Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Banåkning med (nästan) standard 9-3ss.

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -

    Banåkning med (nästan) standard 9-3ss.

    Hej, är sugen på att köra lite bana nästa år, har en 9-3ss över, en 1,8t med chip till 210hk.
    sitter även aero 314mm bromsar fram och bilstein dämpare på.
    Tanken är att ha kul på bana med liten budget, vad är nödvändigt att förbättra? tänker montera stålslangar till bromsok och bromsvätska av hög kvalitè.
    Lätta bilen på allt icke nödvändig och ett par bra däck, förslag på bra sulor?
    Vart vänder man sig för att få reda på olika bankörningar/trackdays?, något forum eller klubbar förutom stcs?

    Tänker som så att man klarar sig nog rätt långt med små förbättringar som inte kostar skjortan i början, jag är ju ingen F1 förare.
    så tips och förslag mottages på nödvädiga förbättringar och även utrustning förutom bil som behövs.

    //Anders

  2. #2
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Det är en utmärkt bil att börja med. ng9-3 har ett väldigt bra chassi redan från början. Med större bromsar och ett trimm så har man en väldigt bra början. Ha det så kul!
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  3. #3
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Hur du än väljer att utrusta bilen så kommer du inte ha några som helst problem med att hänga med och ha superkul på banorna Så får du känna själv vad du tycker kan förbättras. Det är absolut ingen press på att man måste vara supersnabb och ha en supersnabb bil.

    så är frågan bara vad som verkligen är nödvändigt så är det endast att se till att bilen är körduglig och säker, en ng9-3 är trevlig även i helt orginal utförande

    Belägg är trevligt att ha några bra, jag kör carbotech xp8. Överlägset bäst av de jag testat, men är ganska dyra, kostar lite över 2000 kr för en uppsättning till 314mm-bromsarna.

    Stålomspunnet vet jag inte om jag skulle sätta som krav.

    bra bromsvätska kan vara bra, viktigast är att den inte är jättegammal och full av fukt, vill du gå steget upp så finns det lite sportigare att tillgå, jag kör motul rbf600, kostar inte mycket (typ 150 kr halvlitern, vilket räcker ganska långt) och är bra specad

    Däck kan också vara en grej att kolla på, "riktiga" R-däck kostar några kronor. jag kör på Federal 595 rs-R, som är ett "semi-R" däck, tycker det funkar riktigt bra kostar under tusenlappen styck. Mycket bättre än de flesta gatdäcken, men man märker ju att de som åker toyoR888 eller liknande har snäppet bättre grepp, dock för mer än dubbla prislappen

  4. #4
    Moderator
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Kungsbacka
    Inlägg
    6 851
    Medlem#
    4458
    Håller med om Federal 595 rs-R. Jag kör också med såna numera och gillar dom.
    9³ SS -05, Steg 4 Biopower. Såld.
    Projekttråd: Hot Chilli Project

  5. #5
    Moderator flasets avatar
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    2 996
    Medlem#
    5849
    Håller med tidigare talare,
    Jag uppgraderade min 9-3 aero i den ordning jag upplevde att den inte räckte till utifrån min förmåga att köra, och jag har kört MYCKET bil, både på grus och asfalt.
    Förutsättning = Fräscha däck, fräscha bromsar, nytt original, ny bromsvätska.

    Uppgraderingar;
    1. Racing-bromsvätska då bromsarna kokade och fadade.
    2. Större bromsar fram, ihop med stålspunna slangar och ny racingbromsvätska.
    3. Semi Racing däck, (TOYO R88 mycket prisvärd investering!
    4. Chassi, fjädrar och dämpare, B8 bak Gula koni fram
    5. 25mm Krängare bak för att minska tendens till understeer, kräver mer av förare då oversteer tendenser ökar kraftigt.

    Inte kört på bana på ett tag nu, men nästa investering hade lätt blivit bromskylning vilket diskuteras en hel del bland trackday-åkare samt något hårdare och kortare fjädrar, alternativt justerbar fjädring typ coilovers eller liknande för lägre tyngdpunkt.

    Notera att motoreffekten fortfarande är helt original, hänger ändå med de riktigt motorstarka vagnarna, förrutom start-målrakan då, men gillar man att vara snabbast där så kan man lika gärna hålla på med "rakt-fram-racing" :-D

    Lycka till och väl mött till våren! :-)

    mvh
    Andreas
    9³ Aero SS -03, 9³ Aero Coupé -02, 900T16 Cab -89 & 900T8 -85 på garaget.org || Tech 2

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Tackar för svar, jo håller med om att 9-3ss har väldigt fin väghållning original.
    Blev nya bilstein fram, det rostade hål på originaldämparna, så byte va ju ett måste.
    Då verkar det som att ett par nya däck och bromsbelägg är det jag behöver inhandla, fler tips här än carbotech? lite väl dyrt kanske.
    Sen hoppas bilen håller ihop, har ju faktiskt rullat 30000mil nu, så den är inkörd, en av de allra första, tillverkad 2002.
    Räcker det med hjälm eller krävs något mer för att få åka?

    Vart vänder jag mig för att komma med på olika banåkardagar? tips?

  7. #7
    Steg 1 zimms avatar
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    1 491
    Medlem#
    8689
    Jag körde yellowstuff-belägg ett tag. kostar runt 1500 kr. Men de är inte i närheten lika bra som carbotech enligt min erfarenhet. carbotech håller en hel säsong för mig medan yellowstuff blev porösa och oanvändbara efter en bandag.

    Har mindre dåliga erfarenheter av biltemabelägg faktiskt ^^

    Finns lite fler märken, är dock superdålig på namn så jag kommer inte på några nu. någon kan säkert fylla på

    Jag tror nog du kan klara dig rätt långt på orginalbelägg. Har du kört något på bana förut eller blir det premiär till nästa säsong?

    På STCS-träffarna så räcker hjälm och "heltäckande klädsel", kraven på bilen är att den skall vara besiktad och påställd, man gör även en liten besiktning på plats där man kollar mönsterdjup, att saker sitter fast under huven, att det finns bromsvätska i behållaren och att man inte har något löst i bilen

    Mera detaljer finns här: http://www.saabturboclub.com/bantraff/ . vill man vara med på STCS-träffarna så är det bara att du är med i klubben för 300 kr om året så får du vara med på alla bankörningarna som arrangeras. bara att komma dit, behöver ingen anmälning eller liknande

    Familj eller vänner som inte skall köra kommer in gratis och får även åka med dig på banan om de vill under "familjekörningspassen" så det är riktigt kul på familjekörningen behövs inga hjälmar, förutom på Ring Knutstorp, där måste alla ha hjälm under all körning och medåkning.

    Skulle nog tro att via STCS är det absolut billigaste man kan komma undan när det kommer till bankörning, och så är det massor av saabar man kan spana på och saabägare man kan prata saabar med

    Vart i landet du finns påverkar nog vart du enklast kan vända dig för att åka lite utöver STCS många banor har "prova på dagar" där man får köra med sin gatreggade bil

  8. #8
    STCS Styrelse
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Götene
    Inlägg
    685
    Medlem#
    116
    Citat Ursprungligen postat av Boarp Visa inlägg
    Räcker det med hjälm eller krävs något mer för att få åka?

    Vart vänder jag mig för att komma med på olika banåkardagar? tips?
    Hejsan
    Ett medlemskap i Saab turbo club samt en bra hjälm räcker. Jag tycker att den ska vara så lätt som möjligt, gärna öppen typ.
    STCS har 4-5 banträffar per år, hoppas vi ses

    Ha det gött, Sven
    VVFB (Våga vägra facebook)
    99 Turbo 1980, 900 Aero 1984, 9000 A50 2,0t 1997, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 A50 225 1998, 9000 Classic 2,3t 1998, 9-3 SC 1,8t 2007

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Citat Ursprungligen postat av zimm Visa inlägg
    Jag körde yellowstuff-belägg ett tag. kostar runt 1500 kr. Men de är inte i närheten lika bra som carbotech enligt min erfarenhet. carbotech håller en hel säsong för mig medan yellowstuff blev porösa och oanvändbara efter en bandag.

    Har mindre dåliga erfarenheter av biltemabelägg faktiskt ^^

    Finns lite fler märken, är dock superdålig på namn så jag kommer inte på några nu. någon kan säkert fylla på

    Jag tror nog du kan klara dig rätt långt på orginalbelägg. Har du kört något på bana förut eller blir det premiär till nästa säsong?

    På STCS-träffarna så räcker hjälm och "heltäckande klädsel", kraven på bilen är att den skall vara besiktad och påställd, man gör även en liten besiktning på plats där man kollar mönsterdjup, att saker sitter fast under huven, att det finns bromsvätska i behållaren och att man inte har något löst i bilen

    Mera detaljer finns här: http://www.saabturboclub.com/bantraff/ . vill man vara med på STCS-träffarna så är det bara att du är med i klubben för 300 kr om året så får du vara med på alla bankörningarna som arrangeras. bara att komma dit, behöver ingen anmälning eller liknande

    Familj eller vänner som inte skall köra kommer in gratis och får även åka med dig på banan om de vill under "familjekörningspassen" så det är riktigt kul på familjekörningen behövs inga hjälmar, förutom på Ring Knutstorp, där måste alla ha hjälm under all körning och medåkning.

    Skulle nog tro att via STCS är det absolut billigaste man kan komma undan när det kommer till bankörning, och så är det massor av saabar man kan spana på och saabägare man kan prata saabar med

    Vart i landet du finns påverkar nog vart du enklast kan vända dig för att åka lite utöver STCS många banor har "prova på dagar" där man får köra med sin gatreggade bil
    Har nära till Anderstorp och falkenberg, bor mitt emellan, får kolla upp detta med "prova på dagar" tack för tipset.
    Har kört några gånger på Anderstorp och på Opels testbana i Dudenhofen,testade deras Opc-program där, det va en upplevelse, åka i 220km/h och släppa ratten på deras ovalbana tex.
    Men inte kört med egen bil, testade däck på Anderstorp med saab-bilar för många år sen.
    Den bil jag har nu är utöver mina bruksbilar, så tänkte äntligen komma till skott med lite banåka.

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 297
    Bromsar är det absolut första man ska fixa.
    Däck kommer därefter. Bra däck gör livet lättare för bromsarna. Själv har jag valt R888 för att få lite bättre känsla än vad Federalerna erbjuder men Federal är onekligen ett bra val.
    Chassi kommer därefter och såklart en bra stol.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2017
    Inlägg
    11
    Medlem#
    -
    Har monterat aero314 mm ok fram, funkar det ihop med original bak, eller ska jag satsa på och hitta ventilerade aero bak också?
    Märkte häromdan att kopplingen slirar lite grann vid full gas på 3an, så blir tvungen att byta den i vinter, vad finns det för alternativ där som är prisvärt?, eller räcker original kanske?
    Hoppas det går att hålla sig till låg budget bara....

    Har tills nu lagt ut 600kr för 2 aero-ok 314mm, 1300kr för nya bilstein fram, 300kr för bromsvätska race.

    Listan på delar som behövs ser då ut så här.

    Bromsskivor och belägg fram
    4 däck
    Koppling och slavcylinder
    stol.

Liknande ämnen

  1. Bes UA, nästan.
    Av Bosse99 i forum Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2015-06-16, 15:33
  2. Bromsar för banåkning 9000 Aero
    Av Owla i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2010-05-27, 14:40
  3. Bilen nästan dör
    Av FenioN i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-08-29, 20:16
  4. Nästan tjuvkopplad!
    Av jonte_j i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-08-31, 18:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •