dig.
    Senast redigerat av Mokko J den 2016-11-27 klockan 09:53.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Underbart men schema på den 33pinniga kontakten som går från motorhärvan och in i bilen är lite mer intressant.

    Har skickat pm till dig så får man glutta vad för trevligt schema du har.

    Super tack
    Senast redigerat av Vfr den 2016-11-27 klockan 17:12.
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  6. #6
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Ignorera bilden i tråden som jag la upp, den är för 9000 och inte 900, hade en liten tankevurpa där.
    Jag skickade ett schema till din mail på Trionic 5.5.

    Denna tråd kanske kan hjälpa dig också.
    http://www.trionictuning.com/forum/viewtopic.php?t=3486
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Ignorera bilden i tråden som jag la upp, den är för 9000 och inte 900, hade en liten tankevurpa där.
    Jag skickade ett schema till din mail på Trionic 5.5.

    Denna tråd kanske kan hjälpa dig också.
    http://www.trionictuning.com/forum/viewtopic.php?t=3486

    Super tack
    ska gå igenom detta sen får vi prova med en start igen.

    Tack igen
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Någon som vet om 9000 trionic 5.5 behöver ha evap signal för att starta? så vi inte hänger upp oss där
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 472
    Medlem#
    6973
    Behövs inte för att den ska starta.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Behövs inte för att den ska starta.

    Mvh


    Tack för det svaret.
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-11-28 klockan 16:43.
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Okej då har vi försökt fått igång omegan nu i helgen igen men utan resultat.

    vi får inte boxen att jorda ut till huvud relä och bränsle relä på stift 51 och 31 (11-12 i H33-4 kontakten) beror detta på att startspärr(vss) blockerar? Någon som vet?
    Vi har gått igenom elscheman väldigt många gånger nu och mätt med multimetern hit och dit men reläna får inte tillslags jord av boxen.

    är det vss som dummar med oss?
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  12. #12
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Nu vet inte jag säkert vad vss faktiskt bryter på trionic men det låter onekligen som en mycket trolig kandidat, har du inte flyttat med vss och inte stängt av vss i programvaran så kommer den inte att starta.
    Om du vet någon som har tillgång till saker för att programmera boxen så stäng av vss i programvaran och prova igen.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Nu vet inte jag säkert vad vss faktiskt bryter på trionic men det låter onekligen som en mycket trolig kandidat, har du inte flyttat med vss och inte stängt av vss i programvaran så kommer den inte att starta.
    Om du vet någon som har tillgång till saker för att programmera boxen så stäng av vss i programvaran och prova igen.

    Hej.
    Vss ska vara bortplockad/avstängd i programvaran enligt han som gjort boxen efter våra önskemål. Men den fungerar inte i Omegan och inte heller i en 9-3 b204L som vi provade boxen i. Så då kan den inte vara utan vss?
    han påstår dock säkert att startspärren är borta?
    Hade vart intressant att veta om boxen spärrar just dessa stift 52 och 31
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  14. #14
    Steg 1 Mokko Js avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Forsa (Hudiksvall)
    Inlägg
    1 322
    Medlem#
    10610
    Det låter väldigt konstigt om det inte går att starta en annan bil heller med den där boxen om nu vss ska vara avstängd.
    En miss jag har gjort någon gång är att jag har plockat en grundmapp från t5suite "biblioteket" och försökt ändra den direkt för att sedan bränna in den i boxen och sen har den inte fungerat, problemet med det är att inga ändringar går att göra så länge man inte har sparat den filen separat före man börjar göra ändringarna så att man helt enkelt tror att man har ändrat på saker även fast man inte har gjort det.

    Synd att du inte bodde närmare annars hade du kunnat låna en box av mig för att prova.
    SAAB 9000cc 1987 B234L Trionic 5.5

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Mokko J Visa inlägg
    Det låter väldigt konstigt om det inte går att starta en annan bil heller med den där boxen om nu vss ska vara avstängd.
    En miss jag har gjort någon gång är att jag har plockat en grundmapp från t5suite "biblioteket" och försökt ändra den direkt för att sedan bränna in den i boxen och sen har den inte fungerat, problemet med det är att inga ändringar går att göra så länge man inte har sparat den filen separat före man börjar göra ändringarna så att man helt enkelt tror att man har ändrat på saker även fast man inte har gjort det.

    Synd att du inte bodde närmare annars hade du kunnat låna en box av mig för att prova.
    Super tack för alla svar.
    Ja någon miss lär han gjort, jag har snöat in mig på att det är vss kvar i boxen och som du men nu tror.
    Finns fasen inget annat har följt kopplingsscheman som en tok kan bara vara vss kvar i boxen.
    trionic behöver ju inte så mycket mer än + och jord för att gå.

    Men har fått tag på en 94ans 900 B204L box nu som inte har startspärr från början std så få och prova den om bilen går med den sen.

    Super tack så länge.
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 245
    Citat Ursprungligen postat av ZoreX Visa inlägg
    Okej då har vi försökt fått igång omegan nu i helgen igen men utan resultat.

    vi får inte boxen att jorda ut till huvud relä och bränsle relä på stift 51 och 31 (11-12 i H33-4 kontakten) beror detta på att startspärr(vss) blockerar? Någon som vet?
    Vi har gått igenom elscheman väldigt många gånger nu och mätt med multimetern hit och dit men reläna får inte tillslags jord av boxen.

    är det vss som dummar med oss?
    Undrar om det inte blir samma fenomen om varvtalssignalen saknas ?

    Men om inte den andra bilen startar med boxen är det ju sannolikt boxen det är nått fel med.
    Det händer ju att boxar går sönder också.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av SaabAero Visa inlägg
    Undrar om det inte blir samma fenomen om varvtalssignalen saknas ?

    Men om inte den andra bilen startar med boxen är det ju sannolikt boxen det är nått fel med.
    Det händer ju att boxar går sönder också.


    Vad menar du med saknas? Trigger signal kommer uppmätt med volt och ohm,så vevaxelgivaren är hel. Boxen skickar ut varvtals signal med som ska gå till hastighets mätaren.

    Ja trasig eller så vet box skaparen inte hur man gör helt enkelt. Lutar att det.
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  18. #18
    Steg 1 Schwartzs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Ort
    Ale
    Inlägg
    1 689
    Medlem#
    7660
    Går inte pumpen nån sekund när man slår på tändningen första gången oavsett om VSS fungerar? Eller så har jag bara fått för mig det.
    '69 Earlybay
    '74 99 X7 Turbo RWD -indisk gul @ 360whp/480wNm
    '91 900 Turbo
    @schwrtzwrks - Garaget

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2007
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    249
    Citat Ursprungligen postat av Schwartz Visa inlägg
    Går inte pumpen nån sekund när man slår på tändningen första gången oavsett om VSS fungerar? Eller så har jag bara fått för mig det.
    Mjaa gör den verkligen det?
    Någon som kan bekräfta?
    9-3 2.3T -01 ca : 320hk/450nm

  20. #20
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    66
    Vid första start då tändning slås på så startar bpump och bilen startar ,men om stöldskyddet är aktiverat så stannar motorn efter 2-3 sek ,bryter bpumpen.
    om man direkt försöker starta så går inte pumpen igång igen förrns skyddet är avaktiverat.

    Om larmet inte är boven och du gjort ett första startförsök och bpumpen gått igång men inte startar och försöker igen så hör du inget ifrån bpumpen då tryck redan finns , bpumpen aktiveras igen efter ca 15min för ett nytt startförsök, då föreligger något annat fel,,vanligt är att du missat nån strömförsörjning +15 ,+30 och vissa jordkablar som du måste ha för att starta t5.
    Backade stift i kontakter på det nya elnätet som man byggt brukar vaa vanligt det med.

    Jörgen

Liknande ämnen

  1. Byte av motor Opel Omega B -97
    Av Chrisse i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-05, 09:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •