Sidan 5 av 6 FörstaFörsta ... 3456 SistaSista
Resultat 81 till 100 av 105

Ämne: Svårstartad NG9-3 B207 BioPower

  1. #81
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    Tackar!
    Senast redigerat av HeRmAN den 2016-02-02 klockan 20:40. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    Saab 9-3 -08 BP

  2. #82
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2016
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5
    Medlem#
    -
    FYI:Tog ut spridarna o rengjorde dem med en ultraljudstvätt (vatten+lite avfettningsmedel) o problemet med starterna var borta. Bilen drar betydligt mindre bensin nu också, c:a 20% mindre uppskattningsvis. Undviker E85 sen ett halvår p.g.a prisutvecklingen.
    Saab 9-3 -08 BP

  3. #83
    Steg 1 daspunners avatar
    Reg.datum
    jan 2011
    Ort
    Varberg
    Inlägg
    1 333
    Jag är lite nyfiken på hur en bil kan sänka bränsleåtgången pga rengjorda spridare! Försöker inte dumförklara eller göra mej lustig. Just curious!

  4. #84
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Drog bilen onormalt mycket bränsle?
    Att rengöring minskar förbrukningen ser jag inte som ett mysterium då dåligt fördelat bränsle ger mindre effektiv förbränning men då skall det nog vara väldigt illa för att ge 20% sänkning
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  5. #85
    Steg 1 MicEEs avatar
    Reg.datum
    nov 2005
    Ort
    Halmstad
    Inlägg
    1 980
    Medlem#
    7042
    20% har jag väldigt svårt att se men visst kan de gå billigare om man rengör och får bilen att gå "korrekt"
    Som sagt i den nya "ng9-3 FAQ" spridare och BTR är vääääldigt vanligt på Biopower och ger konstiga fenomen som tex. Svårstartad, ryckig gång, ojämn tomgång, hög förbrukning och lite andra tråkigheter..
    BTR är billig att köpa (runt 400:- har jag för mig) samt spridare går att rengöra för någon hundring.

    Skickat från min Nexus 6

    1 användare gillar detta inlägg


    9-5 Aero SC 2005 - 9-5 Vector SC 2.3t 2004 - 9-3 SC Aero 2.0T 2009

    http://www.garaget.org/MicEE (NR:7042)

  6. #86

    Säkring till motorfläkten

    Citat Ursprungligen postat av Groolo Visa inlägg
    Bilen startar igen!
    Hämtade nyss bilen från Saabverkstaden, det saknades en säkring...

    Där satt ingen säkring innan (tog bilder på allt innan jag började för att jag inte skulle glömma något), men nu sitter där en och bilen startar.


    Var lite svårstartad fortfarande så får återkomma om/hur spridarbytet gjorde någon skillnad.

    Tack för al
    Vet du vilken av säkringarna som går till motorfläkten?

    - - - Uppdaterad - - -

    Har en Saab 93 1,8 år 2006
    Skulle börja koppla in maptun steg 1, då står det att man man ska demontera säkringen till motorfläkten men kan ej hitta den i manualen. Vet någon vilken det är? Varför ska man koppla bort den ? osv

  7. #87
    Steg 1 Norrbagges avatar
    Reg.datum
    apr 2013
    Ort
    Tromsø
    Inlägg
    1 890
    Grønn sikring (#35/30A) over det gule reléet til høyre på stort bilde, i tilfelle du har bare én vifte, og i tillegg gul sikring (#36/20A) ved siden av om det er tale om to vifter.

    Dette gjøres nok for at viftene ikke skal starte under innkoblingen av steget, noe som kan skape transienter pga. strømtrekket når den/de starter eller (for) lav batterispenning.
    Saab 9-3 SC Aero 2.0T XWD/eLSD Aut. 2009. eSID2

  8. #88
    Tack!
    Jag hade samma problem och byta bränsletrycksregulator gjorde susen!!
    Enklast och billigast att prova det först för er andra med samma problem...

    1 användare gillar detta inlägg



  9. #89
    Grundladd Groolos avatar
    Reg.datum
    apr 2007
    Inlägg
    248
    Härligt att höra!
    Senast redigerat av Moderator den 2022-10-29 klockan 15:03. Anledning: Ingen idé att citera hela texten när inlägget kommer direkt efter det som citeras
    //Niklas
    Saab 9-5 Aero SC 2.3T 5-vxl Man - Maptun Steg3 - 2004
    Tidigare bilar: Saab 9-3 Vector SC 2.0t BioP 5-vxl Aut - GDM Steg1 - 2008, Saab 9-3 2.0t - BSR steg1 - 1999
    Tillgång till Tech 2

  10. #90
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456

    Svårstartad NG9-3 B207

    Hallå på er!

    Min 9-3 1.8t Bio har blivit väldigt svårstartad. Tyvärr har jag inte märkt något mönster i när den är svår,
    om det är när den är kall eller varm. Känns som det inte spelar någon roll.

    Så nu funderar jag på att byta spridare, bränslepump, och bränsletrycksregulator.
    Men, behöver/bör jag även byta bryggan också, eller?

    Sen undrar jag om det är samma grejer(spridarna mm) till alla bensinare, eller är det särskilda till BioPower-modellerna?

    (jag kommer nog att hålla mig till orginal-effekt på bilen, så inga större spridare eller så. Tror jag! )

    Är det något annat som jag behöver tänka på, som jag har missat?
    Senast redigerat av oreda den 2017-11-08 klockan 07:46.

  11. #91
    Forumambassadör HeRmANs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    12 167
    Första frågan är ju vad du kör på för bränsle när den är svårstartad?
    Är det bensin skulle jag börja med att bara byta BTR
    99 GL -83 | 95 -00 SC 2.3t steg 4 | Saab 93 Aero -02 |Saab 93 -03 | 95 Aero -05 SS BioPower steg 3 | 95 Aero -07 SC Anniversary BioPower steg 1 (Steg 1+ inköpt!) | 95 Vector -07 SS 2,3t BioPower | Saab 95 Griffin -09 SS 2,3t BioPower |

  12. #92
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Jag kör på bensin. Någon gång i våras körde jag en tank med E85, och inbillar mig att det är efter det som bilen blev svårstartad. För en tank sedan, så att säga, hällde jag i en sådan där spridarrengöring samtidigt som jag fyllde tanken med 98-oktan. Hoppades att det skulle hjälpa, men har inte märkt någon skillnad.

    Var sitter btr'en? Svårt att komma åt den?

  13. #93
    Helt original? Naminos avatar
    Reg.datum
    okt 2017
    Ort
    Internet
    Inlägg
    630
    Medlem#
    11785
    Om jag inte missuppfattat något så är det den lilla prylen som sitter längst till höger på fuelrailen. Går 1 vakuumslang från grenröret in till den(kort stump)



    Skickat från min SM-G900F via Tapatalk
    Saab 9 Aero Hirsch -04 (Sönderplockad) | Volvo S70 | Nu med Tech2

  14. #94
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Okej, då ska jag kolla det imorgon! Tyvärr har jag inte bilen hemma förrän sent ikväll, så jag kan inte ut o reka läget än. Fick hem btr’en idag från Maptun. Beställdes igår, kom idag!

    1 användare gillar detta inlägg


    Senast redigerat av oreda den 2017-11-11 klockan 12:07.

  15. #95
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Inlägg
    91
    Medlem#
    2456
    Då har jag bytat btr'n nu, och än så länge funkar bilen som den ska!!! Jäkligt skönt!
    Det var VÄLDIGT enkelt och lätt att komma åt!!

    Tack för hjälpen allihopa!!!

    1 användare gillar detta inlägg

    Vfr


  16. #96
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    283
    hej felsökte en bil idag som var som din hittade felet att det läkte ut bensin ur vakuumstyrningen till bränsletryckregulatorn som sitter på sidan av fuelrailen, som i sin tur fyllde insuget med bensin, lätt fel och snabbt kollat

  17. #97
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2020
    Inlägg
    1
    Medlem#
    -

    Väldigt svårstartad Saab 9-3 NG bp 1,8t steg 2 nordic.

    Hej, har sedan jag för lite över en vecka sen bytte från e85 till B95 för första gången sen i maj fått en bil som är väldigt svårstartad och går dåligt i några sekunder men sen beter sig normalt när man väl kommit iväg.

    Bilen har alltid under tiden jag har ägt den varit lite segstartad men inte alls som nu, kommer även rök ur avgasröret och slutröret har blivit ganksa svart under senaste veckan. Har som titeln sagt steg 2 trimmat den hos Nordic i norrköping och bytte spridare då med till bättre än orginal för att just slippa att dem skulle bli ett problem för det tipsade han om.

    Hjälp är mycket upskattad!

  18. #98

    Svårstartad 9-3 1.8 BioPower

    Tjenare!
    Då var det dags igen, köpt mig en Saab efter ett uppehåll på 5 år!

    Har köpt mig en "Saab 9-3 SportCombi 1.8t BioPower Manuell, 175hp, 2008".
    Bilen är riktigt fin, 99.9999% rostfri och har ägts av ett äldre par sedan 2011.

    Nästan alltid tankad med bensin, servad varje år osv... Fin!

    Den är lite svårstartad, startmotorn får gå lite länge ibland tycker jag. 3-5 sekunder. Förra ägaren, som ägde den 2 år innan mig, sa detta direkt men underströk att den alltid startat till slut.
    Jag undrar om man kan byta bränsletrycksregulatorn? Har läst lite om liknande bilar som haft exakt samma problem.

    Den är svårstartad när den är kall, när man kört litegrann och sen ska starta igen så går den igång direkt. Den går hur fint som helst när den väl är igång.

    Tändstiften är bytta så jag låter bli att testa det.

    Vad har ni för tankar kring detta?

    //Oscar

  19. #99
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 855
    Medlem#
    4458
    Är det originalprogram i den eller något trimprogram?

    Jag hade liknande på mitt Maptunprogram i början p.g.a. att Fredrik hade varit lite snål med startberikningen. När det var justerat så funkade det direkt. Inte alls säkert att det är liknande som ditt problem...
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  20. #100
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    89
    Hej,

    BTR som är lätt att byta låter rimligt att prova först annars är nog som nämnts tidigare i tråden spridare ett hett tips, min MY2009 blev som ny men en sats nya spridare.
    Provade först att få de gamla spridarna rengjorda och uppmätta, med ok resultat avseende täthet och spridning, trots det kvarstod problemen så jag rekommenderar att satsa på helt nya.

Liknande ämnen

  1. [LÖST] Svårstartad 9-3 1.8t BioPower -08
    Av turbo2,0t i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2021-04-28, 07:05
  2. Svårstartad när motorn är varm NG9-3 B207
    Av kenjan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2018-07-19, 16:39
  3. Svårstartad när motorn är kall NG9-3 B207
    Av Spawn i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 37
    Senaste inlägg: 2017-11-04, 10:29
  4. [LÖST] Svårstartad kall NG9-3 B207 BioPower
    Av wibbenz i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-08-26, 12:10

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •