Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Frågor om steg1 T5Suite 9-3 154hk -99

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Frågor om steg1 T5Suite 9-3 154hk -99

    Jo jag har bara en fråga gällande steg1 i T5suit för 9-3 154hk M1.

    Vad jag har läst mig till så är det en speciell tankurluftningsdiagnos på dessa bilar. Är det samma sak som att EVAP ska vara ikryssat i T5suit när steg1 programmet görs?

    Jag installerade MV och steg1 igår. Upplevde igår att bilen gick som den skulle men idag när jag körde till jobbet (4 mil) så kände jag att bilen misstände på högre last (vid fullgas på 4:an så börjar bilen hacka vid typ 3000 rpm). Klart märkbart och jag känner det på fullgasrepor på 3:an 4:an och 5:ans växel, ibland mer, ibland mindre.

    Inga konstigheter att en saab misständer har ingen Check Engine men ska se om det finns några felkoder som är pending.

    Jag läste denna tråd om tankurluftningen på T5 154hk och jag tänkte bara kolla med expertisen här att det inte kan ha med det att göra. Bilen är nu fulltankad, går felfritt på lägre laster samt tomgång.

    http://forum.saabturboclub.com/showt...r-vid-halvtank

    som sagt vill bara dubbelkolla det här med "den speciella tankurluftningsdiagnosen".

    Annars så är tändkasetten en prime suspect då jag tidigare har fått felkod P0340. (Ja jag vet man ska inte trimma förrän man har fixat allt på bilen.......)
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  2. #2
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    I t5suite finns en kryssruta för tanktrycksdiagnos. Dessutom måste du ha lambda 2 ikryssad.
    Varför utgick du inte från originalprogrammet? Eller hur gjorde du programmet?

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Det var inte jag som gjorde programmet. Jag vet inte om det utgår från orginalprogrammet. Men EVAP och dubbla lamda ska vara ikryssat. EVAP är samma sak som tanktrycksdisgnos?

    Jag tolkade det som att steg1 programmet var typ ett standard program till steg1 för Og 9-3 T5


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  4. #4
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Hej,

    Och nya tändstift av rätt sort (BCPR7ES) har du satt i..?

    //
    Andreas

    EDIT: Lambda 2 på T5... ?
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Japp, eller ja, 200 mil gamla


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av flaset Visa inlägg
    Hej,

    Och nya tändstift av rätt sort (BCPR7ES) har du satt i..?

    //
    Andreas

    EDIT: Lambda 2 på T5... ?
    Det där med lambda 2 undrar jag också om.. har sett det i t5suite, men trodde inte att det fanns bilar med det. Var det något de allra sista 9-3orna med t5 fick?

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  7. #7
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Alla miljöklass 1-bilar har det, samt många som åkte till USA, redan på ng900-tiden.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882

    Frågor om steg1 T5 suit 9-3 154hk -99

    Men EVAP krysset och tankdiagnos är inte samma kryssruta i t5suit eller?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  9. #9
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Så vitt jag vet finns inget EVAP-kryss i t5suite.

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Tank diagnos var ej ikryssat så förhoppningsvis är det det som är problemet.

    Orkar någon förklara kort vad tankdiagnos innebär och varför/hur det kan påverka motorgången?


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  11. #11
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Tanktrycksdiagnosen är en funktion som testar att det är tätt och inte kan läcka ut besinångor i omgivande luft. Det är ett gäng ventiler och tryckgivare. Om bilen har det är systemet helt tätt och då måste styrsystemet själv hantera undertrycket som bildas av att du gör av med bensin. Om det inte sker blir det undertryck i tanken och pumpen får problem att leverera bränsle till motorn. Man riskerar också att få en helt ihopsugen tank.

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Låter som det skulle kunna förklara rycken vid högre laddtryck (bränslet räcker inte till). Risken är väl att bilen går sämre och sämre ju mer soppa man förbrukar.

    Tack för en bra förklaring!

    Ska testa imon med tankdiagnos på.


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Nu har jag testat med nytt program med tankdiagnos. Bilen går lika som innan, rycker och misständer vid högt ladd.

    Började kolla över slangar i motorn och hittade detta:

    Vad har denna slangen för funktion?

    Går mellan insug och någon svart klump (uppe till vänster på bild2) sedan vidare ner mot torpedväggen och bak. Är detta tankdiagnosen..?

    Har inte kunnat provköra då nippeln till vevhusventen gick av...

    R slangen till MV hade hoppat av också men det tror jsg inte spelar någon större roll


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  14. #14
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Det där är tankurluftningen, den översta bilden. Läcker den där så pyser laddet ut och då kan det bli konstigt.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Jag har åtgärdat slangen till tankurluftningen samt bytt alla 4mm vakumslangar samt backventil till vevhuset.

    Dock återstår misständningar vid högt ladd, bilen misständer mellan typ 2800-3800 rpm vid ”segdragning” då Laddet är som högst, över 4000rpm går den helt rent (när laddet gått ner). Svårt att se med telefonen (har ingen laddtrycksmätare) men verkar som att den missar när laddet går över 1 bar typ.

    Nu har jag inte gjort någon vidare felsökning men missarna beror ju antingen på tändningen (kassett eller stift) eller för lite soppa (eller för mycket..??). Dock ingen CE! Programvaran ska vara ok med tankdiagnos nu.

    Jag har dock inte kollat dom grova luftslangarna (25mm) typ tomgångsmotorn men det jag tänker är att i och med att det är map-sensor så borde väl luftläckage snarare resultera i lägre laddtryck snarare än misständningar? Vad för typ av läckage på T5 kan leda till fel bränsleblandning... inget?

    Bränslepumpen är nyligen bytt (300mil) men kan något göra så att pumpen flödar för dåligt?

    Min bästa gissning är att någon spole i TKn inte riktigt hänger med på en cylinder och gnistan blir för svag.

    Jag tror jag kan utesluta vevaxelgivaren då bilen går helt felfritt på lägre varv?

    Som sagt, jag ska byta TKn men tycker det är intressant hur systemet funkar, speciellt vid luftläckage


    Skickat från min iPhone med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  16. #16
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Som du säger brukar luftläckage i T5 resultera i lägre ladd.

    Jag blir lite förundrad över att du säger "när laddet går över 1 bar". Du satte väl bara i ett steg 1? Då borde laddet knappt nå 1 bar. Lite väl högt ladd i kombination med original downpipe kan mycket väl resultera i misständningar vid segdragning för då går det fort rätt varmt.

  17. #17
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2016
    Inlägg
    125
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Som du säger brukar luftläckage i T5 resultera i lägre ladd.

    Jag blir lite förundrad över att du säger "när laddet går över 1 bar". Du satte väl bara i ett steg 1? Då borde laddet knappt nå 1 bar. Lite väl högt ladd i kombination med original downpipe kan mycket väl resultera i misständningar vid segdragning för då går det fort rätt varmt.
    Får nog instämma här -- hur högt laddar du? Vad har du för booster request som max i din tune?

    Sent from my Nokia 8 using Tapatalk
    9000CDE 2.3t -95 | 9000CSE 2.3T -95 | 9-5 Aero -03
    MR2 GT -94 | Evo IV -96 | LS400 -91 | KE35 -78 | RS2000 -92 | Scirocco GT -77 | E28 -86
    Och lite motorcyklar etc...

  18. #18
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 994
    Medlem#
    5849
    Och faktumet kvarstår, nya stift tillsammans med en TK man VET fungerar utesluter ju att det är tillräcklig gnista som fattas....
    Törs nästan sätta pengar på att du har problemet där...
    Mvh
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  19. #19
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2008
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    882
    Programmet är steg 1 i T5 suit som begär max 1.15 bar upp till 4500 rpm. Som sagt, lite svårt att säga exakt va den laddar men har sett på map sensorn att den har peakat 1.2. Ska fixa en riktig mätare.

    Speedparts steg 1 för 9-3 T5 begär max 1.25 bar upp till 4500 rpm sedan 0,8. Jag hade detta i min gamla 9-3 T5. Dock var det något fel så den laddade ibland stabilt 1.4 vid segdragning. Hårdvaran var förövrigt original. Hade aldrig problem med misständningar, dock rätt rejäla knack ibland så 1.2 anser jag att bildar ska klara av. I alla fall vid enstaka segdragningar... sedan får den väl sänka laddet.


    Skickat från min iPad med Tapatalk
    Saab 9-3 Vector 175hk/200hk 2008

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 124
    Nu skall man inte baktala någon leverantör, men just den du nämner hyser jag inget större förtroende för, åtminstone inte trim som troligen utvecklades i mitten på 90-talet.
    Jag har själv haft en likadan bil som din, det var min första "finare" SAAB, jag betalade nästan 160000 för den då det begav sig (ofattbart idag).
    Jag gick igenom 3 leverantörer innan jag blev nöjd. I början var jag också nöjd med B*R, men efter att man började lära sig lite mer så insåg man att det kanske inte var så bra.
    Om du tittar på deras trim så skiljer det märkligt lite mellan steg 1 och 3, bara 18hk och 11Nm. Det beror, enligt min mening, på att de endast utvecklat ett "steg 2" (observera att de inte har någon skillnad mellan 1 och 2) och så förlitar de sig på att styrsystemet skall begränsa prestandan så att inget dumt händer om man inte har hårdvaran.
    Nu är det ingen större skillnad mellan original avgas och 2,5" efter kat, men det kräver ju att originalsystemet är funkis. Det är rätt vanligt att innanmätet i den bakre dämparen ger sig och blir till skrot, det hände mig, och då blir det inte roligt kan jag säga. Det slutar med att bilen inte laddar alls och går som en potta skit.

    Jag menar att deras steg 1 är på tok för aggresivt helt enkelt. Det krävs inte mycket för att problem skall uppstå.

    Med det sagt, prova ny TK och stift.

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Saab 93 -99 2,0T 154hk T5Suite
    Av hedlunde i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-04-28, 22:50

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •