Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Slirar lådan eller ej?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Slirar lådan eller ej?

    Hejsan. Har införskaffat mig en andrabil för jävligt villig peng. En 9-5 2.0t aut med 21000 mil på mätaren. Går fantastiskt fint, men.... ligger jag på jämn gas och gasar så bilen växlar ner så varvar den upp 2-300 rpm en 1/2 sekund innan den lägger sig rätt å "drar" på växeln. Precis som en manuell låda när kopplingen börjar ge sig, tar ett ögonblick innan den "greppar". Detta är mitt första inlägg så ha överseende med informationen

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506
    Jag kan inte mycket om bilar och speciellt inte automat, men borde inte lockup bete sig så här? Det är att man kopplar förbi automatlådan vid jämn fart för att slippa slir och medföljande effektivitetsförlust. Det borde ju göra att varvtalet går ner?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2013
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    610
    Medlem#
    11022
    Nu har jag en annan låda än den som beskrivs, men har haft olika automater genom livet och varvtalet ska generellt inte höjas enligt mig, inte ifall du håller jämn gas.
    De gånger jag har upplevt detta så har ett byte av olja i automaten löst problemet.
    Det viktiga har varit att välja en olja som uppfyller specifikationerna ej köpa en olja på OKQ8 som passar massa olika bilar. Detta för att olika oljor har olika friktions konficiens.
    Detta är min erfarenhet andra får gärna fylla i ifall det är normalt med att det slirar när lockupen går i
    Saab 9-3 TTID4 -11 steg1 Saab ng900 V6 cab 1995

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2016
    Inlägg
    506

    Slirar lådan eller ej?

    Nu såg jag att jag hade läst fel. Tänkte att lådan växlade upp men du skrev ju att den växlade ner. Då borde det i så fall vara när lockupen går ur, inte i.

    Men som sagt så kan jag inte mkt om detta så invänta mer kunnig forummedlem

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2015
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    269
    Medlem#
    9929
    Min bror hade ett liknande problem på sin 9-5 SC 2002 automat, att den "varvade upp" innan den växlade då hjälpte det med att byta olja i automatlådan (gjordes hos Mats Riesel i Solna).

    MVH
    Saab 9-5 Aero 02, SAAB 9-5 Aero 04, SAAB 9-5 2.3t 05, TECH II

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2014
    Ort
    Upplands Väsby
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Får fortsätta lite, min låda slirade, ( og9/5 2001, 185bhp, 5 stegs) bytte olja (allt) slirade fortfarande. Hällde i "gucka" Lucas antislir, körde 3 km bättre = mindre slirning och bättre växling. Körde vintern, ingen skillnad, mars/april markant skillnad! Nu ett nytt problem, tappar drivningen när jag backar!! Hjälp önskas. // Kjell
    Old enough to have done it, young enough to do it.

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-05-14, 17:43
  2. Kylen eller lådan?
    Av Mandis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-10-21, 09:13
  3. 9-5 Aero Aut. Lådan "slirar"
    Av diskoper i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2008-08-17, 13:19
  4. automat lådan slirar 9000 2.3t....
    Av björn9000 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2005-04-22, 19:21

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •