Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Återställa/släcka lysande CE OG9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8

    Återställa/släcka lysande CE OG9-5

    Efter att vår motorlampa började lysa för ett tag sedan så var vi och kollade upp vad det kunde vara hos auktoriserad verkstad. Det konstaterades att Turbon var trasig. Att ersätta med ny kostar nästan mer än vad bilen är värd. Bilen är fullt bruklig även om det inte är samma effekt vid höga varvtal, något som vi var beredda på att leva med max 1 år till.

    Nu till det roliga, besiktningen när frugan var där gjorde nedslag på lysande motorlampa, han fick förklaringen varför den lös men det spelar ingen roll .. den får inte lysa, så det är ombesikting inom 1mån. Med andra ord tvingar dom oss att laga turbon bara för att lampan skall slockna, helt sjukt.

    Jag tänker då att om det går att släcka den strax innan, för egentligen är det inget fel med en bil utan turbo, det var inget fel på utsläppsnivå osv. Nån vänlig själ som har lite tips/råd ?

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Om du skriver vad det är för felkod så blir det lättare att ge rätt råd.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  3. #3
    Steg 3 JSNs avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Ort
    Ölanda (Göteborg)
    Inlägg
    3 569
    Medlem#
    8163
    Skrota bilen eller byt turbon.
    /Johan

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    feb 2006
    Ort
    Torpshammar
    Inlägg
    5 923
    Allting är mycket kryptiskt ändå. Finns inga felkoder primärt för att turbon är slut och när de väl är slut så brukar det leda till andra saker som orimlig oljeförbrukning och liknande. Har den bara slutat ladda kanske det är nåt helt annat än en turbo som är "slut"

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 748
    Den här tråden verkar mera vara av ekonomisk vinkling än teknisk.
    Alla saabar har lågt ekonomiskt värde men det bör man sätta i relation till det funktionella värdet.
    Om bilen i övrigt är i bra skick så kan det vara motiverat med att turbobyte.
    Köp bättre begagnad för 2000:- och be någon montera.

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Citat Ursprungligen postat av PelleJ Visa inlägg
    Den här tråden verkar mera vara av ekonomisk vinkling än teknisk.
    Alla saabar har lågt ekonomiskt värde men det bör man sätta i relation till det funktionella värdet.


    Man ska alltid ställa frågan "vad är alternativen?" och ställa dem mot varandra. I det här fallet verkar mätparametern vara rent ekonomisk, då får man ju man bedöma (den långsiktiga) kostnaden för alternativen. Att bekosta ett turbobyte behöver ju inte vara bli dyrare än att t.ex. köpa annan bil.

    När det gäller den tekniska biten ställer jag mig frågande till diagnosen "trasig turbo", som Stefan är inne på brukar en kass turbo ge andra fysiskt påtagliga symptom såsom bolmande vit rök ur avgasrör, hackig gång, oljeförbrukning o.s.v. . Det finns heller ingen felkod som säger "trasig turbo" så det vore väldigt intressant att veta vad det faktiskt var för felkod som tände motorlampan. Det finns ju fel som ger det symptom du beskriver och bara kräver att man sätter dit en gummislang som hoppat loss...

    Och för att svara på din fråga: Ja, det går att släcka motorlampan - den kommer dock att tändas igen så snart bilen "inser" att felet finns kvar, vilket beroende på fel kan ske omgående eller ta flera dagar. Bilprovningen godkänner som du märkt inte bilar med lysande motorlampa.
    Senast redigerat av jellybear den 2017-11-06 klockan 11:27.

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    nov 2012
    Inlägg
    2 246
    Köp en ELM327 med blåtandskoppling till en Andriod telefon.
    Läs ut felkoderna och beroende på vad det är för kod och hur snabbt den kommer tillbaks
    kan man nolla den enkelt innan man chansar och rullar in på ombesiktningen.
    Men läs ut felkoden ivilketfall som helst det kan vara ett enkelt fel = gratis.

  8. #8
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    "Turbon trasig" innebär massor av blåvit rök. Om det inte finns är inte turbon trasig.
    Ett vanligt fel är att wastegatestången hoppar av på grund av ett dåligt clips. Det som händer då är att klaffen står öppen hela tiden och bilen kan inte bygga tryck. Styrsystemet ger då en felkod om att turbon inte "fungerar" (kan man tolka det som) men felet är avhjälpt med en bit ståltråd och lite tålamod!

    2 användare gillar detta inlägg



  9. #9
    Steg 4 GlennBs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Ort
    Norr om sthlm
    Inlägg
    4 921
    Medlem#
    12120
    Min sambo körde förvisso i flera månader med avhoppad wastegatestång -utan felkod.. det var först när jag körde bilen och tyckte den var OTROLIGT trött som jag tittade efter och hittade felet

    Det där nedrans clipset är rätt dyrt, jag lagade med en bricka och en bit ståltråd.. den håller än.
    Nu: SAAB 9-5 Aero '07, SAAB 9-5 Aero SC '05, SAAB 9-5 2.0t '99 (Skrotas/säljs dessvärre trots återupplivandet.. ) ..Nu med Tech2.
    Då: SAAB 900 turbo '83, SAAB 9000i '92, SAAB 9000CDE 2.3t '96, SAAB 9-5 2.3t '01

  10. #10
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Felkoden kommer, förr eller senare. Jag köpte en og9-3 2000 (T7) med just det felet för en spottstyver. Bilen var utdömd av verkstaden som "trasig turbo" och de ville ha 10-15000 för att laga bilen så gubben sålde den till mig, hehe.

  11. #11
    Grundladd Herr Thomass avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Ort
    Bromma
    Inlägg
    441
    Tidigare: 9-5 SE 2.3t Kombi -00 Nordic steg 2
    Nuvarande: 9-5 2,3t Kombi Vector -08 steg 1, 9-3 Linear SS 2,0t -05

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2008
    Inlägg
    8
    Bilen har varit inne på undersökning, felkoden var ”Tryckluftsgivaren” om jag inte minns helt fel, så man bytte den, när jag hämtade bilen så märkte jag direkt att det var samma symptom som innan jag lämnade in den, vid full pelle i botten gick turbon aldrig in, och det kände man på effekten på accelereringen. Man tog då in den igen och man konstaterade att turbon var slut. 15.000 för att sätta dit en ny med arbete. Jag har dock inte märkt något gällande blåvit rök alls, jag har dock fyllt på 1 liter olja sen vi fick domen, mao 6mån sedan.

    Undersökningen gjordes av Rönn Bil i Tyresö.
    Senast redigerat av M@ZE den 2017-11-07 klockan 00:54.

  13. #13
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    1 liter olja på 6 månader är inget, om det inte är så att du kör ett par mil i veckan.
    Jag menar att felsökningen är felaktig
    Det borde finnas någon kunnig i din närhet som kan slå ett getöga på bilen. Vad gäller wastegatearmen så kan du mycket lätt kontrollera den själv:
    http://forum.saabturboclub.com/showt...-0t-Med-bilder

    Kolla bild 2 i den tråden. Du ser armen i mitten längst ner. Du ser också på den bilden att armens "pigg" inte sitter i hålet på "stången". Det skall den göra och ha en liten sprint på plats.

  14. #14
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Felsökningen är det nog inget fel på i detta fallet, jag har haft en bil med samma fel och felkoden var (om jag inte minns fel) P1105 Absoluttryckgivare laddluft felaktig funktion. Kort och gott så förväntar sig bilen ett visst laddtryck under vissa förutsättningar och uppnås inte detta så sätts felkoden.

    Totalt stum axel i turbon ger detta "tysta" turbohaveri, i och med att den var helt stum så var laddtryck lika med noll men ingen rök eller oljeförbrukning i och med att den var just precis stum istället för glapp. Avhoppad wastegatearm, ordentligt luftläckage någonstans, och/eller även totalt igensatt avgassystem (som ger extremt högt mottryck) kan vara orsaken utöver turbon i sig.

    Demonterar man downpipe eller turbons inloppsrör så kan man komma åt och känna på impellern som skall snurra fritt utan glapp, jag tyckte det var enklast att komma åt på avgassidan så jag släppte lite på downpipe.

    Så verkstaden har tyvärr säkert väldigt rätt i detta fallet, priset däremot var ganska högt men det blir lätt så när man räknar på ett helt nytt turboaggregat, ett begagnat turboaggregat kan duga bra till en begagnad bil i detta fallet. Byte av turbo bör ligga kring 2-3 tim jobb på verkstad (Saab själva har en gång i tiden specat det till 2 tim inklusive oljebyte). Med ett begagnat turboaggregat i bra skick bör byte och arbete hamna på typ halva summan mot den prisuppgift du fått.

    Så egentligen skulle man kunna säga detta är en felkod som säger "turbon är trasig", men det kan såklart bero på bland annat de övriga punkter som jag skrev ovan. Felkoden talar ju egentligen bara om att turbon inte klarar att bygga upp laddtryck enligt ordning.

  15. #15
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Fast andelen totalt stumma axlar som inte läcker någon olja i förhållande till avhoppade WG-armar måste ju ändå vara 1-10 typ? I de allra flesta fall där turbon ger sig så blir det ju spektakulärt med rök så det brukar man ju inte missa.

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    8 496
    Medlem#
    6973
    Låter som ett rimligt förhållande enligt mina erfarenheter. Men det innebär ju inte att det inte inträffar.

    Jag tycker trådskaparen ska se det positivt. Bilen är användbar och inte i behov av en akut reparation som en rasad turbo hade krävt. Med begagnade delar så går det att laga förhållandevis billigt som flera andra har föreslagit. Annars går det ju att sälja bilen också. Att den fortfarande går för egen maskin gör den betydligt mer intressant än en som står med aorta-blödning där man inte ens vågar lyssna på motorn.

    Mvh
    9000 A50 2.0t -97 bruksbilen
    9000 CSE 2.3T -95 pysselbilen
    9000 -85 projektet som spelar död

  17. #17
    Helt original MultiMans avatar
    Reg.datum
    nov 2014
    Ort
    Kramfors
    Inlägg
    642
    När jag fick 1105 var det avhoppad wastegatearm.

    Lys ner och kolla om armen sitter ihop eller hänger löst. Det ser man lätt uppifrån.

    Min bil hade precis fått ny turbo (original renoverad) från TurboTech och det kostade 9800 med oljebyte mm på en Meca-verkstad för några år sedan. De hade slarvat med en slangklämma också, men det var ju lättlösta fel (när man kan det).
    Senast redigerat av MultiMan den 2017-11-07 klockan 10:11.
    SAAB 9-5 2.0t 2002 - BMW K100RS Motorsport 1986 - 9-5 2.0t 2002 Vector (skrotas)

  18. #18
    Steg 3
    Reg.datum
    apr 2009
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    3 470
    Medlem#
    11937
    Rönn Bil har ju ett gott rykte och lång erfarenhet av Saab. RALLYCROSS här på forumet jobbar där, men han har inte synts till här på ett bra tag.

    I vilket fall som helst har Rönn bil en historik som seriös och bra saab-meck, så de borde ju kunna ställa rätt diagnos kan man tycka (sedan händer det även att bra firmor gör fel, t.ex. om personalen bytts ut). Det skadar dock inte att ställa några kontrollfrågor om vilka observationer de gjorde för att komma fram till diagnosen, t.ex. hur kändes impellern och hur såg WG-armen ut?

    Att ett turbobyte kostar bortåt 15k inkl allt på verkstad i Stockholmstrakten är fullt normalt. ~8000 för en ny orginalturbo, någon tusenlapp eller två för runt-om-kringmaterial (oljebyte, packningar, rör, ...) och ett par tusen i arbetskostnad är inget att höja på ögonbrynen åt. Det går sedan att få ner kostnaden genom att själv leta fram material, t.ex. en begagnad men renoverad orginalturbo, själv och be verkstaden göra jobbet.

  19. #19
    Steg 5 joH900s avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    5 147
    Medlem#
    7182
    Citat Ursprungligen postat av bollman Visa inlägg
    Fast andelen totalt stumma axlar som inte läcker någon olja i förhållande till avhoppade WG-armar måste ju ändå vara 1-10 typ? I de allra flesta fall där turbon ger sig så blir det ju spektakulärt med rök så det brukar man ju inte missa.
    Jo, visst är det vanligare med glapp och oljetörst men skrev det mest för info då det ändå är möjlig felorsak, är ju ingen direkt avancerad felsökning så man får väl hoppas alla verkstäder klarar att känna på en impeller och kolla en WG stång

  20. #20
    Emeritus
    Reg.datum
    okt 2003
    Inlägg
    13 118
    Nåja, jag skulle inte vara så säker jag. Jag handlade en superfin 9-5 2002 igår som hade blivit utdömd av verkstaden; ingen idé att laga, kör tills det rasar. Felet? Spjällhuset rapporterar att det börjar bli slitet, därav ryckningarna.

Liknande ämnen

  1. Återställa urkopplad airbag OG9-5
    Av flash-71 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2016-08-24, 22:47
  2. återställa servicemeddelande???
    Av Mick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2010-01-30, 16:00
  3. Återställa Serviceindikatorn?
    Av green machine i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-04-02, 19:37
  4. [LÖST] Hur släcka airbaglampa OG9-3
    Av Znyper i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-24, 18:20
  5. Hur återställa pystrimmning?
    Av bart112 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2006-02-08, 02:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •