Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Vickande ratt efter hjulbyte OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -

    Vickande ratt efter hjulbyte OG9-5

    Hej. Köpte en Saab 9-5 2001 förra månaden. Nu när jag böt till vinterdäck förrgår så märkte jag direkt att ratten liksom vickar konstant till höger och vänster när jag släpper på ratten. Märks mest i låga hastigheter. Vidare så märker jag av att det hackar höger/vänster när jag svänger höger eller vänster.
    Sommardäcken som satt på innan var det inga problem med.

    På bilen sitter det på nokian hakkapeliitta 205/55/R6, tre st är 7, det fjärde är serie 5.
    Det fjärde däcket av serie 5 sitter på framaxeln och är smått nedslitet utåt, samt att näst intill alla dubbar utåt är intryckta... kan det vara däcket som orsakar detta? Eller möjligtvis fel på alufälgen?

    * Inga vibrationer
    * Inga missljud
    * Höger vinterdäck fram är smått snedslitet utåt med intryckta dubbar (hakkapeliitta 5)

    Nån som har någon ide om vad det kan vara?
    Tacksam för svar.

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Vibrationer från däcken som är maximal runt 40 km/h är normalt orundhet på däcken. Rör detta framdäcken märks det i ratten.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 158
    Medlem#
    2555
    Den där bilen skulle kanske må bra av en 4-hjulsinställning.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Vibrationer från däcken som är maximal runt 40 km/h är normalt orundhet på däcken. Rör detta framdäcken märks det i ratten.
    Inga direkta vibrationer upp och ner i ratten, utan endast att ratten liksom själv vickar höger vänster. Men du har en poäng, ska försöka byta ut framdäcket mot ett backdäck för att kontrollera.

    Citat Ursprungligen postat av RZ Visa inlägg
    Den där bilen skulle kanske må bra av en 4-hjulsinställning.
    den drar inte åt något håll, går spikrakt annars och inga slitningar på sommardäcken.

  5. #5
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Att ett däck är udda gör ju att varningsklockor ringer och en 4-hjulsmätning bör ske som RZ skriver

    /F
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Fral Visa inlägg
    Att ett däck är udda gör ju att varningsklockor ringer och en 4-hjulsmätning bör ske som RZ skriver

    /F
    hmm. Aja, får helt enkelt bita ihop på det sura äpplet och införskaffa två nya däck fram och göra en 4-hjulsinställning. Egentligen det billigaste felet som kan va antar jag.
    Fint av förra ägaren att "tala om" att ett av vinterdäcken inte stämmer överens med övriga, sigh.

    Tack för alla svar.
    9-5 SE KOMBI 2.3T S, 2001, Aut

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 129
    Kolla att hjulet verkligen ligger dikt an och inte har hamnat snett. Undersök också däcket noga så det inte har fått en bula, det brukar kännas som mest runt 40.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Jaha, var nere vid macken för att kontrollera lufttryck för säkerhets skull. 3.2 bar hade jag. Trodde först inte mina ögon, men verkar som om de som böt mina däck måste ha vart helt påtända. Max på däcken är ju 3 bar, så det ena däcket misstänker jag nu har tagit skada av detta, antagligen blivit deformerat som ni har föreslagit som orsak.
    9-5 SE KOMBI 2.3T S, 2001, Aut

  9. #9
    Steg 4 Frals avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    4 235
    Deformerat blir det inte av 3,2 bar. Däremot kan slitbanan släppa från corden av andra orsaker. Då får man konstiga fenomen.

    3 bar på mackens mätare kan dessutom vara allt från 2,8 till 3,2 bar likväl som det kan vara samma sak hos gummigubben. Däcket tål säkert 50% mer än vad som står som maxtryck som en säkerhetsmarginal.

    /F
    Senast redigerat av Fral den 2017-11-10 klockan 16:44.
    För länge sedan SAAB 9-5 SC 2,0t BioPower Nordic st1 2006.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 168
    Medlem#
    8758
    Jag tvivlar starkt på att 3 bar ställer till något på friska däck. Orundheterna beror normalt på antingen slitbaneseparation eller cord-problem (som ofta kan härledas till att det läckt in vatten på något sätt och sedan rostat).
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av Långmilare Visa inlägg
    Jag tvivlar starkt på att 3 bar ställer till något på friska däck. Orundheterna beror normalt på antingen slitbaneseparation eller cord-problem (som ofta kan härledas till att det läckt in vatten på något sätt och sedan rostat).
    Vem vet, det kanske hade däckcancer,
    Har känt efter med handen på däcket men märker inte av någon ojämnhet, ska byta fram och backdäcken med varandra för att säkerställa att det är hjulet och inte något annat som orsakar problemet
    9-5 SE KOMBI 2.3T S, 2001, Aut

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    6
    Medlem#
    -
    Hittade problemet. Bestämde mig för att en gång till kolla däcket för deformation, hittade då en bit på däcket som var mer slitet än andra delar, samt smått utåtbuktande.
    Bara byta däck.

    2 användare gillar detta inlägg


    9-5 SE KOMBI 2.3T S, 2001, Aut

Liknande ämnen

  1. Hackar/rycker i ratten vid sväng efter hjulbyte? NG9-3
    Av Hath i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-10-25, 14:06
  2. Handbroms läser sig efter hjulbyte
    Av shootking i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-07-04, 18:32
  3. Sned ratt efter hjulbyte
    Av magnlund i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-04-26, 12:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •