Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Frågor om steg1 T5Suite 9-3 154hk -99

  1. #21
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    "Tune me up"-funktionen i t5suite är ju dessutom inte känd för att göra ett så bra jobb. För att det skall bli bra bör man ändra tändningen. Det är inte bara laddet det hänger på. På T5 med mindre möjligheter till finjusteringar är ju tändmappen väldigt viktig för programmets förmåga.

  2. #22
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag förstår vad du menar bollman. Som sagt ä, den bilen gick aldrig helt hundra och laddade för mycket men har även för mig att jag testade ett nordic baserat program vilket gav samma ladd. Men min poäng är inte leverantören utan att bilen går rent trots högt ladd.

    Gällande tändningen i T5 suit, jag antar att det har att göra med att undvika spikningar? Eller menar du rent effektmässigt?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  3. #23
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Både ock. För att man skall få rätt "fräs" på maskinen krävs att man ställer tändningen aggresivare. Men också att man ändrar hur mycket som backas vid problem.

  4. #24
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Känns just nu som man missar en hel del vrid när den missar men den går ju rent på höga varv och där går den gött spännande att se hur det blir om jag får ordning på missarna.

    Om det nu inte är tändningen det är fel på... vad är det som kan påverka blandningen vid höga ladd? Soppapump.. . Men den är ju bytt - flödar för dåligt ändå? Spridare som inte flödar ordentligt som bara märks vid högt ladd?

    Har fått tag i en TK som är tillverkad 05 som säljaren säger ska vara felfri... blir nog den!


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu är en bättre begagnad tändkasett på väg!

    En kanske konstig fråga - men nu när jag testar den nya TK:n. MÅSTE jag byta stift eller kan jag först testa med dom gamla stiften? Dom stiften som sitter i har gått typ 250-300 mil så känns onödigt att byta i första hand. Funderar mest på att OM det är ett tändstift mot all förmodan som är kasst, kan det förstöra den nya TK:n då?
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #26
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 128
    Kolla på dem, det kostar inget Ser de bra ut så kör, men är du det minsta osäker så byt.

  7. #27
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Dom stiften som sitter i har gått typ 250-300 mil så känns onödigt att byta i första hand.
    Det är aldrig onödigt att byta tändstift...

    Citat Ursprungligen postat av manganish Visa inlägg
    Funderar mest på att OM det är ett tändstift mot all förmodan som är kasst, kan det förstöra den nya TK:n då?
    Har väldigt svårt att tro att ett felaktigt tändstift skulle kunna göra åverkan på tändkassetten, men jag hoppas och antar att du tänker felsökningstänk.
    Rätt ordning enl. mig är;
    -Nya stift (igen) ihop med befintlig TK
    INTE BÄTTRE?
    -Byta till utbytes TK
    INTE BÄTTRE?
    kanske stift igen, för att vara helt säker. (kombon nya stift + utbyteskassett)

    Först då tycker jag man kan börja anta att tändningens hw inte är problemet, trots att begagnad TK är liiite sådär, man vill ju gärna se att den funkar i annan bil med ungefär samma setup..?

    //
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  8. #28
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Köpte mig en begagnad TK för två månader sedan men saknade en fjäder till ena spolen så blev inte av att jag bytte. Bilen gick ju bra vid normal körning så kunde leva med det. Dock blev misständningarna värre o värre vid högt laddtryck (ibland får man ju för sig att trycka på lite). Fick blinkande CE igår och P0300 så tänkte att nu var det nog dags att få tummen ur gällande TKn. Fick en fjäder till spolen förra helgen passande nog.

    Kollade stiften och dom såg bra ut så chansade att byta bara TKn.

    Nu fungerar bilen helt kanon!! Inga misständningar och dom 220hk har hittat hem definitivt!

    Så jag har kört runt med en halvdan TK i flera månader. TKn som satt i var orginal från 99 med 23k mil så den gjorde väl så gott den kunde


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #29
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 260
    Man kan dra ur fjädern från den gamla TKn. Något att spara innan man slänger den.
    Alt. är att ha den som extra "nöd" kassett i skuffen om den andra lägger sig helt.

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Japp, den gamla får agera reservkasett nu


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

Liknande ämnen

  1. Saab 93 -99 2,0T 154hk T5Suite
    Av hedlunde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •