Tänkte försöka byta mina bussningar i helgen, måste man ta bort kräningshämmaren eller räcker det att lossa på bultarna och byta?
Gärna en liten förklarning så man inte gör fel
Tänkte försöka byta mina bussningar i helgen, måste man ta bort kräningshämmaren eller räcker det att lossa på bultarna och byta?
Gärna en liten förklarning så man inte gör fel
Saab 9-5 2006 Biopower
Skippa det om du inte måste. Skruvarna brukar sitta fastrostade skapligt och man vill inte dra av dem på plats. Bättre att göra det när man måste ner med subframen av andra anledningar.
Bussningarna är slut så måste byta..
Saab 9-5 2006 Biopower
Informationen var ju ganska torftig?
Gäller det OG9-5?
Fram eller bak?
Är det fram är det som StefanM säger oftast ett elände.
Dränk skruvarna flera dagar i följd med penetrerande rostlösare typ MoS2-olja innan du ens känner på dem och därefter kan det gå men de går väldigt ofta av och då är det till att borra ur de gamla skruvarna.
Räkna med att det går illa så kan du bara bli positivt överraskad.
Lämnar du bort jobbet och har bett om ett fast pris innan är det ju det som gäller!
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Okej är det så illa, ja det gäller fram. Då lämnar jag hellre bort jobbet
Saab 9-5 2006 Biopower
Tja... Alltså det beror ju på... Har bilen gått i Grisslehamn med omnejd så kan ske det inte är lika mycket rost som normalt. Har skruvar en hel del i en 9-5 2003 som gått på Gotland mest. Den är i princip rostfri. Är du i samma sits så har du bättre förutsättningar än många andra. Så varför inte testa med rostlösare en vecka eller två och sedan göra ett test?
Men skall du betala någon för att ta ner subframen kommer det kosta en slant. Att inte samtidigt byta subframens 6 bussningar och styrväxelns 2 tycker jag är dumt. Eftersom det bytet kräver demontering av subframen. De är säkert inte i mycket bättre skick än krängningshämmarbussningarna.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag vet inte om rosten i sig spelar så stor roll på de där skruvarna. Det måste vara nå tokigt med ytbehandlingen eller nåt ihop med ytan i subframen. Jag har försökt att byta på flera bilar och en var i nyskick i övrigt i chassiet. Ingen rost och allt var rent och fint men det gick inte att lossa dem hur jag än gjorde, värmde rejält också men icke sa nicke och man vill inte ta i för mycket heller så man drar av dem. Då har man ju skapat sig merjobb deluxe som man kanske inte har tid med ens.......Nu är det ju ganska trångt så mycket av det spelar ju in också men man har ju lossat värre sittande skruvar än det där om man så säger.
Jag har bytt bussningarna till krängningshämmaren på en OG 9-3 och en OG 9-5. Som folk skriver så går bultarna av. Om dem gör det så slå bort den fastsvetsade muttern med en huggmejsel och ersätt med vanlig mutter
Ägare till en SAAB en 9-3a 2.0t, årsmodell 2007
Har tillgång till Tech2 + CANdi
De går att pressa/dra ut nedåt på plats, ja.
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Jag har svårt att se poängen med att byta styrväxelbussningarna på en bruksbil. De är mycket sällan dåliga. På en bil med banåka-ambitioner så är det en annan sak.
För övrigt samma styrväxelbussningar på 9000 och 9-5 vilket innebär att det finns powerflex till den positionen.
Mvh
9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
9000 -85 projektet som spelar död
Jag har svarta PF i min -05 och de gamla va inte direkt dåliga så man måste inte byta men eftersom det gick gjorde jag det och jag har inte märkt några negativa följder.
Och på min satt skruvarna som berget och jag höll nog på i 2 veckor innan de släppte och det gick åt mycket våld, dock var de gamla bussningarna felfria när det väl var nerplockat.
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Jag gjorde likadant om och om igen med skvättar med MoS2 olja emellan under lång tid och jag var envisare än skruvarna och vann till slut så ge inte upp!
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Du kan ju ta ner subframe MED styrväxeln om du lossar rattstången istället. Sedan kommer du säkert på något våldsamt verktyg att demoler...hm...demontera med.
För att retas kan jag informera om att mina bultar lossade hur lätt som helst! Jag satte PF överallt. Lite som HeRmaN, "för att det gick".
§9974§90081§900086§9503†9502§9502*900095*9304*9509*9509CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,WhiteAero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2
Minns jag rätt använde jag passande hylsa och flera förlängare för att nå och storslägga
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |
Mja, en verkstad som vet vad det handlar om tar ju då höjd för att samtliga skruvar ska jävlas, och så får du betala för det oavsett om dom går av eller ej.
En verkstad som inte vet det kommer ju att ringa när dom drar av den första eller andra och säga "Du, det gick inte att lossa den utan att skruvarna gick av, det kommer att bli betydligt dyrare, vill du vi ska fortsätta ?"
Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01
Ett pris är ändå ett pris och en välutrustad verkstad har rätt utrustning så det går att lösa snabbt /relativt billigt även om det jäklas.
/via Tapatalk
99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |