Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Saab 9-3 Aero felmeddelande "begränsad prestanda"

  1. #1

    Unhappy Saab 9-3 Aero felmeddelande "begränsad prestanda"

    Hej,

    Jag har en Saab 9-3 Aero 2009. För några dagar sedan fick jag upp ett felmeddelande som löd "begränsad prestanda" samtidigt som bilen accelererade väldigt långsamt. Felet dök upp efter att jag tankat, åkt några kilometer, parkerat en stund och sedan åkt vidare. Jag körde runt med bilen och stängde av motorn och startade den igen. Då försvann felmeddelandet men det var fortfarande problem med accelerationen. Jag körde runt några varv och stängde av motorn i ett par minuter innan jag startade den igen då var både felmeddelandet och accelerationsproblemet borta. Efter det har jag åkt mellan Stockholm och Karlstad utan några som helst problem. Idag dök dock felmeddelandet upp igen och likväl så går det att bli av med det genom att stänga av och sätta på motorn ett par gånger.

    Enligt verkstan så är felkoden T8 P2135 00 spjällägesgivare rimlighetsfel mellan krets 1 och 2 och verkstan tror att det eventuellt kan vara fel på spjällhuset eller motorstydonet -om det ens är något fel?

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Det är absolut inte ovanligt med fel på spjällhuset, så det låter inte helt orimligt.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Tråkigt bara om det är det för det blir dyrt att byta.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2014
    Inlägg
    978
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Det är absolut inte ovanligt med fel på spjällhuset, så det låter inte helt orimligt.
    Väldigt rimligt till och med. Jag har samma årsmodell som TS och har haft exakt samma fel. Det var om jag inte missminner mig till och med så att saab gick ut med ett meddelande till sina verkstäder att bilar tillverkade i november - december 2008 var extra vanligt med just det felet.

    Jag avhjälpte det nästan helt gratis genom att rengöra spjällhuset och byta packningen mellan motor och spjällhus á 50kr hos ÅF. Testa det!

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    Försök hitta ett begagnat från tex bildelsbasen

  6. #6
    Är det vanligare att felmeddelanden som rör spjällhuset kommer när det är kallt ute? Hade inga problem alls med detta i somras men nu kommer det typ varannan gång när jag är ute och kör. Hur säkra är ni på ett ungefär att felet löses om jag byter ut spjällhuset. Givetvis är ditt tips AX3L också bra! Orkar bara inte med strul och vill lösa det en gång för alla Kan verkligen ingenting om bilar, vill bara att det ska funka.

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 503
    Medlem#
    6973
    Viceroy>> Du har PM.

    Mvh

    2 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av AX3L Visa inlägg
    Väldigt rimligt till och med. Jag har samma årsmodell som TS och har haft exakt samma fel. Det var om jag inte missminner mig till och med så att saab gick ut med ett meddelande till sina verkstäder att bilar tillverkade i november - december 2008 var extra vanligt med just det felet.
    Min verkar enligt uppgift ha tillverkats i april 2009.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Väldigt vanligt fel. Har bytt spjällhus 2 gånger på min. Första gången vid 8000 mil, andra gången vid 19000.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  10. #10
    Citat Ursprungligen postat av Idlewild Visa inlägg
    Väldigt vanligt fel. Har bytt spjällhus 2 gånger på min. Första gången vid 8000 mil, andra gången vid 19000.
    Så pass? Kan man göra något för att inte behöva byta spjällhus så ofta?

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Citat Ursprungligen postat av Viceroy Visa inlägg
    Så pass? Kan man göra något för att inte behöva byta spjällhus så ofta?
    Nej, det är elektroniken som styr själva spjället som har begränsad livslängd.

    https://www.youtube.com/watch?v=C5BEPmFB6cw

    2 användare gillar detta inlägg


    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2011
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 036
    Medlem#
    10604
    +1
    /Chrille
    Saab 9-5 Aero SS MY01, Saab 9-5 SS MY04 (projekt)

  13. #13
    Om det är fel på motorstyrdonet, vad ger det för typiska symtom och hur sannolikt är det att det är fel på det istället för spjällhuset?

  14. #14
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Och varför skulle det vara motorstyrdonet? Hur kom du in på den tanken?
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Vfr Visa inlägg
    Och varför skulle det vara motorstyrdonet? Hur kom du in på den tanken?
    Läs om huvudinlägget, sista stycket. Felkoden indikerar fel på antingen spjällhuset eller motorstyrdonet.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    698
    Du kan enkelt ta reda på om det är spjällhuset genom att plugga in en billig blåtand ELM327 felkodsläsare och tanka ner appen Torque till din smartphone. Finns en funktion där som övervakar gasspjället och varnar om spänningsvärdena hamnar utanför toleransnivåerna. Det är f.ö detta fenomen som tänder check engine till slut.
    -16 c220d Bluetec 7G-Tronic AMG line - Polar White
    -09 9-3 Aero SC 2,0t AUT - Carbon grey metallic - SÅLD!
    Numera SAAB-lös och (fortfarande) bekymmersfri Mercedesägare.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    1 981
    Är vanligare med fel på motorstyrdonet angående felkod på spjällhusets spjällägesgivare, då utgången till spjällägesgivarna eller drivsteget snarare ger upp på dom eller blir instabila, tyvärr är det ganska vanligt med spjällhus också, så lättast är att prova ett annat, ut och fullgasa några ggr och se om det återkommer. Fel på styrdonet gäller bara årsmodell 2007- T8 iochmed Biofunktionen lades till i styrdonen.

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •