Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Ljudbygge 9-3 06

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -

    Ljudbygge 9-3 06

    Hej! Till att börja med vill jag säga att jag vet att det finns miljontals diskussioner och trådar om just ljudbygge i saab 9-3 03-07. Men jag har inte hittat något vettigt och alla säger olika.
    Jag har en Saab 9-3 06 Linear Kombi, och köpte två 6.5or och satte i framdörrarna för att få lite bättre ljud. Märkte snart att det inte gjorde någon som helst skillnad då högtalarna i instrumentbrädan överröstade dem. Nu köpte jag en eftermarknadsstereo och tänkte sätta i.
    Jag har läst och försökt förstå trådar och kommit fram till tre alternativ:
    Antingen skala ner orginalstereon och dra nytt till den nya stereon och sätta in där, gör egen ram runt (inte hittat något att köpa). (Alltså inte röra fibern).

    Rycka Cd spelaren och sätta in den nya stereon där. Loppa fibern bakom, eller strunta i att loopa den då många har hävdat att allt man förlorar genom att dra bort fibern från cd spelaren är blinkers ljudet och backsensor (vilket jag inte har)

    Eller så funderar jag på om jag bara skulle slänga in den nya stereon i handfacket och låta den vara där. (Kommer endast använda blåtand).


    Finns det någon som gjort detta och vet hur Fiber optiken fungerar?
    Vad händer om jag rycker cd spelaren från fibern och struntar i att "loopa"?
    Och slutligen går det klippa orginalhögtalarkablarna vid orginalstereon och använda sig av de till de nya högtalarna och den nya stereon?

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 117
    Oj, det här finns det många trådar om. I princip ingen stereo använder högtalarkablar uppe vid stereon (som dessutom inte sitter där du kanske tror, den sitter bakom AC-panelen) utan i det är många slutsteg som samverkar via O-bussen (optiska) för att få ljud i de olika högtalarna. Jag tror nästan att de enklaste tricket är att leta upp alla steg och ansluta andra steg där och använda högnivå för att då driva andra högtalare på originalplatserna.
    Just 03-06 är de sämsta att pilla in eftermarknadsgrejer i, från och med 2007 är det ett mycket enklare system.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    2
    Medlem#
    -
    Oj det tänkte jag inte ens på! Har för mig att ett steg under förarsätet och ett i skuffen så det får jag kolla upp. Köpte stereo som orkar driva iallafall 4 högtalare för att slippa steg (steg och basar blir framtida införskaffning!)
    Men om det är så så får jag nog tänka om.
    Vet du om det skulle gå att använda orginalkaplaget till nya högtalare, eller är de för klena? Vet du också något om Loopning är nödvändigt vid borttagning av cd spelare?

Liknande ämnen

  1. Ljudbygge i en 900 T8
    Av Karkkainen i forum Projekt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 19:15
  2. 9-3ss Ljudbygge
    Av Ante Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-08, 14:56
  3. 9-3ss Ljudbygge
    Av Ante Vector i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-27, 14:50
  4. ljudbygge cs/cse
    Av mange39 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2006-12-31, 16:07
  5. Ljudbygge i en 9-5
    Av Gurkan83 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 14:41

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •