Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Överbliven kabel vänster sida av motorn? OG9-5 -99

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -

    Överbliven kabel vänster sida av motorn? OG9-5 -99

    Hej!

    Jag har just skaffat min första Saab, en 9-5:a från 1999. Vet inte så mycket om den mer än att den har "originaltrimmet" på 192hk enligt tidigare ägare.
    När jag höll på att justera växellänkaget så såg jag en 4pins-kabel som hängde löst på vänster sida av motorn.
    För mitt otränade öga såg jag ingen omedelbar plats den passade på, förutom ett ställe där det redan satt en likadan kabel, från till synes samma härva.

    Vad är det jag stött på?
    Försökte fånga det hela på bild. (den hänger ned)

  2. #2
    Steg 5 Mr.Os avatar
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    5 192
    Medlem#
    ja
    Ser inte exakt. Men om den är förberedd för larm kan det vara kontakten till öppen-huv-brytaren
    §9974§90081§900086§95039502§9502*900095*9304*9509*9509
    CarbonGrey,CosmicBlue,LaserRed,LeMansBlå,Odoardogrå,Silver,Svart,White
    Aero4Arc2Biopower3Griffin2CC2Turbo2Vector2

  3. #3
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Kan det vara så att det är kontakten till lambda 2? Sitter det inte 2 st ganska lika kontakter i en plåtvinkel strax intill? Kolla då om din bil saknar lambdasensor efter katalysator. Det är I så fall helt ok

  4. #4
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    hmm, plasttryckrör. hade inte de tidiga 9-5:orna tryckrör i aluminium?

    De med tryckrör i aluminium har en tryckgivare med en slang till tryckröret som sitter precis där.


    De med plaströr fick en ny tryck/tempgivare som sitter på framsidan av tryckröret.

  5. #5
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Aluröret fanns väl bara 98? Eller möjligen tidiga 99or, plaströret kom ju rätt tidigt. När T7 kom på og9-3 2000 så var det ju plaströr.

    1 användare gillar detta inlägg



  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 504
    Medlem#
    6973
    Alurör endast på -98.

    Plast-tryckröret finns i två varianter. 99-00 har den separata tryck och tempgivare precis som -98 med alurör. 01- har den kombinerad tryck och tempgivare samt att den har ett extra uttag för slangpaketet till bromsservot precis ovanför spjällhuset.

    Det grå kontaktstycket är till den bakre syresensorn (som inte finns på en svenskspecad -99a)

    Mvh

    1 användare gillar detta inlägg


    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2017
    Inlägg
    7
    Medlem#
    -
    Grymt stort tack till er all. Det känns som mysteriet är löst iochmed att jag endast har en syresensor.

    1 användare gillar detta inlägg



  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    När jag såg tråden tänkte jag att jag också skulle få svar på min lösa kabel som även jag hittade vid växellänkagereparation men min verkar inte vara samma. Är det nån av er lösa-kablar-experter som även vet vad min lösa kabel kan vara?

    Den sitter faststrajpad mot torpedväggen så det verkar vara meningen att den inte ska användas men vore ju intressant att veta dess funktion. Två pinnar ser den ut att ha.
    lös kabel.jpg
    Torpedväggen är uppe åt vänster, typ där pilen börjar. Det svarta till höger är plastkåpan runt oljepåfyllningen. Går det att förstå hur bilden är tagen?

    Min bil är också en 9-5 fast nyare, 2006:a.

  9. #9
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    skall vara så, tidigare 9-5:or hade en extra magnetventil som användes till en vattenventil. denna togs bort 2002.

    1 användare gillar detta inlägg



  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Fast detta var ju då en 99a
    Men jag tror också det är till vattenventilen.

  11. #11
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    KevinD kapade tråden och frågade angående en kontakt på sin 9-5 2006:a

    Så det var den jag svarade på

    vad TS kontakt var för något var redan löst

  12. #12
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Fenomenet att nyblivna bilägare hittar något som hänger löst och genast vill ansluta det är ju inte direkt ovanlig.

    Och självklart är det inte fel att fråga, eller söka efter 'problemet' men går bilen som den ska och inte tänder några varningar så är det kanske helt normalt.

    Exempel är ju bl.a. manuella bilar utan vakuumpump "något saknas på min motor" eller "en slang är lös" när någon hittar automatlådans avluftningsslang.
    Och på äldre bilar innan det skulle sparas på allt så fanns kablage fördraget till saker som bilen inte levererades med från fabrik.
    Men som sagt, finns inget fel är det ju onödigt att börja 'laga' bilen.
    Och när det gäller kablage så kan det vara lättare att lista ut vad det är om poltal och kablagefärger anges utöver bilmodellens data.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    KevinD kapade tråden och frågade angående en kontakt på sin 9-5 2006:a

    Så det var den jag svarade på

    vad TS kontakt var för något var redan löst
    Skämskudde till mig
    Jag trodde det var TS som ställde följdfråga...

  14. #14
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2016
    Inlägg
    56
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    skall vara så, tidigare 9-5:or hade en extra magnetventil som användes till en vattenventil. denna togs bort 2002.
    Perfekt, tack för snabbt svar.
    Citat Ursprungligen postat av HeRmAN Visa inlägg
    Fenomenet att nyblivna bilägare hittar något som hänger löst och genast vill ansluta det är ju inte direkt ovanlig.

    Och självklart är det inte fel att fråga, eller söka efter 'problemet' men går bilen som den ska och inte tänder några varningar så är det kanske helt normalt.
    Nej som sagt så trodde jag inte att det var något fel eftersom kabeln inte hängde och dinglade utan var fint fastsatt men man är ju ändå nyfiken och tänkte passa på när vi var inne på ämnet, därav "kapningen".

    Jag lider av en sån där sjukdom/åkomma att jag måste veta hur allt funkar, att saker funkar duger tyvärr inte

  15. #15
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Att vara vetgirig är bra, att "laga" något utan att veta vad man gör är olämpligt

    /via Tapatalk
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  16. #16
    Sen finns det 4 mm vacuumslangar som ska vara kopplade som hänger och slänger och bilen verkar ändå gå som den ska. Jag köpte en 9-5 med en av slangarna till magnetventil på torpedväggen av. Förre ägaren öppnade aldrig huven och jag fick höra flera gånger innan köpet att bilen gick som ett skott. Den gick som ett skott när jag hade satt dit slangen igen när jag kommit hem efter att ha köpt bilen så där bara för 3 000 kr. Den gick bra när jag körde den hem men saknade den där sista kraften som en 185 hk ska ha.

    Så bättre fråga om slangar en extra gång för ibland har den helt enkelt lossnat utan att bilen slutar att fungera.

Liknande ämnen

  1. 95 MY01 Oljeläckage vänster sida på motorn (Bilder)
    Av Winbo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-12-06, 12:17
  2. Oljud vänster sida av motorn. Multirem?
    Av Daniel_hbg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-02-28, 13:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •