Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 27

Ämne: Byta främre krängningshämmarbussningar OG9-5

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    168
    Medlem#
    -

    Byta främre krängningshämmarbussningar OG9-5

    Tänkte försöka byta mina bussningar i helgen, måste man ta bort kräningshämmaren eller räcker det att lossa på bultarna och byta?
    Gärna en liten förklarning så man inte gör fel
    Saab 9-5 Vector -03

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 354
    Skippa det om du inte måste. Skruvarna brukar sitta fastrostade skapligt och man vill inte dra av dem på plats. Bättre att göra det när man måste ner med subframen av andra anledningar.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    168
    Medlem#
    -
    Bussningarna är slut så måste byta..
    Saab 9-5 Vector -03

  4. #4
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 177
    Informationen var ju ganska torftig?
    Gäller det OG9-5?
    Fram eller bak?

    Är det fram är det som StefanM säger oftast ett elände.
    Dränk skruvarna flera dagar i följd med penetrerande rostlösare typ MoS2-olja innan du ens känner på dem och därefter kan det gå men de går väldigt ofta av och då är det till att borra ur de gamla skruvarna.
    Räkna med att det går illa så kan du bara bli positivt överraskad.
    Lämnar du bort jobbet och har bett om ett fast pris innan är det ju det som gäller!
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Grisslehamn
    Inlägg
    168
    Medlem#
    -
    Okej är det så illa, ja det gäller fram. Då lämnar jag hellre bort jobbet
    Saab 9-5 Vector -03

  6. #6
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Tja... Alltså det beror ju på... Har bilen gått i Grisslehamn med omnejd så kan ske det inte är lika mycket rost som normalt. Har skruvar en hel del i en 9-5 2003 som gått på Gotland mest. Den är i princip rostfri. Är du i samma sits så har du bättre förutsättningar än många andra. Så varför inte testa med rostlösare en vecka eller två och sedan göra ett test?

    Men skall du betala någon för att ta ner subframen kommer det kosta en slant. Att inte samtidigt byta subframens 6 bussningar och styrväxelns 2 tycker jag är dumt. Eftersom det bytet kräver demontering av subframen. De är säkert inte i mycket bättre skick än krängningshämmarbussningarna.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 354
    Jag vet inte om rosten i sig spelar så stor roll på de där skruvarna. Det måste vara nå tokigt med ytbehandlingen eller nåt ihop med ytan i subframen. Jag har försökt att byta på flera bilar och en var i nyskick i övrigt i chassiet. Ingen rost och allt var rent och fint men det gick inte att lossa dem hur jag än gjorde, värmde rejält också men icke sa nicke och man vill inte ta i för mycket heller så man drar av dem. Då har man ju skapat sig merjobb deluxe som man kanske inte har tid med ens.......Nu är det ju ganska trångt så mycket av det spelar ju in också men man har ju lossat värre sittande skruvar än det där om man så säger.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Steg 2
    Reg.datum
    jul 2013
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    2 046
    Medlem#
    9973
    Jag har bytt bussningarna till krängningshämmaren på en OG 9-3 och en OG 9-5. Som folk skriver så går bultarna av. Om dem gör det så slå bort den fastsvetsade muttern med en huggmejsel och ersätt med vanlig mutter

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Mr.O Visa inlägg
    Tja... Alltså det beror ju på... Har bilen gått i Grisslehamn med omnejd så kan ske det inte är lika mycket rost som normalt. Har skruvar en hel del i en 9-5 2003 som gått på Gotland mest. Den är i princip rostfri. Är du i samma sits så har du bättre förutsättningar än många andra. Så varför inte testa med rostlösare en vecka eller två och sedan göra ett test?

    Men skall du betala någon för att ta ner subframen kommer det kosta en slant. Att inte samtidigt byta subframens 6 bussningar och styrväxelns 2 tycker jag är dumt. Eftersom det bytet kräver demontering av subframen. De är säkert inte i mycket bättre skick än krängningshämmarbussningarna.
    Kan man pressa ur styrväxelns bussningar på plats kvar på bilen?
    Eller måste styrväxeln demonteras för att byta bussningar?

  10. #10
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    De går att pressa/dra ut nedåt på plats, ja.
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    7 441
    Medlem#
    6973
    Jag har svårt att se poängen med att byta styrväxelbussningarna på en bruksbil. De är mycket sällan dåliga. På en bil med banåka-ambitioner så är det en annan sak.

    För övrigt samma styrväxelbussningar på 9000 och 9-5 vilket innebär att det finns powerflex till den positionen.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av Hyvens Visa inlägg
    Jag har svårt att se poängen med att byta styrväxelbussningarna på en bruksbil. De är mycket sällan dåliga. På en bil med banåka-ambitioner så är det en annan sak.

    För övrigt samma styrväxelbussningar på 9000 och 9-5 vilket innebär att det finns powerflex till den positionen.

    Mvh
    Jag ska byta subframebussningarna och det kommer mer eller mindre vara omöjligt att få bort skruvarna till styrväxeln då de rostat fast med hylsan i bussningen.
    Så alternativet är att slipa ner skruvskallen till styrväxeln så man kan få bort subframe.

  13. #13
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 177
    Jag har svarta PF i min -05 och de gamla va inte direkt dåliga så man måste inte byta men eftersom det gick gjorde jag det och jag har inte märkt några negativa följder.
    Och på min satt skruvarna som berget och jag höll nog på i 2 veckor innan de släppte och det gick åt mycket våld, dock var de gamla bussningarna felfria när det väl var nerplockat.
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  14. #14
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag har svarta PF i min -05 och de gamla va inte direkt dåliga så man måste inte byta men eftersom det gick gjorde jag det och jag har inte märkt några negativa följder.
    Och på min satt skruvarna som berget och jag höll nog på i 2 veckor innan de släppte och det gick åt mycket våld, dock var de gamla bussningarna felfria när det väl var nerplockat.
    Jag var på mina när motorn var ur och slog på ovanifrån, stående i motorrummet, med storslägga. Hände inte ett skit.
    Provade tryckluftsdriven mejselhammare men hände inget. Så var bara inse att jag får nog slipa av skruvskallarna om jag ska ha bort det där.

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 177
    Jag gjorde likadant om och om igen med skvättar med MoS2 olja emellan under lång tid och jag var envisare än skruvarna och vann till slut så ge inte upp!

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  16. #16
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Jag gjorde likadant om och om igen med skvättar med MoS2 olja emellan under lång tid och jag var envisare än skruvarna och vann till slut så ge inte upp!

    /via Tapatalk
    Får prova. Om jag smörjer varje dag i 3 månader tills jag ska byta så kanske

    Vad använde du för verktyg för att komma ner och åt att slå?

  17. #17
    Steg 3 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    3 617
    Medlem#
    ja
    Citat Ursprungligen postat av Glader9991 Visa inlägg
    Jag ska byta subframebussningarna och det kommer mer eller mindre vara omöjligt att få bort skruvarna till styrväxeln då de rostat fast med hylsan i bussningen.
    Så alternativet är att slipa ner skruvskallen till styrväxeln så man kan få bort subframe.
    Du kan ju ta ner subframe MED styrväxeln om du lossar rattstången istället. Sedan kommer du säkert på något våldsamt verktyg att demoler...hm...demontera med.
    För att retas kan jag informera om att mina bultar lossade hur lätt som helst! Jag satte PF överallt. Lite som HeRmaN, "för att det gick".
    §99CC74900T81,§9000T86,§9-5 03,†9-5 02,§9-5 02, *9000Aero 95, *9-3 04, *9-5 09,*9-5 09
    White,Svart,Odoardogrå, Silver, CosmicBlue, CosmicBlue, LeMansBlå, LaserRed, Laserröd, CarbonGrey

  18. #18
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 177
    Minns jag rätt använde jag passande hylsa och flera förlängare för att nå och storslägga

    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

  19. #19
    Steg 2 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    2 354
    Medlem#
    12120
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Lämnar du bort jobbet och har bett om ett fast pris innan är det ju det som gäller!
    Mja, en verkstad som vet vad det handlar om tar ju då höjd för att samtliga skruvar ska jävlas, och så får du betala för det oavsett om dom går av eller ej.

    En verkstad som inte vet det kommer ju att ringa när dom drar av den första eller andra och säga "Du, det gick inte att lossa den utan att skruvarna gick av, det kommer att bli betydligt dyrare, vill du vi ska fortsätta ?"

    1 användare gillar detta inlägg


    Nu: SAAB 9-5 Aero '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Återupplivas! http://forum.saabturboclub.com/showt...versaaben-quot ) ..Nu med Tech2.

    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  20. #20
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    13 177
    Ett pris är ändå ett pris och en välutrustad verkstad har rätt utrustning så det går att lösa snabbt /relativt billigt även om det jäklas.


    /via Tapatalk
    Saab 99 -83 | Saab 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 95Aero -05 BioPower steg 3| Saab 95Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | Saab 93 Aero -02 | Saab 93 -01 2.0t

Liknande ämnen

  1. krängningshämmarbussningar till 9-5 aero -04
    Av kruse i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-08-23, 23:27
  2. byta främre servoslang?
    Av MaCCe_93 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-01-13, 23:49
  3. Hur byta främre lagerstöd? 9000
    Av borkas i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 03:38
  4. Byta lampa främre p-ljus.
    Av Tko i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-11-05, 08:51
  5. Byta främre yttre länkarmsbussning
    Av JohnL i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-09-09, 20:35

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •